Gå til innhold
Arkivverket

Hvilke kilder er best for skifter?


Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Jeg er på leting etter skifter for Nordland. Jeg vet det finnes endel på digitalarkivet. Er noen av disse søkbare, evt. digitalisert mer enn bare skannet?

 

Takk for hjelpen.

 

Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt over det som skal være søkbart av registre til skifter i Digitalarkivet - hvis lenken funker:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&kt%5B%5D=SKRG

 

Det hadde vært fint om du nevnte hvilket område i Nordland du er ute etter, for på den måten å finne ut hvilket sorenskriveri vi skal til. Men her er en oversikt over hva distriktslaget DIS-Salten har på salg av skifter i Nordland:

 

http://sa.disnorge.no/salg

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en som heter Svein Edvardsen som har gitt ut avskrifter av navn fra skifter for hvert enkelt sted på Helgeland 1686-1780,1780-1810,1811-1845,

1846-1880 og 1880-1920. Han har gjort en kjempejobb med disse bøkene, og navn fra skiftene er registrert alfabetisk på fornavn på slutten av hvert

enkelt sted(er flere steder pr. hefte). Jeg har blant annet for Nesna 1686-1780, 1780-1810, Herøy, Dønna(ett hefte) og Alstahaug for samme perioder.

Har også for Hemnes/Rana frem til 1845, og for Rødøy, Meløy,Lurøy og Træna frem til 1880. Så har jeg vel også for Velfjord og Bindal frem til 1780.

Jeg kan slå opp der fra fredag av når jeg kommer hjem til Stjørdal. Er faktisk på Helgeland nå(i nærheten av Sandnessjøen hvor jeg skal senere i dag).

Bøkene kan også fjernlånes på bibliotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering så har DIS Salten laget en DVD som de selger.

 

Hva inneholder denne Dvd'en og hvor mye koster den?  Akkurat nå holder jeg på i Vesterålen, men har også mye slekt i Hamarøy og Tysfjord, så dette vil etter hvert også være interressant.

 

Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva inneholder denne Dvd'en og hvor mye koster den?  Akkurat nå holder jeg på i Vesterålen, men har også mye slekt i Hamarøy og Tysfjord, så dette vil etter hvert også være interressant.

 

Torhild

 

Den inneholder navn, gård, en kort oppsummering av evt. verdier i boet, samt navn på arvinger og arvingers evt. verger.

 

Har vært veldig nyttig for meg med farsslekt fra Salten! Så kan man slå opp videre i de skannede protokollene for å få flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skifter i Salten

Skiftedatabasen for Salten/Ofoten er oppdatert med 703 personer i 125 skifter fra de søndre gårdene i Gildeskål som før 1825 tilhørte sorenskriveren på Helgeland og som også er utelatt i den registreringen Svein Edvardsen har gjennomført for Helgeland. Disse gårdene er Novik, Sør-Femris, Grødset, Valla, Finnes, Fore, Storvik, Mevik, Grimstad og Sør-Fugløy. Versjon 2.5 inneholder 92,362 personer i 15.093 skifter 1700-1877.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.