Gå til innhold
Arkivverket

HVOR I USA BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING?


Espen Tjernshaugen
 Del

  

25 stemmer

  1. 1. HVOR I USA BEDRIVER DU DIN SLEKTSGRANSKNING

    • Alabama
      0
    • Alaska
      4
    • Arizona
      2
    • Arkansas
      0
    • California
      11
    • Colorado
      3
    • Connecticut
      1
    • Delaware
      0
    • Florida
      6
    • Georgia
      0
    • Hawaii
      1
    • Idaho
      3
    • Illinois
      13
    • Indiana
      2
    • Iowa
      5
    • Kansas
      1
    • Kentucky
      0
    • Louisiana
      1
    • Maine
      0
    • Ingen av delene
      6
  2. 2. Fortsettelse:

    • Maryland
      1
    • Massachuttes
      2
    • Michigan
      6
    • Minnesota
      17
    • Mississippi
      1
    • Missouri
      3
    • Montana
      5
    • Nebraska
      2
    • Nevada
      1
    • New Hampshire
      1
    • New Jersey
      2
    • New Mexico
      0
    • New York
      10
    • Nord-Carolina
      1
    • Nord-Dakota
      10
    • Ohio
      2
    • Oklahoma
      0
    • Oregon
      3
    • Pennsylvania
      2
    • Ingen av delene
      1
  3. 3. Fortsettelse:

    • Rhode Island
      2
    • Sør-Carolina
      0
    • Sør-Dakota
      6
    • Tennessee
      0
    • Texas
      2
    • Utah
      2
    • Vermont
      1
    • Vest-Virginia
      1
    • Virginia
      1
    • Washington
      12
    • Wisconsin
      14
    • Wyoming
      4
    • Ingen av delene
      7


Recommended Posts

Hei Espen

Undskyld at jeg kommer på nye områder hele tiden.
Men jeg holder på å lese en bok om Jødenes Getto i Warschau under den andre verdenskrigen, og der leser jeg at noen av de som overlevet møter hverandre, prøver å gjenfortelle historien og driver med slektsforskning (!)
Derfor tror jeg at den jødiske genealogi må være et eget område å forske i; det dekker store deler av Europa.
Progrommene gjorde at Jødene flyktet (mest) fra øst til vest (for å komme til USA), men også fra syd til nord. De ble spredd over store deler av Europa.
Spanske og portugesiske jøder flyktet (1497) til Frankrike og Brasil da den katolske kirke forfulgte dem. En god del av disse kom tilbake til Europa, ca 1630 til Amsterdam, hvor deres nærvær har preget byen for alltid.
Et annet eksempel var filmen om opprinnelsen til Berthold Grünfeldt, laget av hans datter.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Jan!

 

Det er interessant nok det du foreslår, men det du er inne på her dreier seg om folkeslag. Det er altså noe annet enn det denne undersøkelsen dreier seg om, den er basert land og stater slik grensene er fastsatt pr. i dag, og er uavhengig av folkeslag/etnisk tilhørighet. Undersøkelsen dreier seg altså om hvor, og ikke hvem.

 

Det kan være en god idè å lage egne undersøkelser som dreier seg om forskjellige folkeslag/etnisiteter, men jeg kommer ikke til å lage noen slike nå. Kanskje du eller noen andre vil ta det på seg?

 

Du fikk oppfylt ønsket om et firedelt Sveits fordi det var plass til det, men det må kun sees på som en ekstra bonus. Vet du forresten om disse 4 deler av Sveits har noen egennavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mye med Amerika men det varierer hvor. Hva vil du med dette?

 

Dette er bare noe jeg gjort for moro skyld, det ligger ikke noe mer i det enn akkurat det. Det er vel også altfor mange ukjente variabler ute og går til at det kan brukes til så veldig mye nyttig, men ser at tendensen for hvilke stater nordmenn flest gransker mest i er som forventet, altså en bekreftelse på noe som er godt kjent fra før. Ellers synes jeg det kan være artig å se på avvikene eller det som skiller seg ut.

 

Om du har lyst til å avgi stemme så huker du bare av for de statene som er aktuelle for deg (det er mulig å stemme på flere alternativer). På grunn av begrensninger i programvaren måtte svaralternativene deles i 3 deler hvor det må hukes av i hver del, hvis det er en eller to deler hvor du ikke finner aktuelle svaralternativer så må det i disse hukes av for valget "Ingen av delene", ellers vil ikke avstemningen gå inn.

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Jan!

