Gå til innhold
Arkivverket

Aner eller gener ?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg kom i prat med en for en tid siden, hvorpå hun viste meg en tydelig strek på armen sin. Denne sa hun alle med asiatisk bakgrunn hadde. Videre så hadde alle fra en helt spesiel skotsk slekt en tilsvarende strek på armen (ca 5 cm nedenfor albuen på innsiden). Jeg sjekket dette og la merke til at også jeg hadde en slik strek på begge mine armer.

 

Dette er et kjent tegn i Østen, men er dette noe man kan stole på. Vil dette si at jeg evn kan ha skotske aner? Er det noen andre som har hørt om dette før?

 

I en del internettbaserte slektsprogrammer er det vanlig å ta DNA-tester, vil en slik test avsløre noe om våre aner? Eller slektninger vi i det hele tatt ikke visste om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meget interessant. Dette med DNA har nok ført til mange overraskelser?

 

Er det noen som har hørt om dette spesielle merket på armen, som noen av oss har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Y-DNA og mt-DNA før jul, og det resulterte i at jeg på morsiden kom ca 200 år lenger tilbake enn det jeg hadde fra før, og på farsiden ca 100 år.

 

Men merket har jeg ikke hørt om før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn strek på armen, ikke voldsomt tydelig, men den er der. Min mor hadde en enda tydeligere strek. Vi er imidlertid ikke etterkommere etter asiater ;-) og meg bekjent har vi heller ingen skotske aner.

 

Jeg sjekket for sikkerhets skyld med en kollega, og han hadde ingen slik strek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik strek på armen, kanskje det er ganske vanlig? Jeg kjenner ikke til asiatiske eller skotske aner...

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går streken? På lang eller på tvers?
Er den lys eller mørk?
Kan den fort forveksles med et arr?
 

Jeg har en koreansk svigerdatter, helt opplagt en asiat. Skal sjekke hennes arm.

Likeså hennes barn.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, kan ikke se at jeg har en slik strek selv, men i likhet med Jan lurer jeg da på om dette er en strek som kan ligne på et arr eller om det er pigmentert/farget? Andre slike genetiske markører jeg har hørt om er denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Occipital_bun denne brukes av forskere for å påvise slektsskap med neandertalere.. (Finnes vel også mulighet for å teste sitt DNA hos genographic o. l. hvis det er interessant..) 

Hadde vært interessant om ansiktstrekk som "hakk" i haka også kan knyttes til noe genetisk: meg, min far, farmor, farmors søsken, farmors mor, farmors morfar har/hadde alle samme type hakk i haka.. Uansett interessant hvordan slikt arves gjennom generasjonene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, kan ikke se at jeg har en slik strek selv, men i likhet med Jan lurer jeg da på om dette er en strek som kan ligne på et arr eller om det er pigmentert/farget? Andre slike genetiske markører jeg har hørt om er denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Occipital_bun denne brukes av forskere for å påvise slektsskap med neandertalere.. (Finnes vel også mulighet for å teste sitt DNA hos genographic o. l. hvis det er interessant..) 

Hadde vært interessant om ansiktstrekk som "hakk" i haka også kan knyttes til noe genetisk: meg, min far, farmor, farmors søsken, farmors mor, farmors morfar har/hadde alle samme type hakk i haka.. Uansett interessant hvordan slikt arves gjennom generasjonene..

 

"Hakk" eller "kløft" i haka er helt klart genetisk betinget. Likeledes om man kan lage en "u" med tungen, eller om man har øreflipper som er "frie", eller som er "vokst fast".

