Gå til innhold
Arkivverket

Aner eller gener ?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har også den streken og dessuten samme ane som Inger Eik. Det er bare en rynke mener jeg, og ikke et familietrekk. Omtrent 93% av genene våre er felles og bærer informasjon om menneskets biologi og vår art. De resterende 7% (anslagsvis) bærer informasjon om hva som gjør oss forskjellig og unik. Denne siste gruppen kalles SNPs, eller SNP-er fornorsket. Krokfinger ovenfor er et eksempel på et slikt kjennetegn som går igjen i slekter og familier.

Tenk bare på eneggede tvillinger. De er født identisk, men eldes forskjellig og har ikke nøyaktig like rynker.

 

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Tilleggskommentar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne kalle denne streken en rynke, men i motsetning til rynker i f.eks. pannen eller mellom øyenbrynene, kommer jo ikke denne "rynken" av en (hyppig) sammentrekning av muskler, og mange har den jo åpenbart ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2014 den 18.41, Thor Wold skrev:

At vi skulle få svar på opphavet til bukkelen er vel litt utopisk?

 

I 1999 disputerte en doktor Mikkelsen i Haugesund på tema "krokfinger". Og i doktoravhandlingen sto det blant annet at denne type krokfinger finnes alle steder hvor det har vært vikinger. Den kommer av en genetisk feil som da formodentlig kunne tenkes å skyldes "dårlig avl" (andre grunner finnes). Man kan selvfølgelig heller ikke finne det "opphavet", men skal man tro på Snorre (hvilket man ikke skal i alle saker), så kom Njord som tok over som høvding etter Odin fra et land hvor lederene hadde lov til å gifte seg med søsken. Så når jeg fleiper med folk med krokfinger, så sier jeg at de er etterkommere av Njord :-)).

Nå sier forskere at dette ikke er bare et nordisk fenomen. Finnes i mange land som en ikke kan betrakte som "vikingeland". Og krokfinger kan man få på alle fingre. Alle elve og det sies å være samme medisinske fenomen. I praksis gjør det den ellefte fingeren ubrukelig til mye, men det kan delvis behandles med medikamenter. Det kan også opereres, men da blir fingeren kortere. Ganske vanlig fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slik strek på begge armer, og har også Lauritz, eller Lawrence Davidson Hjortås som en av mine forfedre fra Skottland. Det fant jeg ut i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Inger Eik skrev:

Jeg skal visstnok ha skotske aner hvis det går an å stole på at min angivelige 8xtipp, Lars (Lauritz, Lawrence) Davidson Hjortås, kom fra Skottland.

Enda har jeg ikke kommet så langt at jeg har studert denne familiens historie. Han hadde en skogsgård med egen sag.

 

LawrenceDavidson.PNG

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Fjernet usikker henvisning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.