Gå til innhold
Arkivverket

DIS og dette


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Hva er forskjellen - alternativt likheten - mellom de forumene vi finner her og hos DIS?

 

..bortsett frå dei tekniske løysingane?

 

- Begge er gratis; begge krev registrering.

- Staten (Arkivverket) driv dette forumet; DIS er ein medlemsorganisasjon.

- Det er stort sett dei same personane som deltek.

- DIS Slektsforum vert moderert i praksis; dette forumet vert moderert i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet er gratis for brukerne, og jeg selv benytter ikke DIS da jeg er vel fornøyd med dette forumet  :D

 

Overlappende kompetanse? :)

 

Jeg pleier å google "slekt + navn/sted" og ser at svært ofte har interessante tråder dukket opp enten her eller hos DIS uten at jeg har oppdaget hvilket forum som er "spesialist" på hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med att det er veldig mange navn man kjenner igjen begge steder så tror jeg det er samme kompetanse. En stor forskjell er att man på DIS forum har forskjellige tema, geografiskt og annet. En forespørsel kan derfor ligge "synlig" lengre enn her hvor det fort rulles bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så opplever jeg vel at miljøet på Digitalarkivets forum gir mer aksept for å være mer kritisk til kilder og kildebruk enn hva miljøet på DIS "tillater". Her inne er jeg ikke redd for hverken å stille spørsmål ved tolkning eller konklusjoner man har gjort ut fra gitte opplysninger, noe jeg tidvis vegrer meg for å gjøre på DIS-forum.

 

Forumet til DIS er godt moderert i motsetning til Digitalarkivets, men tidvis litt for godt moderert. Selv en emnetittel som gir en god beskrivelse kan bli moderert, tilsynelatende fordi det passer bedre inn med andre emnetitler. Det blir kanskje litt i meste laget, uten at det nødvendigvis har noen stor betydning for forumet som sådann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet er gratis for brukerne, og jeg selv benytter ikke DIS da jeg er vel fornøyd med dette forumet  :D

 

Vi må vel her presisere at begge forum er gratis for alle brukere. På DIS-Slektsforum kan en registre seg som gjest og bruke forumet uten at det koster en noe.

 

Forskjellen ligger i at DIS-Slektsforum blir finansiert av DIS sine medlemmer. Brukerforumet blir finansiert av skattebetalerne. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forskjellen er jo at Brukerforumet er 10 ganger bedre for både nybegynnere og viderekommende. Det er snakk om kunnskap og erfaring. Ingen slår brukerforumet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er forskjellen at jeg ikke har bokmerket DIS-sidene (jeg oppfatter det som medlemssider?), men har bokmerket Brukerforumet.

 

Jeg var vel innom DIS-sidene en gang, men opplevde at jeg hadde mye mer grep om "databehandling"-biten (D-en i DIS) enn foreningens medlemmer hadde behov for å diskutere. Men jeg kjenner forumene hos DIS for lite til å konkludere. DIS virker for meg å framstå med litt negative konnotasjoner (jfr. tidligere medlemmers feil - var det i "alt for Norge"? Eller et tilsvarende populærslektsprogram.) Men det er bare meg. Jeg har ingen grunn til å rakke ned på DIS, de gjør trolig et utmerket arbeid i sitt nedslagsfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i den senere tid også brukt DIS-forumet noe. Det er faktisk en del kunnskapsrike mennesker som frekventerer det forumet også, bl.a. enkelte som i det store og hele har forsvunnet fra brukerforumet her etter at det ble lagt om.

 

Personlig finner jeg den store oppdelingen i underfora på DIS særdeles tungvinn, særlig fordi jeg har interesser fra veldig mange områder. Men for de som kanskje bare har ett eller to områder de konsentrerer seg om, fungerer det sikkert kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfordring: Registrer deg og bruk begge forumer! I disnorge kan man registrere seg som gjest uten kostnader, man kan lese og skrive og søke i forumet, men man går glipp av enkelte avanserte tjenester som kun er for medlemmer. Jeg logger meg alltid inn i begge forumene og leser igjennom nye temaer siden forrige innlogging - slik at man ikke drukner i alle innlegg, men informasjon får man jo aldri nok av. Spesielt når noen her eller der sier at de ikke bruker det andre forumet, synes jeg det er viktig å følge begge. Begge forumer har ofte glimrende innlegg fra fremragende slektsforskere, endel overlapper hverandre, men det er alltid interessant å vite hva folk søker etter. Det er jo også gjort et betydelig arbeide med kilderegistrering i disnorge, som også kommer dette forumets medlemmer til gode. Inntil videre er muligens endel av det materialet bare tilgjengelig via de gamle søkesidene her i forumet. Antall forfedre noen generasjoner tilbake, tisier jo også at det sikkert er noen andre som leter etter det samme som deg, og hyggelige folk er det også i begge forumer. :)

