Gå til innhold
Arkivverket

Michel Larsen f. ca 1758 fra Hadeland


Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

En Michel Larsen giftet seg i Brevik i 1786:

 

Brevik: trolovet 17.01.1786, viet 16.02.1786

Unge karl Michel Larsen og pigen Anne Margrete Ericsdatter

Caut.: Jacob Nilsen, Abraham Larsen Sortedal.

 

I 1784 dukket det opp en fadder i Eidanger med dette navnet. Det kan jo være den Michel Larsen som 2 år senere giftet seg med Anne Margrethe Eriksdatter. Det er ingen andre i Eidanger/Siljan/Brevik/Østre Porsgrunn som passer.Dersom det stemmer var han fra Hadeland.

 

Eid. – døpt 16.04.1784 - Halvor Nilsen Sillien og Kari Andersdtr. sønn Anders

Faddere: 1. Elen Anbiørnsdtr. Nordal 2. Ingebor Christensdtr. i Præstegaarden 3. Lars Amunsen Gusfred 4. Knud Hansen Holte 5. Michel Larsen Girdvig af Haddeland.

 

Var dette "Girdvig" et sted eller en gård og har noen ut fra dette en idee om hvem dette kunne være?

 

Her har jeg plasert på gården Hvalen i Eidanger:

 

http://www.eidangerslekt.org/eidanger-bygdebok-ny/hvalen/michel-larsen-1758.htm

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Grete!

 

Da er det et stedsnavn og ikke et gårdsnavn og det gjør det jo litt vanskeligere. Det hadde vært lette om han var fra en gård.

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det et gårdsnavn. Det var jeg som var litt rask.

 

Da er jo spørsmålet om det er en i rett alder og navn som stammer fra denne gården?

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen fra Gierviken, men fant en Michel som ble døpt 24. mai 1761 med foreldre Lars Torgersen fra Jøvik og Marte Pedersdatter fra Jøvik-eie. Har også kikket på konfirmasjonslistene uten hell. Jeg er ikke ekspert på Hadeland (selv om jeg bor her), men det er det flere her på DA som er.

 

Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 4 (1759-1775), Fødte og døpte 1761, side 22.

 

Edit:

Se der kom eksperten Ole Arild på banen :)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette må være "Giødvig" eller "Giøvig", det vil si garden Jøvik i Vestre Gran på Hadeland. Min ane Lars Torgersen Jøvik fikk et barn utenfor ekteskap før han giftet seg. Moren var Marthe Pedersdtr. Jøvikeie, dvs. hun var fra en plass under garden. Barnet het nettopp Michel og han ble døpt 1. søndag etter trinitatis 1761. Michel bodde på Jøvikeie da han ble konfirmert søndag etter nyttår 1777. Etter det har jeg ikke klart å finne noe mer om ham, han er ikke å finne i Gran ved folketellingen i 1801.

Se mer i mitt slektsnotat om Lars Torgersen Jøvik. Gå til min nettside http://www.oavesthagen.no/ , følg linken til "Mine aner" og deretter linken under nr. 182 og 183 i "anelisten".

 

I mitt notat har jeg tatt med at Michels mor senere (i 1771) ble dømt til døden for å ha drept sitt nyfødte pikebarn. Det kan vel ha vært en medvirkende grunn til at Michel reiste langt vekk fra hjembygda.

Endret av Ole Arild Vesthagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge to. Da spørs det om ikke vi har funnet den fortapte sønn!

 

Det du skriver mot det som stod da han var fadder gjør at dette nok var denne karen. Han kaller også sitt første barn Marthe, da trolig etter sin mor.

 

Skal sjekke ut det du har på nettsiden din.

 

Det passer bra at det står "Giødvig" da han var fadder. Kanskje var det bare en prikk og at det stod "Giodvig".

 

Supert.

 

mvh Jørn

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.