 

Når det gjelder denne berømmelige "streken": Den er på en måte som et arr, og den er ikke pigmentert. Den går på tvers av armen. Streken ligner vel mest på de strekene man har på innsiden av håndflaten og fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Italia på tjenestereise. Der snakket de om en germaner "bukkel eller grop" litt vanskelig å oppfate hva de mente i nakken på germanere, men som en del av hodeskallen. Verten, en italiener, påviste at han hadde gropen. Men han hadde også blå øyne. Om dette kan være seriøst vet jeg ikke. Dengang tok jeg det som useriøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor Bøhmer #10:

 

Jeg har også lest om dette, og i den artikkelen påsto de at dette helt klart var genetisk, og at vi kanskje en gang i framtiden kan få svaret på dette fenomenet ved hjelp av DNA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Italia på tjenestereise. Der snakket de om en germaner "bukkel eller grop" litt vanskelig å oppfate hva de mente i nakken på germanere, men som en del av hodeskallen. Verten, en italiener, påviste at han hadde gropen. Men han hadde også blå øyne. Om dette kan være seriøst vet jeg ikke. Dengang tok jeg det som useriøst!

 

I mellomkrigstiden, under krigen og en stund etter var det nok mye forskning på dette med hodeformer, noe som har fått et litt "grumsete" rykte på seg, fordi man knyttet dette til det de kategoriserte som "raser". Men sannheten er jo at vi alle er blandinger av alle mulige gener og slike genetiske markører kan vel derfor arves av deler av en søskenflokk eller kanskje hoppe over et ledd. Så her er det all grunn til å være forsiktig med begrepsbruken.. Eksempel på slik kategorisering:headformations.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi skulle få svar på opphavet til bukkelen er vel litt utopisk?

 

I 1999 disputerte en doktor Mikkelsen i Haugesund på tema "krokfinger". Og i doktoravhandlingen sto det blant annet at denne type krokfinger finnes alle steder hvor det har vært vikinger. Den kommer av en genetisk feil som da formodentlig kunne tenkes å skyldes "dårlig avl" (andre grunner finnes). Man kan selvfølgelig heller ikke finne det "opphavet", men skal man tro på Snorre (hvilket man ikke skal i alle saker), så kom Njord som tok over som høvding etter Odin fra et land hvor lederene hadde lov til å gifte seg med søsken. Så når jeg fleiper med folk med krokfinger, så sier jeg at de er etterkommere av Njord :-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi skulle få svar på opphavet til bukkelen er vel litt utopisk?

 

I 1999 disputerte en doktor Mikkelsen i Haugesund på tema "krokfinger". Og i doktoravhandlingen sto det blant annet at denne type krokfinger finnes alle steder hvor det har vært vikinger. Den kommer av en genetisk feil som da formodentlig kunne tenkes å skyldes "dårlig avl" (andre grunner finnes). Man kan selvfølgelig heller ikke finne det "opphavet", men skal man tro på Snorre (hvilket man ikke skal i alle saker), så kom Njord som tok over som høvding etter Odin fra et land hvor lederene hadde lov til å gifte seg med søsken. Så når jeg fleiper med folk med krokfinger, så sier jeg at de er etterkommere av Njord :-)).

 

Sant det, eneste vi vet er vel at noen har det og andre ikke.. 

Hadde nesten vært interessant å tatt en slik neandertalertest, bare for å se om kulen jeg har faktisk stemmer med teorien.

Som slektsforsker synes jeg det er interessant å se ved hjelp av fotografier/portretter hvor mye man kan arve fra sine forfedre ;) Men lenger tilbake enn genealogisk/historisk tid blir noe utopisk for meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en såkalt krokfinger. Min far hadde denne denne defekten og ble operert for det. Jeg ble operert for det samme for to år siden.

Jeg spurte kirurgen om dette var den såkalte "Vikings finger"!

Han mente det var delte meninger om hva dette skyldtes, men sa at gjengs oppfatning var at defekten har opphav i vikingtiden.

Samtidig,med et smil om munnen, sa han at dette var for mange litt eksklusivt.

 

Vi ønsker jo mange, uvisst av hvilken grunn, å stamme fra vikingene.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en såkalt krokfinger. Min far hadde denne denne defekten og ble operert for det. Jeg ble operert for det samme for to år siden.