 

I dette forumet synes jeg det er litt for mange som ikke bruker overskriften til å fortelle hvem de søker, og hvor. I disnorge blir det bemerket hvis man bruker generelle vendinger som: Etterlysning! i en overskrift, eller unnlater å bruke sitt fulle navn. Det sier seg sjøl at mere enn 90% av henvendelsene i forumet gjelder en form for etterlysning, så en presisering fra begynnelsen av gjør det ofte mye enklere og ryddigere å bla og søke i.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke så veldig bereist i noen av forumene, men jeg ser noen fordeler og ulemper med begge. Det jeg liker på DIS er den geografiske inndelingen. Da kan jeg se på "min kommune" og se om det er noe som er interessant for meg også langt tilbake i tid. Har imidlertid inntrykk av at det er større aktivitet og flere svar å få på dette forumet. Kunne egentlig ønsket meg et forum som var geografisk inndelt, men at f.eks de 50 siste innleggene i hele forumet vises på en framside. (Avforum og hifisentralen - forum for de som liker lyd - er inndelt slik. Man poster i en kategori, men de nyeste innleggene fra alle kategoriene vises på framsiden...) Bare noen tanker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forskjellen er jo at Brukerforumet er 10 ganger bedre for både nybegynnere og viderekommende. Det er snakk om kunnskap og erfaring. Ingen slår brukerforumet der.

Jeg er bruker av begge fora og finner godbiter i begge steder.

Det vil jeg fortsette med selv om jeg ser at det er eksperter som seriøst vet at dette forumet ti ganger bedre enn DIS.

 

Det betyr vel at vi som også finner nyttig info i DIS forum annenrangs slekts-granskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge fora har vel sine fordeler og ulemper. Kommer det inn et spørsmål i et av områdene som interesserer meg, i DIS forum får jeg en email. Jeg kan markere her at jeg ønsker å følge et tema, så får jeg også en email når det er aktivitet på dette. Fordelen med DIS er at jeg ikke trenger å følge med, Dis gjør det for meg. Her kan jeg, og det skjer misse spørsmål fordi det er altor lite beskrivende. Når noen leter etter anen, bestefaren eller lignende er det ikke lett å plukke det på med mindre du leser alle innlegg. Selv når navn kommer opp så er det ikke like enkelt å se at det er noen du kanskje vet noe om, fordi det gir ingen angivelse av området.

 

Hvor man får best svar, ja det er ulikt det også. Noen spørsmål får ikke svar her, men får mange svar i DIS forum og vice versa.

 

Konklusjonen er vel at det lønner seg å følge med i begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror begge forumene har noe for seg. Det som noen ganger kan være problematisk er at spørsmålsstillere legger ut etterlysning i begge foraer og at diskusjonene blir delt mellom de to foraene. Det gjør at en som er nysgjerrig må slå opp i begge temaene i begge foraene for å få med seg alle opplysningene og hele diskusjonen.

 

I begge fora er det forøvrig slik at de som stiller spørsmål ofte er lite flinke til både å legge ut en "ordentlig" tittel, og at de bare legger ut noe av det de vet om saken. Det fører til at mange leter opp opplysninger for dem som de faktisk allerede sitter på. Det er unødvendig å bruke tid på å finne slike opplysninger. Den som spør må være flink til å opplyse om hva han/hun vet på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge fora har vel sine fordeler og ulemper. Kommer det inn et spørsmål i et av områdene som interesserer meg, i DIS forum får jeg en email. Jeg kan markere her at jeg ønsker å følge et tema, så får jeg også en email når det er aktivitet på dette. Fordelen med DIS er at jeg ikke trenger å følge med, Dis gjør det for meg. Her kan jeg, og det skjer misse spørsmål fordi det er altor lite beskrivende. Når noen leter etter anen, bestefaren eller lignende er det ikke lett å plukke det på med mindre du leser alle innlegg. Selv når navn kommer opp så er det ikke like enkelt å se at det er noen du kanskje vet noe om, fordi det gir ingen angivelse av området.

 

Hvor man får best svar, ja det er ulikt det også. Noen spørsmål får ikke svar her, men får mange svar i DIS forum og vice versa.

 

Konklusjonen er vel at det lønner seg å følge med i begge.

