Gå til innhold
Arkivverket

Slekstnavnet Arnhøy


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan si meg hvordan slektsnavnet Arnhøy har oppstått?
Finnes det noen gård eller et område med dette navn?
 

Henning Albert Anderson/Andersen (1901-1987) tok dette navnet en gang etter 1933.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Finner dette:

 

Oppegård 0217-40/277

 

Kolbotnveien 36, 38, 40, 42, 1410 Kolbotn

Liaveien 4, 1410 Kolbotn

 

Kommunenr: 0217

Kommune: Oppegård

Gårdsnr: 40

Bruksnr: 277

Festenr: 0

Seksjonsnr: 0

Type: Grunneiendom

Bruksnavn: Arnhøy

 

http://www.seeiendom.no/

 

 

Arnhøy Gnr 40/277 Bolighus, Kolbotnvn 44, Ko. Bygget 1918.

 

http://www.oppegard-historielag.org/4file/filer/opphistalfa.pdf

 

 

 

Kan han ha bodd her en periode?

 

 

 

Mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnhøy Gnr 40/277 Bolighus, Kolbotnvn 44, Ko. Bygget 1918.

 

Kan han ha bodd her en periode?

 

Det er minst fem eiendommer (tomter med hus) Arnhøy eller Arnhøi i Norge - tre i Vestby, én i Oppegård og én i Arendal. Jeg kan ikke se at Henning Albert Andersen har vært eier av noen av disse eiendommene inntil 1950.

Ifl. Matrikkelutkastet 1950 heitte dette bruket "Bøierud" i 1950.

http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50  (Akershus - Oppegård - gnr.40 Kullebunden - bnr.277 Bøierud)

Det kan vel tyde på eit namneskifte - på eigedomen.

 

Ja, i 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kilden til årstallet 1954?

 

Vi har digitalisert grunnboksbladene, men da mange av dem viser personnummer, kan vi dessverre bare bruke bildene til saksbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det finnes et sted i Sverige (hvor Henning Alberts far kom fra) som heter Arnhög eller lignende? Slektsnavnet Arnhög finnes i Sverige i dag.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det, Kristian. Men kunne du gi meg en nærmere referanse som kan brukes til en eventuell artikkel i Slektshistoriewiki?

 

Hvis du tenker på kildereferanse, så er det aktuelle grunnboksbladet arkivert her.

Det står innført i dåpsboka (9/3 1902) at han fikk tillatelse 14/1(7)? 46 til å anta Arnhøy som slektsnavn, men det står ingen ting om hvor navnet kom fra.

 

 

Kan det tenkes at det finnes et sted i Sverige (hvor Henning Alberts far kom fra) som heter Arnhög eller lignende? Slektsnavnet Arnhög finnes i Sverige i dag.

 

DTH

 

Søknaden som har ligget til grunn for tillatelsen bør kunne gi den etterspurte forklaringa. Hvis jeg husker riktig, var det fylkesmannen som behandlet slike saker. Man kan derfor undersøke fylkesmannens arkiv og finne ut om søknaden er bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden som har ligget til grunn for tillatelsen bør kunne gi den etterspurte forklaringa. Hvis jeg husker riktig, var det fylkesmannen som behandlet slike saker. Man kan derfor undersøke fylkesmannens arkiv og finne ut om søknaden er bevart.

 

Hukommelsen var visst ikke så god. På denne tida var det Justisdepartementet som behandlet navnesaker, se Arkivportalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det finnes et sted i Sverige (hvor Henning Alberts far kom fra) som heter Arnhög eller lignende? Slektsnavnet Arnhög finnes i Sverige i dag.

 

DTH

 

Hei Dag

Dette er en besnærende tanke. Takk skal du ha. Slekten kommer fra Töcksmark, rett over grensen i Värmland.

Jeg har hatt en dialog gående med et par svenske slektsforskere som er godt kjent på stedet. Muligens kan dette være et spor.

JanM

Det står innført i dåpsboka (9/3 1902) at han fikk tillatelse 14/1(7)? 46 til å anta Arnhøy som slektsnavn, men det står ingen ting om hvor navnet kom fra.

 

Berit, hvilket sogn i Kristiania?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.