Gå til innhold
Arkivverket

Adam Barch, byfut i Christiania, døydde 1705 - svigerfar Peder Hansson Leth, døydde 1679 - kven var desse karane og kvar kom dei ifrå??


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Saketinget for Ullensaker 25. juni 1689, de seks nederste linjer hvor fogden tiltaler Mari salige Peter Kløftas Enke for begått leiermål i hennes enkesete med Kristoffer Gynge forrige klokker her ved stedet...

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Tingbok A 28 , 1689-1689, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/29402/65/

 

...på den neste siden møter Kristoffer Gynge og vedkjenner seg farskapet. Opplysningen om at han var "undveket" finnes ikke her, men den finnes kanskje lenger ut i tingbøkene på et senere ting.

 

Saketing for Ullensaker den 4. november 1689, ca. halveis ned på v. side. Her beskrives Kristoffer Gynge som en student som forleden år var "opkommen", og så som en prøve ad interim som klokker skulle vært... osv. Det står mye her, og han opholdt seg på dette tidspunktet fremdeles hos enken i Kløfta.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Tingbok A 28 , 1689-1689, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/29402/114/

 

Edit, legger til:

 

Den 4. august 1690. Sak mot enken Mari Kløfta, bl. annet for en sekk som ble borte for en Halvor sagmester som hadde vært innom henne. Det er flere forskjellige vitneprov og en del omhandler Kristoffer Gynge. Er usikker på om jeg har tolket det rett, men mener det er han som omtales slik: «..., at den tid som Manden kom til Kløfften, som nu er borte...»

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Tingbok A 29 , 1690-1690, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Fol. 71: Settedommersak for Fet, Nedre Romerike

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/29403/87/

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grete, Geir og Espen for nye spennande innlegg!

 

Denne Carl Barch, som du Grete nemner, kan so absolutt vera ein bror av Adam Barch, men har me eigentleg haldepunkt for å stadfesta dette?

 

Elles var det ein særs interessant merknad frå Geir om at Adam Barch i 1695 selde ein part av Øksne i Lier.  Finst det opplysningar om kva tid Adam fekk hand om denne parten?  Uansett, det KAN tyda på ei tilknytting til Drammen..., og den tidlegare merknaden om gravferdi til brorsonen hans på Bragernes synest styrka denne tanken...

 

Dette vert meir og meir spennande....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elles var det ein særs interessant merknad frå Geir om at Adam Barch i 1695 selde ein part av Øksne i Lier.  Finst det opplysningar om kva tid Adam fekk hand om denne parten? 

 

Fra Liers Historie:

Øde-Øksne

Baron Juel satt med parten fra 1688 og overdro den seinest 1695 til Adam Barch i Kristiania, som det året utstedte skjøte til Christen Stillesen, Bragernes.

 

Adam Barch er ikke nevnt under noen av de andre Øksnegårdene.

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Espen for siste innlegg, som diverre "tek livet av" teorien min om Adam Barch og tilknytting til Drammen!

 

"Back to square #one"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt tidlig å ta livet av en evt. Drammens-tilknytning. Det var jo helt klart en del forbindelser mellom borgerne i Drammen og Christiania, ikke minst den ting at borgerne i Drammen var Christiania-borgere før Drammen fikk egen bystatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppsiktsvekkende; Jeg har gått igjennom avskrift fra panteregisteret samt kontrollert med Finne-Grønns arbeider med samme register (dette er ikke på nettet) og finner ingen eiendom i Christiania eiet av Adam Barch når unntas et lite hus i Østre Qvarteer i perioden 1703-05. Kontrollperioden har vært kvartalene fram til 1705. Det finnes selvsagt hull i panteregisteret, men heller ikke byskatten fanger opp Adam Barch som skatteobjekt i noen periode bakover.