 

Det er interessant nok det du foreslår, men det du er inne på her dreier seg om folkeslag. Det er altså noe annet enn det denne undersøkelsen dreier seg om, den er basert land og stater slik grensene er fastsatt pr. i dag, og er uavhengig av folkeslag/etnisk tilhørighet. Undersøkelsen dreier seg altså om hvor, og ikke hvem.

 

Det kan være en god idè å lage egne undersøkelser som dreier seg om forskjellige folkeslag/etnisiteter, men jeg kommer ikke til å lage noen slike nå. Kanskje du eller noen andre vil ta det på seg?

 

Du fikk oppfylt ønsket om et firedelt Sveits fordi det var plass til det, men det må kun sees på som en ekstra bonus. Vet du forresten om disse 4 deler av Sveits har noen egennavn?

 

Generelt sett er Sveits delt opp i 3 språkområder: Tysk-språklig, Italiensk-språklig og Fransk-språklig. Det fjerde område, Retroromansk eller Rumantsch, dekker et meget begrenset område i kanton Graubünden. Jeg vet ikke om det passer i denne oppstillingen.

Fra før vet jeg at de andre deler av Sveits kalles: Ticino eller Tessin (italienske delen), La Suisse romande eller La Romandie (franske delen) og La Suisse allemande eller Deutsche Schweitz (tyske Sveits).

 

Dette kan bli en morsom oversikt; kanskje ikke til bruk for noen. Men dog

JanM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Eg har drive emigrantforsking til Amerika sidan først på 1970-talet og har vel etter kvart forska i so å seia kvar einaste stat i Amerika.

 

Då eg i 1975 publiserte ætteboki for den agnatiske familien min, "The Aaberge" Family History", spora eg opp nesten samtlige (over 3000) etterkomarar etter min tip-tip-oldefar, Torkild Larsson Aaberge frå Luster i Sogn (1768-1829).  Over 90% av dei var fordelte over 39 forskjellige statar i U.S.A.  Og når eg i dag forskar etter emigrantar frå heile Luster kommune, so har eg vore innom endå fleire statar...  Faktum er: Eg kunne truleg kryssa av for kvar einaste av dei 50 statane på lista di, og det ser eg ærleg talt liten vits i...

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er Sveits delt opp i 3 språkområder: Tysk-språklig, Italiensk-språklig og Fransk-språklig. Det fjerde område, Retroromansk eller Rumantsch, dekker et meget begrenset område i kanton Graubünden. Jeg vet ikke om det passer i denne oppstillingen.

Fra før vet jeg at de andre deler av Sveits kalles: Ticino eller Tessin (italienske delen), La Suisse romande eller La Romandie (franske delen) og La Suisse allemande eller Deutsche Schweitz (tyske Sveits).

 

Dette kan bli en morsom oversikt; kanskje ikke til bruk for noen. Men dog

JanM

 

 

Takk for god info, Jan. Jeg får ikke redigert det inn nå pga. 24-timersfristen, men nå ligger det i alle fall her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Eg har drive emigrantforsking til Amerika sidan først på 1970-talet og har vel etter kvart forska i so å seia kvar einaste stat i Amerika.

 

Då eg i 1975 publiserte ætteboki for den agnatiske familien min, "The Aaberge" Family History", spora eg opp nesten samtlige (over 3000) etterkomarar etter min tip-tip-oldefar, Torkild Larsson Aaberge frå Luster i Sogn (1768-1829).  Over 90% av dei var fordelte over 39 forskjellige statar i U.S.A.  Og når eg i dag forskar etter emigrantar frå heile Luster kommune, so har eg vore innom endå fleire statar...  Faktum er: Eg kunne truleg kryssa av for kvar einaste av dei 50 statane på lista di, og det ser eg ærleg talt liten vits i...

 

Hei, Lars!

 

Hvis du ikke har lyst eller ikke ser en mening i det, så lar du det bare være.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er Sveits delt opp i 3 språkområder: Tysk-språklig, Italiensk-språklig og Fransk-språklig. Det fjerde område, Retroromansk eller Rumantsch, dekker et meget begrenset område i kanton Graubünden. Jeg vet ikke om det passer i denne oppstillingen.

Fra før vet jeg at de andre deler av Sveits kalles: Ticino eller Tessin (italienske delen), La Suisse romande eller La Romandie (franske delen) og La Suisse allemande eller Deutsche Schweitz (tyske Sveits).

 

Dette kan bli en morsom oversikt; kanskje ikke til bruk for noen. Men dog

JanM

 

 

Lars, rett på ordet retoromansk. Det skal være retroromansk.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.