Gå til innhold
Arkivverket

Militærfamilien Høyer


Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Jeg har ikke vært aktiv her på en god stund, men nå har jeg et spørsmål. Håper noen kan hjelpe,Carsten Scanche er den som trolig best kan svare,hvis han fortsatt er aktiv her.

Oberst Johan Gotfried Høyer f. 16.sept.1792 - 05.august 1865, gravsten på Vår frelsers gravlund (,gravminner i Norge reg. 2006) var innrullert i det Fronske kompanie rundt 1820-30 og til?, da var tittelen Captaine. Han hadde tre sønner, Johan Andreas f 10.04.1827, Gotfried Herman f 29.05.1830, Hans Anton f 25.08.1833. Har funnet ut at sønnene reiste fra Fron sammen med sin far, men ikke når og hvorhen, og at Johan etterlot seg en sønn Peter f 1860 i distriktet. Lurer på om det finnes opplysninger som viser hvor disse mennene ble av etter at de forlot Fron og hvor kom Kapt. Høyer fra. Tyskland?? Jeg prøver å hjelpe en fetter med og finne røttene hans. Stor takknemlighet hvis noen har tips til meg. Mvh. Ruth

 

Endret av Ruth G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv.

 

Her er han i 1801

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058238004141

 

Han er ellers omtalt i Ovenstads Militærbiografier. Skal se om jeg finner noe om hans sønner etterhvert.

 

Takk for svar. Ser at personen er heter Johannes og lurer litt på det, ellers kan sikkert Høger blitt til Høyer. Spennende hva du videre finner

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges geistlighet i 1914:

 

Wilhelm Fredrik Høyer, f. i Faaberg 16-11-1848 av f. oberst Johan Gottfried H.  og Hermana Helene Lange, student fra Nissens skole 66, c.th. 72, 73 pers. kap. i Voss, 76 stiftskap. i Bergen stift, 77 inspektør og lærer ved Voss høierfe almue- og lærerskole, 78 resid. kap. til Voss, 87 sognepr. til St. Johannes menighet i Stavanger, 06 sognepr. til Nykirken i Bergen.

 

Gift 1876 med Ragna Anette Petersen, f. 26-10-1851 av f. lensmand i Borre Jørgen Christian P. (f. 5-9-01, død 1873) og Maren Christiane Ihlen (f. 22-1-08, død 1878).

 

Ansgar Nikolai Høyer, f. i Grytten, Romsdalen 2-7-1871 av f. sognepr. Hans Anton H. (f. 25-8-33, død 25-7-82) og Nikoline Pettersen (f. 5-6-35, død 9-11-73), student 89, c.th. 94, 95 pers. kap. i Enebak, 99-1903 bestyrte han ledige embeder i Christianssands stift, 1902 sognepr. til Rødøy i Helgeland, 07 sognepr. til Fauske i Salten. Gift 1899 med Karoline Martine Røer, f. 9-2-1876 av f. dampsk.kapt. Gunder R. (f. 30-737) og Esther Theresie f. Røed (f. 5-7-42).

 

Einar Kristian Høyer, f. i Grytten 18-7-1868 (bror av ovennevnte), student 85, c.th. 90, 91-95 kst. sognepr. til Gol, 95 sognepr. til Hol, Hallingdal, 12 sognepr. til Gol, 14 provst i Hallingdal provsti. Gift 1895 med Anna Hedvig Høyer, f. 3-11-1868 av f. Andreas Peter Frederik Suhm H. (f. 10-8-35, død 04) og Marie Petersen (f. 22-2-33, død 00).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1901, utgitt 1926:

 

Johannes Høyer. Født i Arendal den 19. jan. 1883 av foreldre sogneprest Hans Anton Høyer (f. 25. aug. 1833, død 25. juli 1882) og Jørgine Marianne, f. Petersen, død 17-2-1918). Gift 19-10-1910 i Bodin med Eva Theisen, f. 31-3-1889 i Bodin, dtr. av amtmann i Nordland R. T. og Hanna, f. Boye. Barn: Teis, f. 27-7-1911, Sverre, f. 30-4-1913, Helene, f. 20-5-1916, Jørgine Marianne, f. 2-7-1918.

 

Gikk på skole i Arendal, hvor han tok artium. Anneneksamen 1902, juridicum 1. sem. 1906. Ansatt i bank i Drammen 1906-07, edsv. fullmektig og sakførerfullmektig 1907-1910. Mars 1910 etablerte han egen sakførerforretning i Bodø. Off. forvarer i Bodø og Salten. Har vært medlem av bystyre og formannskap, formann i likningsnevnd og råd i flere perioder, medlem av flere direksjoner og komiteer. Blev ved stortingsvalget 1924 av høire og frisinnede venstre valgt som stortingsmann for kjøpstædene i Hålogaland. Sekretær i odelstinget 1925.