(Eiendommen lå i Toldboed Gaden, senere matrikkel no.2, idag ca. nr.19 i samme gate)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markerud gård i Nittedal side 95

I 1662 ble garden solgt til borgermester Anders Madsøn i Kristiania, og i
1670 var arvingene hans eiere. Fra dem gikk den over til Kristiania-borgeren
Peder Hansen Leth. Enka, Maren sl. Peder Hansens, skjøte i 1691 til fyfut
Adam Barch. Enka hans, Anne Mogensd., pantsatte blant annet jordegods
også Markerud for 600 dlr. til Herman Krefting.

REF: Nittedal kommune
http://www.nittedal.kommune.no/bygdebok/Nittedal/images/Markerud.pdf
 

Samme bok side 589

Åros i Nittedal - Sønnen til Adam Barch- Just Barch

 

Åros ble trolig tatt opp av øde som bondegods og seinere overdratt byborgere
som brukelig pant. 9/5 1643 pantsatte enka etter borgermester Laurits
Ruus i Kristiania, Martha Jensdatter, Åros til fattigforstanderen i byen . I
1661 var Johan Gaarmand i Kristiania eier. Arvingene hans solgte 1674 til
Nils Toller. Før 1686 ble en annen Kristiania-kjøpmann, Peder Pedersen
Møller, eier. Etter ham gikk halve garden over til sønnen Anthoni Müller.
Den andre halvparten ble Just Barch eier av. I 1735 lånte enka hans, Anne
Mogensdatter, 298 dlr. av bispinne Anna sal. doktor Hans Munchs mot pant i
halve Åros og annet jordegods.

 

En klar indikasjon på at de hadde en tilknytning til Nittedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Svein Arnolf, Geir og Wenche for nye interessante innlegg om Barch-ætti!

 

So lenge me ikkje sikkert kan påvisa korkje foreldre eller søsken av Adam Barch, må me vel vera varsame med påstandar i den eine eller andre retningi.  Sikkert er det at Adam Barch IKKJE synest vera nemnd i nokon kjelder FØR han i 1687 gifte seg i Christiania med Martha Pedersdotter Leth!  Eller hugsar eg feil?  Namnet hans dukkar opp i Lier/Drammen nokre år seinare, og han vart ikkje jordeigar i Nittedal før i 1691, og då etter at svigerfaren var avliden.  Dessutan syner Geir at byfuten IKKJE hadde eigedom i Christiania heller før etter 1700!

 

Andre Barch'ar er rett nok nemnde i Nittedal FØR denne tidi, men eg kan ikkje sjå nokon skyldskap med "vår" Adam!  Eller kanskje har eg hengt meg alt for mykje opp i dette Just-namnet, som eg ville venta å finna som førenamn på far hans Adam?  Kanskje hadde Adam heller ein fosterfar eller stefar med dette namnet?

 

Eg er spent på om det finst andre opplysningar om opphavet til Adam i tilgjengelege kjelder.  Ein eller annan stad må han jo vera komen ifrå, og han måtte vel ikkje vera fødd i Noreg for å verta byfut i Christiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Svein Arnolf, Geir og Wenche for nye interessante innlegg om Barch-ætti!

 

So lenge me ikkje sikkert kan påvisa korkje foreldre eller søsken av Adam Barch, må me vel vera varsame med påstandar i den eine eller andre retningi.  Sikkert er det at Adam Barch IKKJE synest vera nemnd i nokon kjelder FØR han i 1687 gifte seg i Christiania med Martha Pedersdotter Leth!  Eller hugsar eg feil?  Namnet hans dukkar opp i Lier/Drammen nokre år seinare, og han vart ikkje jordeigar i Nittedal før i 1691, og då etter at svigerfaren var avliden.  Dessutan syner Geir at byfuten IKKJE hadde eigedom i Christiania heller før etter 1700!

