Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr de 3 bokstavene i dødsmeldingen?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

På slutten av dødregistreringen til de 3 guttebarna:

nr 34 Johannes Johannesen Kolebunden under Mysen

nr 36 Jacob Olsen Mysen

nr 39 Ole Gulbrandsen Dehlen

 

står det tre bokstaver. Den første bokstaven er nok en S, den andre kanskje en d?

 

Enebakk kirkebok, døde 1808:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7562&idx_id=7562&uid=ny&idx_side=-153

 

Er det noen som kan tyde de tre bokstavene, og som har et forslag til hva de betyr?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linje 46/51 har også en lignende forkortelse som også er ukjent for meg.

Har ikke sjekket andre sider i kirkeboken, men motstående side, for fødte Pigebørn finnes ikke disse forkortelsene.

 

Et fellestrekk for guttene er at de er tildels unge/barn når de dør.

 

Kan det være en form for angivelse av dødårsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være Sd for Soldat. Andre gravlagte gutter er notert med Dr eller Drg, som kan stå for Dragon. Jeg er usikker på den siste bokstaven. Det kan være l for legd, dvs. at de døde tilhørte henholdsvis soldatlegder og dragonlegder. Det er i alle fall et forslag, men jeg vet ikke om jeg helt tror på det selv - det burde i tilfelle vært slike merknader på langt flere av de avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det som Sdl: - Drgl: - Drl:, og er enig med Kristians forslag om at det står for soldatlegd og dragonlegd. Den siste bokstaven L/l har fått en hengende hale for å markere forkortelsen.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Ja, jeg er enig i at det nok er Sdl. soldatlegd, det står. De to første guttene er fettere, deres fedre Johannes Hansen og Ole Hansen var brødre. Jeg leter etter Johannes Hansen sitt dødsfall, og håpet på at de 3 bokstavene kanskje kunne hjelpe meg videre. Men etter nøye gjennomgang av kirkebøkene i Enebakk for slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet ser jeg at kirkebøkene har store mangler for denne perioden. Så enten døde "min" Johannes Hansen ikke i Enebakk, eller mer sannsynlig døde han rundt 1805 i Enebeakk, men ble glemt innskrevet i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.