Jeg spurte kirurgen om dette var den såkalte "Vikings finger"!

Han mente det var delte meninger om hva dette skyldtes, men sa at gjengs oppfatning var at defekten har opphav i vikingtiden.

Samtidig,med et smil om munnen, sa han at dette var for mange litt eksklusivt.

 

Vi ønsker jo mange, uvisst av hvilken grunn, å stamme fra vikingene.

Mulig det er eksklusivt?? Men samtidig sa denne dr. Mikkelsen som over nesten hele sin kariere hadde interessert seg for krokfinger (han var 72 da han disputerte): " De som får dette tidlig i livet, er borte før de blir 70" (sitat tatt på husken 15 år etterpå). Krokfinger skulle da ha en sammenheng med hjerteproblemer. Vel, jeg kjenner en som fikk krokfinger 27 år gammel. Nå er han 68. Så han bør nyte livet. Men det er vel med dette som røking? Onkel Ole røkte hele livet og ble 98. Han så på seg selv som et vandrende eksempel på at røking var uskadelig. Alderen og helsen hadde sikkert mye å gjøre både med hans aner og gener.

 

De fleste sykdommer har noe med gener å gjøre. Nå tror amerikanske forskere at for å få borriliose, må du være genetisk disponert. De samme forskerene sier at det er noe med de nordiske genene, for i Norge er det mye mere borriliose en hos mange andre "raser". Nå flytter de etter eget utsagn "vikingegener" over på mus. Så skal de påføre mus borriliose og finne ut hvordan det skal behandles.

 

For de som er interresert i å Google er søkebegrepet "ILADS". De har kompetanse og forskingshistorikk som går utenpå tilsvarende norske.

 

Altså er det noe med arve fra vikingene.

Endret av Thor Wold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg skrev mitt innlegg oppdaget jeg en strek på min venstre underarm ca. midt på. Har alltid trodd det var et arr, men når jeg studerer det nøye så

kan det se ut som det er medfødt. Det er på tvers og er uten pigment.

 

Forøvrig ble min far 85 år og røkte hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en ganske tydelig strek på venstre underarm, samt en veldig svak en på høyre.  Skikkelig pussig - har aldri lagt merke til dette før....

Ellers er jeg helt enig med David i # 8 og 14 hva gjelder arvelige trekk.  Selv har jeg bred neserot (selv om den ikke synes så godt i og med at jeg bruker briller),

og den har jeg nok etter fatter´n og hans far og oldemor Grete.  Jeg har et bilde av oldemor Grete (født i 1839) tatt i godt voksen alder, og jeg måtte nesten le da jeg så neserota hennes.  Vi er nok snytt ut av den!  Hadde vært moro å vite hvor langt tilbake "neserota" går - det er nok umulig, men artig er det lell!

 

Astrid ;)

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg ser at denne tråden er noen år gammel, men jeg er interresert i å vite om noen har funnet ut noe ang denne streken. Jeg har nemlig det samme. En tydelig strek på venstre underarm ca 5 cm nedenfor leddet, samt en litt mer utydelig strek på høyre. De ser ut som linjene vi har i håndflatene. Min sønn og min søster har samme strek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SolCatr skrev:

Jeg ser at denne tråden er noen år gammel, men jeg er interresert i å vite om noen har funnet ut noe ang denne streken. Jeg har nemlig det samme. En tydelig strek på venstre underarm ca 5 cm nedenfor leddet, samt en litt mer utydelig strek på høyre. De ser ut som linjene vi har i håndflatene. Min sønn og min søster har samme strek.

 

Kanskje du kan bruke fullt navn som visningsnavn? :-)

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene/

 

Endre visningsnavn

https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en sånn strek det er snakk om? Jeg skal visstnok ha skotske aner hvis det går an å stole på at min angivelige 8xtipp, Lars (Lauritz, Lawrence) Davidson Hjortås, kom fra Skottland.

strek.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.