 

Andre Barch'ar er rett nok nemnde i Nittedal FØR denne tidi, men eg kan ikkje sjå nokon skyldskap med "vår" Adam!  Eller kanskje har eg hengt meg alt for mykje opp i dette Just-namnet, som eg ville venta å finna som førenamn på far hans Adam?  Kanskje hadde Adam heller ein fosterfar eller stefar med dette namnet?

 

Eg er spent på om det finst andre opplysningar om opphavet til Adam i tilgjengelege kjelder.  Ein eller annan stad må han jo vera komen ifrå, og han måtte vel ikkje vera fødd i Noreg for å verta byfut i Christiania?

 

28.07.1686 er første gang Adam Barch dukker opp "i mine papirer". At han var dansk (ev. opprinnelig tysk) regner jeg som overveiende sannsynlig. Eiendomsspekulasjonene hans er "vanlige" og etter min oppfatning peker de ikke i noen spesiell retning. Svein Arnolfs kommentar er forsåvidt relevant, jeg ville også sett nærmere på Bragernes for eventuelle nye "oppdagelser", men egentlig er det overraskende lite spor etter Adam Barch når man unntar hans utøvende daglige virke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått igjennom bøkene St. Hallvard -bøker over gamle Oslo.

Nå har jeg dessverre ikke alle bøkene, arvet 8 bøker fra min tidligere svigerfar.

 

Men der står mye intressant. De tar opp Anker- hele familien Leuch- Mogens Lauritzen og hans opprinnelse

og mange andre kjente skikkelser i gamle Christiania. Jeg vet ikke hvor mange bind som har kommet

ut- de kom ut i Oslo på 1950-tallet.

 

Men dessverre stod ikke Adam Barch i noen av de jeg har. Kanskje biblioteket har disse bøkene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått igjennom bøkene St. Hallvard -bøker over gamle Oslo.

Nå har jeg dessverre ikke alle bøkene, arvet 8 bøker fra min tidligere svigerfar.

 

Men der står mye intressant. De tar opp Anker- hele familien Leuch- Mogens Lauritzen og hans opprinnelse

og mange andre kjente skikkelser i gamle Christiania. Jeg vet ikke hvor mange bind som har kommet

ut- de kom ut i Oslo på 1950-tallet.

 

Men dessverre stod ikke Adam Barch i noen av de jeg har. Kanskje biblioteket har disse bøkene.

 

Jeg har dem. De gamle St.Hallvard inneholder en del interessante klipp fra 16- og 1700-tallet, men det er lenge siden St.Hallvard hadde noe fra denne tiden som ikke var resirkulerte artikler. Tilsvarende for Byminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Ola Teige leste denne tråden, kunne han kanskje gi en del detaljer om Adam Barch da byfogden var blandt de ca. 60 (!) av byens borgere og embetsmenn innblandet i det store tollsviket i 1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av Adam Barch. Hans enke Anne Johansdatter Krefting gifter seg 1) gang 12 november 1678 i Oslo Domkirke (Vår frelsers kirke)
usikker på hva kirken heter i 1678.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-82
Høyre side.
Frantz Berentz døde 16 august 1692.
Der stopper det jeg vet om han, bortsett fra at de fikk en sønn Johan (Jan) født i 1686.
 
Hvem var han-yrke?-hvor bodde de?
Jeg finner de ikke i Oslo. Aker kirke finnes ikke i 1692.

Noen som vet noe om hennes første mann.

 

De skal vissnok ha fått en sønn Jan (Johan) Berentz i 1686.

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen andre opplysninger om Adam Barch, han ble syk og døde før han rakk å bli blandet for dypt inn i tollsviksaken. Jeg vet mer om hans etterfølger Jens Krabbe, som forøvrig var korrupt.

