Gå til innhold
Arkivverket

HVOR I GEOGRAFIEN BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING?


Espen Tjernshaugen
 Del

  

109 stemmer

  1. 1. Hvilke steder i Norge gransker du slekt?

    • Østfold
      34
    • Akerhus/Oslo
      53
    • Hedmark
      45
    • Oppland
      41
    • Buskerud
      35
    • Vestfold
      26
    • Telemark
      18
    • Aust-Agder
      17
    • Vest-Agder
      22
    • Rogaland
      22
    • Hordaland/Bergen
      39
    • Sogn og Fjordane
      39
    • Møre og Romsdal
      35
    • Sør-Trøndelag
      33
    • Nord-Trøndelag
      25
    • Nordland
      21
    • Troms
      19
    • Finnmark
      16
  2. 2. Hvilke steder i Europa gransker du slekt?

    • Sverige
      69
    • Finland
      17
    • Danmark
      45
    • Island/Færøyene
      0
    • UK
      15
    • Irland
      2
    • Polen
      3
    • Tyskland
      23
    • Benelux
      6
    • Frankrike
      3
    • Sveits
      2
    • Østerike
      1
    • Italia
      2
    • Spania og Portugal
      0
    • Baltikum
      1
    • Tsjekkia og Slovakia
      3
    • Russland, Hviterussland og Ukraina
      3
    • Andre land og stater i Europa
      0
    • Ingen av delene
      21
  3. 3. Hvilke steder utenfor Europa gransker du slekt?

    • USA og Canada
      87
    • Mexico og Mellom-Amerika
      1
    • Andre land i Syd-Amerika
      1
    • Australia og New Zealand
      8
    • Andre land i Asia
      3
    • Oseania
      0
    • Afrika
      5
    • Ingen av delene
      21
    • Indonesia
      0
    • Filipinene
      0
    • Thailand
      0
    • Sør-Korea og Nord-Korea
      0
    • Kina
      0
    • Japan
      0
    • India
      0
    • Pakistan
      0
    • Brasil
      1
    • Argentina
      1
    • Chile
      0
    • Colombia
      0


Recommended Posts

Dette er et forsøk på en høyst uhøytidelig og uvitenskapelig undersøkelse, den er laget ene og alene for moro skyld.

 

Det er mulig å markere flere svaralternativer under hvert spørsmål for bedre dekningsgrad.

 

Sortering og utvelgelse av svaralternativer kunne nok helt sikkert vært bedre og mer nyansert.

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Veldig morsomt tiltak.
Jeg kunne ønske meg at du spesifiserte Asia litt mer. Jeg forsker f.eks i Indonesia (tidligere Nederlandsk Ost-Indien); et område så stort at det kunne utgjøre et eget søkefelt.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jan!

 

Jeg har nettopp lagt til Indonesia, men jeg trenger dine forslag til flere land/områder. Under spørsmålet "Hvilke steder utenfor Europa gransker du slekt", er det plass til enda en 10-11 svaralternativer. Hvis du lager en liten liste over forslag, så har jeg mulighet til å redigere det inn før kl. 20:40 i morgen kveld. Rekkefølgen får jeg dessverre ikke gjort noe med.

Mange takk til deg og alle andre som deltar :)

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ta med Thailand, Filippinene, Kina og Korea under land i Asia. Mange som bor i Norge i dag som har slekt, stammer frå desse landa.

 

Mvh

Ingmar  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ta med Thailand, Filippinene, Kina og Korea under land i Asia. Mange som bor i Norge i dag som har slekt, stammer frå desse landa.

 

Mvh

Ingmar  B)

 

 

Pakistan og India er vel også gode alternativer.

 

DTH

 

Takk til Ingmar og Dag for gode forslag, da har jeg lagt til noen flere land i kategorien utenfor Europa.

 

Avstemninger har et spillerom på maks. 3 spørsmål og 20 svaralternativer til hvert spørsmål, men et svaralternativ som ikke er benyttet kan godt byttes ut med et annet hvis noen har slike forslag før redigeringsfristen utløper.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Slektshistorisk Forening skulle gjerne hatt fremgangsmetode for slektsforskning i de forskjellige land i korte informative artikler på Slektshistoriewikien. Om noen kunne bidra med slike korte beskrivelser, ville vi bli veldig glade. Slektsforskere som skal starte sin forskning i nye land ville også bli glade for slike bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Slektshistorisk Forening skulle gjerne hatt fremgangsmetode for slektsforskning i de forskjellige land i korte informative artikler på Slektshistoriewikien. Om noen kunne bidra med slike korte beskrivelser, ville vi bli veldig glade. Slektsforskere som skal starte sin forskning i nye land ville også bli glade for slike bidrag.

 

I den forbindelse vil jeg henlede oppmerksomheten til FamilySearch' wiki med hjelp til slektsgranskning i andre land - her Tjekkia:

https://familysearch.org/learn/wiki/en/Czech_Republic

 

Her er det også lenker til hva som er digitalisert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg støtter Korea (Syd-Korea vel å forstå), Vietnam, Filipinene og India. Fordi etter hvert har en god del adoptiv barn kommet derifra.

Pakistan er et kapitel for seg.

JanM

 

Ut i fra de begrensningene som ligger inne når en avstemning skal opprettes, så tror jeg det på et senere tidspunkt kan være en god idè å lage en ny undersøkelse som kun tar for seg land og stater utenfor Europa. Slik det er nå vil jeg tro at det er en del som ikke har fått stemt på de land de har ønsket, fordi man allerede har brukt sin stemme (man kan bare avgi stemme en gang).

 

Ellers er jeg gledelig overrasket over hvor mange som har avgitt stemme, og det er veldig hyggelig om det kan brukes til noe nyttig, jf. #8 og #9 :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ville jeg "dele opp" Benelux i de tre land det gjelder. Selv om de i dag fremstår som "de lave landene" så har de forskjellig historie.
Jeg ville også av samme årsak "dele opp" Sveits i et italiensk, fransk og tysk område.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Espen; jeg ville tilføye Indonesia som et land jeg har arbeidet med. Men ble hindret.

JanM

 

Jan, da vil jeg lage en slik senere i høst (om ingen andre gjør det før meg). Nå vet vi at Indonesia skal med i undersøkelsen fordi du har meldt fra om det her, og hvis det er flere som savner noen land og stater, så meld gjerne i fra hva som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ville jeg "dele opp" Benelux i de tre land det gjelder. Selv om de i dag fremstår som "de lave landene" så har de forskjellig historie.

Jeg ville også av samme årsak "dele opp" Sveits i et italiensk, fransk og tysk område.

JanM

 

Det ville jeg helst selv også, men slik kunne det ikke bli når hele verden skulle fordeles på maks. 3 spørsmål og maks. 20 alternativer til hvert spørsmål. Verden er rett og slett for stor til å kunne innbefattes i en avstemning med det rammeverket som er til rådighet ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ville jeg "dele opp" Benelux i de tre land det gjelder. Selv om de i dag fremstår som "de lave landene" så har de forskjellig historie.

Jeg ville også av samme årsak "dele opp" Sveits i et italiensk, fransk og tysk område.

JanM

 

Er dette bedre?

 

HVOR I EUROPA BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING?

 

HVOR I ASIA BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING?

 

HVOR I AMERIKA BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING?

 

HVOR I AFRIKA BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING?

 

HVOR I OSEANIA BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING?

 

HVOR I USA BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING?

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.