Gå til innhold
Arkivverket

Ebba Henriette Bodin 12.juli 1917 - 02. juli 1997 - hvem var foreldrene.


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Signe Rognlien er ikke oppført som barnas mor i folketellingen, men som husmor i familien. Barna er uansett sønner og døtre i husstanden.

 

God morgen Anne-Lise

Det du nevner om at Signe er oppført som husmor i FT 1910, kan det tyde på at Signe var i familien som en "pleiemor" eller "barnepike"?

 

Men at de evt inngikk ekteskap senere all den tid Signe er oppført som separert ved hennes død i 1919?

 

mvh

Per A 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg fant giftermålet mellom Ungkarl skomakersvend Gustav Martinius Antonsen født 08.11.1878, og frøken Synneva Hansen født den 24.07.1876.

De giftet seg 31.12.1910 hos byfogden

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. II 7 (1907-1911), Borgerlig viede 1910, side 441b-442a. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=50912&idx_id=50912&uid=ny&idx_side=-515
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20110301361006.jpg

 

Da vet vi i allefall at Gustav og Synneve er gift.

 

mvh

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen.

 

Det er bare i noen folketellinger at telleren har skrevet hans barn eller hennes barn og deres barn. Der hvor det ikke er spesifisert, kan en ikke gå ut fra at husfar og husmor i familien begge er barnas foreldre. Enkelte ganger gir det seg selv, fordi vi ser at husmor i familien er for ung til å kunne være barnas mor og ser vi etter, finner vi at det er husfarens andre ekteskap. Betegnelse HF og HM er standard og betyr bare det.

 

Som regel relaterer betegnelsene under Stilling i familien seg til hvilken relasjon personene har til hovedpersonen i tellingen, nemlig husfaren. Dersom alle barna hadde vært hennes og hun hadde fått en ny ektemann, står det av og til stebarn, siden de er det i forholdet til husfaren. Siden det vanligste er at det ikke står noe annet enn Sønn, Datter eller Barn i husstanden, er det ikke gitt hvem som er foreldre. En må en finne dåper eller vielser for å kunne fastslå hvordan relasjonene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Takk for en god informasjon vedr forståelse av de ulike kolonneoverskriftene i folketellingen.

 

Etter hvert som vi arbeider med saken, og har nå funnet at Synneva, mor til de 3 ungene som er nevnt i FT1910, og Gustav giftet seg den 31.12.1910.

Da vet vi at hun levde på det tidspunktet folketellingen ble gjennomført.

Da dukker det opp spørmålet; Hvorfor er hun ikke nevnt i folketellingen?

 

 

mvhPer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per.

 

Ang. den datoen du spør om.

 

Merknadsfeltet inneholder 2 innførsler: 1 det er barnets mor som har anmeldt fødselen.

                                                               2 det er 25/8 1924 skrevet ut en attest til Signe Oselia.

 

Jeg kan tenke meg at det siste er i forbindelse med konfirmasjon, dvs. at hun blir konfirmert i en annen kirke enn hun ble døpt i.

 

Rolf

 

 

Endret av Rolf Vandeskog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf.

 

 

Takk skal du ha for opplysningen.

 

Skal sjekke dette med konfirmasjonen. Årstallet kan stemme med konfirmasjonstidspunktet som er ca 15 år etter fødselen.

 

mvh

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den borgerlige vielsen er også innført i Jacob menighet under dissentere:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Jacob, Ministerialbok nr. F 0010 (1908-1922), Viede dissentere 1911, side 143.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1831&idx_id=1831&uid=ny&idx_side=-147
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050830050147.jpg
(Nr. 1 i 1911)

.
Det fjerde barnet, Else Margrete f. 28. februar 1913, døpt 20. juli 1913:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Jacob, Ministerialbok nr. 5b (1904-1922), Fødte og døpte 1913, side 154.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17&idx_id=17&uid=ny&idx_side=-158
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050103010468.jpg
(Nr. 45)
.
(Jeg har fulgt med på den siste tråden, som du skjønner.) :)

Da var det 'Strygejomfru' Signe Hansen i Rosteds gade 9, likevel da.
(Innlegg #18.)