 

Studentene fra 1901, utgitt 1951:

 

Johannes Høyer. Sorenskriver, Hamar, f. 19-1-1883.

 

Etter 1926 fortsatte jeg min sakførerforretning i Bodø, til jeg 11-5-1928 ble utnevnt til statsadvokat i Nordland lagsokn. I perioden 1929-31 var jeg ordfører i Bodø. 16-6-1939 ble jeg utnevnt til sorenskriver i Sør-Hedmark. - Min hustru og jeg er nå alene i en for oss altfor stor embetsgård, som dog til bestemte tider av året blir befolket av barn og særlig av barnebarn.

 

Av barna er: Theis, cand. jur. 1934, nå depotsjef i Bergens Privatbank, Oslo, gift med Grete Bonnevie, byråsjef i Sosialdepartementet. To barn. - Sverre, cand.jur. 1937, overrettssakfører i Ålesund, gift med Lisbeth Khrs, tannlege. To barn. - Helene er gift med Johan Schjølberg, forretningsmann i Oslo. To barn. - Jørgine Marianne, artium 1937, er gift med Finn Midbøe, cand.jur. 1942, politifullmektig i Arendal.

 

Jeg kan sikkert finne mer opplysninger om Johannes barn hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Her er det nok rett familie,her er noe å vise min fetter. Johan som er hans  farfar, har tydeligvis ikke giftet seg og har bare den ene sønnen Peter som var født 1860.Det er masse slekt ellers rundt i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, her var det masse nyheter, mange barn og derav mange slektninger. Tipper at fetter`n får noe å jobbe seg igjennom, han som ikke visste lengre bakover enn til bestefar Peter. Men navnet Johan må være tatt i bruk på senere tider, hvis kirkebok for Stange viser at obersten ble døpt Johannes?  Det som ligger bak siste linken har jeg funnet, og blandt etterkommere på Peters morside kjenner jeg mange navn fra min egen oppvekst i kommunen. Kan vel si at enden er nådd hos Høyerfamilien.

Igjen hjertelig takk til deg Carsten,du er en flott kilde og øse av!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært aktiv her på en god stund, men nå har jeg et spørsmål. Håper noen kan hjelpe,Carsten Scanche er den som trolig best kan svare,hvis han fortsatt er aktiv her.

Oberst Johan Gotfried Høyer f. 16.sept.1792 - 05.august 1865, gravsten på Vår frelsers gravlund (,gravminner i Norge reg. 2006) var innrullert i det Fronske kompanie rundt 1820-30 og til?, da var tittelen Captaine. Han hadde tre sønner, Johan Andreas f 10.04.1827, Gotfried Herman f 29.05.1830, Hans Anton f 25.08.1833. Har funnet ut at sønnene reiste fra Fron sammen med sin far, men ikke når og hvorhen, og at Johan etterlot seg en sønn Peter f 1860 i distriktet. Lurer på om det finnes opplysninger som viser hvor disse mennene ble av etter at de forlot Fron og hvor kom Kapt. Høyer fra. Tyskland?? Jeg prøver å hjelpe en fetter med og finne røttene hans. Stor takknemlighet hvis noen har tips til meg. Mvh. Ruth

 

Premierleut. Ungk. Johann Høyer og Pige Anne Monsdtr. Tagestad fekk sønnen Johann Oluf Høyer i 1864 fødd 30/11 1864 i Sør-Fron. døpt 26/02-1865. Johann Oluf var hos sin mor på sygard Tagestad i 1875. Han døde ung og uten etterslekt.

 

Skibscaptain Gotfrid Høyer og pige Marit Olsdtr. Sortløkken i Sør-Fron fekk datteren Johanne Marie den 16/08 1859. dåp 16. oktober. Johanne Marie bor sammen med mora på Sortløkken i 1865 seinare ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg Torbjørn.Jaja de etterlot seg noen småtasser oppi dal`n Høyerkara, men det ble ikke så mange etterkommere lell.

Undres om det går an å finne ut hvilket år de reiste fra Fron, Johan måtte være der først på1864 siden Johann Oluf ble født i oktober.

Er det noen som vet om det finnes opptegnelser fra/om Fronske kompani, der kan det kanskje fines noe av interesse. Igjen takk for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ola, lenge siden vi hadde kontakt. Har akkurat sjekket  på Fron historielags sider, men jeg fant ikke noe av det du nevner. Er redd jeg må få nærmere veiledning av deg.

Endret av Ruth Gaustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ola, joda jeg fant det,etterhvert. Jeg bladde først nedover og kom til andre innlegg som var datert februar, og da trodde jeg at jeg var langt nok nedover siden og ga opp. Stor takk til både deg og andre bidragsytere, svarene blir nok veldig godt mottatt av min fetter. Dette forumet er gull verdt når en selv står fast i letingen. Igjen tusen takk for alle bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.