 

Det er kanskje slik at man må være medlem i DIS for å abonnere på emner? Jeg har i hvert fall ikke fått noen beskjed på e-post om når det er aktivitet på "mine emner", enten jeg har startet dem selv eller deltatt på dem. Det er selvfølgelig også mulig at det er noen funksjoner jeg ikke har fått med meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror begge forumene har noe for seg. Det som noen ganger kan være problematisk er at spørsmålsstillere legger ut etterlysning i begge foraer og at diskusjonene blir delt mellom de to foraene. Det gjør at en som er nysgjerrig må slå opp i begge temaene i begge foraene for å få med seg alle opplysningene og hele diskusjonen.

 

I begge fora er det forøvrig slik at de som stiller spørsmål ofte er lite flinke til både å legge ut en "ordentlig" tittel, og at de bare legger ut noe av det de vet om saken. Det fører til at mange leter opp opplysninger for dem som de faktisk allerede sitter på. Det er unødvendig å bruke tid på å finne slike opplysninger. Den som spør må være flink til å opplyse om hva han/hun vet på forhånd. 

 

Eg meiner at det er OK dersom det same emnet vert diskutert begge stader dersom ein får vite det. Det vesentlege er altså at ein i begge foruma opplyser at ein har stilt spørsmålet i det andre forumet, slik at ikkje dei som prøver å svare går glipp av informasjon som alt er komme fram andre stader.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva man bruker, DIS eller Brukerforum, betyr lite. Som kommentert: legg v/lenke v/posting flere steder.

 

Har vel ikke selv vert like flink alltid, men prøver å bli bedre.

 

For de som ikke bruker DIS. De bruker ofte DIS Gravminne..........  En stor landsomfattende jobb utfør av frivillige.

 

Mvh Ottar  dn 06665

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er litt på sidelinjen av trådstarterens emne så jeg helt enig med Torbjørn (innlegg #19). Jeg ser ikke i utgangspunktet på crossposting (samme innlegg i flere fora) som ett problem da det fører til at flere leser innlegget; men jeg er imidlertid helt enig med Torbjørn at man da må lenke til innleggene i andre fora slik at de som hjelper kan se hva som allerede har kommet fram i andre fora. Hvis man ikke gjør dette kan det jo tenkes at emnet allerede er besvart og at man risikerer og kaste bort tiden til de som er snille nok til og hjelpe.

 

Vi er alle frivillige her og vi bør respektere ressursene og kompetansen her på forumet og tydelig lenke til (eller utrede i innlegget) hva vi allerede vet om emnet under diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring etter mange års bruk er at innlegg i Digitalarkivet sees av langt flere som kan bidra til å løse en sak, svarsfrekvensen er langt raskere, og ofte fra flere brukere, som igjen fører til bedre og mer begrunnede svar. Ingen sak er for liten, og tonen er hjelpsom og aldri "overbærende" eller kritisk. Visst er det mange av de samme personer som leser DIS Slektsforum, inkludert meg selv, men svarfrekvensen er ofte "treigere", og responsen trekker ofte ut eller stopper fullstendig før saken er løst. Men det er kun mitt personlige synspunkt..

 

Mvh

Helge Berntsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker meg både her på Brukerforumet og på Slektsforum, og er medlem av DIS.Er enig i at det er viktig at alle opplysninger legget ut av

den som etterlyser, og også viktig at den som har fått svar viser at de har sett svarene med å kommenterer eller takke for svarene. Jeg

er også på Slektsforum på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er innom både Brukerforumet og DIS-forum, og begge fungerer fint, med stor saklighet, mange dyktige helperar, og åpenhet både for eksperter og nybegynnerar. Forskjellen er mest den geografiske inndelinga. Når eg har hatt mindre tid til å følge med er det kjappere å sjekke innom DIS-forum for å sjekke dei geografiske områdene eg er mest interessert i.

 

Den STORE forskjellen er det som skjer på Facebook, med grupper der som Slektshjørnet, og dei to gruppene Norwegian Genealogy. Der foregår det kjapt, rotete og uoversiktlig, men tydeligvis med stor kontaktflate, - mange nybegynnerar popper innom. Og aktiviteten der er i stadig endring. Når gruppen var nye og åpne, var nok kontaktflaten til nybegynnerar størst, Så blei aktiviteten så stor at spam og useriøs reklame tiltok, og gruppene måtte bli lukka. Det er mange dyktige hjelperar der, og stor spennvidde i seriøsiteten. Det skjer kjapt og direkte, og det er vanskelig å finne fram til tidligare innlegg.

Endret av Harald Søren Storaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook!?

 

Nei takk! Er med på Linkedin i jobbsammenheng. Det får holde. Slike "laug" synes jeg virker svært anmasende etter det jeg har sett! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.