En kan spørre seg hvordan den feilaktige fødselsdatoen har kommet inn i vigselsprotokollen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise

 

Ja, jeg regnet med at du ville følge med, og det synes jeg er hyggelig.

 

Det er pussig hvordan et slik Folkeregisteringskort kan løse et slik problem.

Må innrømme at jeg var noe forvirret, og relativt frustrert over ikke å kunne finne en fornuftig forklaring på ulike navn og fødselsdatoer.

Men ble utrolig glad når Odd Halvorsen oversendte folkeregisteringskortet.

At byfogden har skrevet feil dato og år har jeg ikke noen god forklaring på, men det viser seg at en ikke alltid skal ta alle dato helt forgitt, uten å dobbelsjekke.

 

Se av interesse at Signe har hatt yrker som Syerske, badekone (hva det måtte være), og strykerske ( kanskje en feilskift av syerske ?)

 

Atter en gang må jeg få takke deg for en meget god hjelp.

 

 

mvh

 

Per A

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med svak skrift står det Møllergt. Sk(ole), så hun hadde kanskje oppsyn med at elever vasket seg etter gymtimer?

.

Virkelig god service fra Statsarkivet i Oslo. :)  Jamen godt at disse menneskene var bosatt i Kristiania, som hadde folkeregistering omtrent fra 1906, såvidt jeg husker. Andre steder kom jo ikke dette på plass før etter annen verdenskrig.

.

Nei, hvor den fødselsdatoen kommer fra, er et mysterium. Siden de skulle gifte seg, var jo begge to tilstede og likeledes forloverne....? Om en finner Signe Synevas svenske aner, kan det hende en finner igjen datoen på et søsken, kanskje?

 

Jeg har innimellom lett etter skolelærer Olaus Hansen (Hansson) og hustru Emma f. Nilsen, som tilhørte den svenske statskirken, uten hell. Jeg har bare ikke greid å finne dem i Kristiania, enda det er tellinger i 1875 og 1885. Heller ikke har jeg fått napp i CD'en Emigranten, men den er ikke fullstendig. (De som abonnerer på Emibas har kanskje større sjanse til å finne noen av dem.)

 

Den første svenske folketellingen jeg har tilgang til er 1880-tellingen og da er de vel i Norge, (og det er usikkert om de har vendt tilbake til Sverige for senere tellinger.)

 

Det blir vel og tråle dødsfallprotokoller og -registre, da... :)

.

Redigert:

Dåpen hennes har kanskje foregått i den svenske Margarethakirken på Hammersborg, så kanskje kirkekontoret der har mulighet til å bekrefte dåpsopplysningene og foreldrenes bosted og fødselsår og hvor i Sverige de kommer fra?

.

http://www.1881.no/kirke-og-trossamfunn/kirke-og-trossamfunn-oslo/kirke-og-trossamfunn-oslo-sentrum/svenska-margaretakyrkan-svenska-kyrkan_100022452S1/

.

Kirkens hjemmeside: http://www.svenskakyrkan.se/oslo

 

Redigert igjen:

Kirken er fra 1911.... De kan eventuelt ha stått for begravelsen til foreldrene.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen Anne-Lise.

 

Har store planer om å "kjøpe" tilgang til det svenske digitalarkivet for å få gjort noen søk vedr slekten min.

Jeg har min fars slekt på begge sider som kom fra Sverige rundt 1870. Det vil si at jeg vil få mye godt arbeid med søk blant svenske slekter.

 

Imidlertid skal jeg ta en kontakt med den svenske kirken i Oslo.

 

PS;  kan ikke helt falle til ro med forskjellen i fødselsdatoene til Signe / Synneva. Liker ikke å ha slike uløste saker.  :)

 

Jeg skal føre dette inn i denne saken hvis jeg finner fram til noen avklaring på datospørsmålet.

 

mvh

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.