 

Men jeg kan si at Barch meget vel kan ha vært dansk. Flere av embetsmennene i Christiania på denne var dansker eller kom fra Slesvig-Holsten. En slags forbindelse til stormenn eller hoffet i København var ofte viktig for å få embete. At Barch ikke hadde nær slekt i Christiania eller eiendommer der, styrker en slik antagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av Adam Barch. Hans enke Anne Johansdatter Krefting gifter seg 1) gang 12 november 1678 i Oslo Domkirke (Vår frelsers kirke)

usikker på hva kirken heter i 1678.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-82

Høyre side.

Frantz Berentz døde 16 august 1692.

Der stopper det jeg vet om han, bortsett fra at de fikk en sønn Johan (Jan) født i 1686.

 

Hvem var han-yrke?-hvor bodde de?

Jeg finner de ikke i Oslo. Aker kirke finnes ikke i 1692.

Noen som vet noe om hennes første mann.

 

De skal vissnok ha fått en sønn Jan (Johan) Berentz i 1686.

 

Anna Krefting giftet seg første gang "hjemme i huset" etter kgl. bevilling - kirken var Hellig Trefoldighets Kirke.

 

De bodde ikke i Christiania, han var slottsfoged på Akershus Slott og foged i Aker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Geir
 
Jeg regnet med at han holdt til i Aker. Fant sent i går Tingboken over Aker 1684,
der står han konsekvent med navn Frantz Berentzen i hele dokumentet og ikke Berentz. Så hva som er
riktig vet jeg ikke.
 
Der står det at han hadde avgått som Slottsfogd, men ikke årstallet.
Jeg regner med at de fikk flere barn en Jan, blir nok vanskelig å oppspore, da Aker
ikke skrev barnens navn, samt at skriften i den perioden er nesten uleselig.

http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/prosjekter/tingbok/bibliotek/aker84tb.pdf

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Geir

 

Det ser ut som begge hennes ektemenn er like vanskelige å

finne opplysninger om.

Hadde vært flott om man fant ut noe om Jan Berentz deres sønn,

men han levde kanskje ikke opp til voksen alder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket denne: 

Omre, Stein-Morten, Christianias sivile embedsstand i etableringsfasen ca. 1645 til ca. 1700, Hovedoppgave Unversitetet i Oslo, Oslo 1982. http://bibsys-primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?docId=BIBSYS_ILS834047020&vid=UBO

 

Det er ganske mange år siden jeg så i den, men den hadde så vidt jeg husker flere lister og biografier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Geir, Wenche, Leif og Ola for mange spennande og interessante innlegg!  Då eg las innlegget til Ola om Stein-Morten Omre, googla eg på Intenett og fann eit telefonnummer.  Eg hadde ein spennande samtale med Stein-Morten.  Han var ikkje heime, men ville sjå etter i kveld kva han hadde...  Så får me sjå...

 

Elles trur eg òg me kan vera meir eller mindre samde om at Adam må ha opphavet sitt i Danmark/Skåne eller i Nord-Tyskland...

 

Eg held fingri godt krossa med von am at opphavet til Adam Barch no snart kan finnast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

Kan du da være så snill og skrive det inn her på brukerforumet, om du får

greie på noe av interesse når det gjelder Barch eller Berentz.

 

Grunnen til at jeg ikke for åpnet denne linken til Ola er vel at jeg er i Sverige. Norsk IP adresse har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche. Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror du kan fjernlåne denne kilden.  Søk på Nasjonalbiblioteket http://www.nb.no/nbsok/nb/d5069e70d60c84ce99f587b9bc1eee39 og deretter på Bibsys i venstre kolonne.  Det er en avhandling fra 1982 og er tilgjengelig som det står, dvs. den kan lånes, men i praksis via et bibliotek. 

 

Nasjonalbiblioteket som er restriktiv overfor utenlandske ip-adresser har kun "Metadata" om denne,

 

Jeg har ofte fjernlånt på tvers av landegrenser så jeg vil tro at du kan.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Wenche og Leif for nye innlegg.

 

Sjølvsagt vil eg fortelja om det dersom Stein-Morten har nye opplysningar å by på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.