Gå til innhold
Arkivverket

Henry Nicolay Hauff, f. Sandar 1836/7, d. USA 1863


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at også slektsboken om Hauff (som jeg nettopp fant en lenke til fra Slektshistoriewiki!) opererer med fødselsdatoen 10. oktober 1836, men det må da finnes en primærkilde for det?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Nicolai N. T.sen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 9 July 1837 Sandar, Vestfold, Norway residence:   Sandar, Vestfold, Norway father: N. T. Hauff mother: Marie Petrine Hedvig Pettersen

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 5 (1832-1847), Fødte og døpte 1837, side 130-131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1259&idx_id=1259&uid=ny&idx_side=-66

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051018050899.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Niels Frederik Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 3 July 1827   christening: 28 September 1827 , SANDAR, VESTFOLD, NORWAY residence: 1827 Sandar, Vestfold, Norway father: Niels Hauff mother: Marie Petrine Petersen

 

Johanne Chatrine Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 22 February 1829   christening: 25 June 1829 , SANDAR, VESTFOLD, NORWAY residence: 1829 Sandar, Vestfold, Norway father: Niels Frederik Hauff mother: Marie Katrine Hedevig Petersen  

 

Suzanne Hvidt N.

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 2 March 1831   christening: 25 July 1831 , SANDAR, VESTFOLD, NORWAY residence: 1831 Sandar, Vestfold, Norway father: N. F. Hauff mother: Petrine Hedevig Pettersen

 

 

Henriette Nicoline Niels Frederiksdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 23 September 1832   christening: 1 January 1833 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1832 Sandar, Vestfold, Norway father: Niels Frederik Hauff mother: Marie Petrine Hedevig Hauff Pettersen

 

 

 

Peter Mikael Vosgraff Niels Fredr.sen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 20 May 1840   christening: 20 January 1841 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1840 Sandar, Vestfold, Norway father: Niels Fredr. Hauff mother: Marie Petrine Hedevig Petersen  

 

 

Thorvald Westye Niels Fredr.sen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 20 July 1841   christening: 26 December 1841 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1841 Sandar, Vestfold, Norway father: Niels Fredr. Hauff mother: Petrine Pettersen

 

Harald Haarfager Nils Fredr.sen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 12 July 1843   christening: 24 June 1844 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1843 Sandar, Vestfold, Norway father: Nils Fredr. Hauff mother: Maie Petrine Hedevig Pedersen

 

 

Johan Frode Niels Frederiksen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 24 December 1844   christening: 10 August 1845 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1844 Sandar, Vestfold, Norway father: Niels Frederik Hauff mother: Marie Petrine Hedevig Petersen

 

 

 


Prøver  å lete etter konfirmasjonen hans.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge "Slægten Hauff" s. 34 var det også en Bolette Helene Hauff, f. 24. mars 1838, d. 26. september samme år. Dvs. nok en søsken av Henrik Nicolai/Henry Nicolay. Men det er fødselsdatoen hans som er av mest interesse for meg. Synes som om familien flyttet til Kristiania, så konfirmasjonen finnes kanskje der? To av brødrene habsxdeltok for øvrig i den amerikanske borgerkrigen. Slekten bør også få en artikkel i wikien, ikke bare Henry Nicolai ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge "Slægten Hauff" s. 34 var det også en Bolette Helene Hauff, f. 24. mars 1838, d. 26. september samme år. Dvs. nok en søsken av Henrik Nicolai/Henry Nicolay. Men det er fødselsdatoen hans som er av mest interesse for meg. Synes som om familien flyttet til Kristiania, så konfirmasjonen finnes kanskje der? To av brødrene habsxdeltok for øvrig i den amerikanske borgerkrigen. Slekten bør også få en artikkel i wikien, ikke bare Henry Nicolai ...

 

DTH

Henry Nicolay var født i Sandeherred 10. oktober 1836. Det fremgår av kirkeboken for Vår Frelsers menighet da han ble konfirmert 5. oktober 1851. Familien flyttet til Christiania etter at faren gikk konkurs i 1848. Du finner en masse opplysninger om faren i Knut Hougens Sandefjords historie (både bind 1 og 2), se den søkbare versjonen som Nasjonalbiblioteket har lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Torkel. Da var det som jeg tenkte og håpet på, at konfirmasjonen fant sted i Kristiania, og at jeg ville finne bekreftelse på fødselsdatoen der. Takk også for tipset om Knut Hougens verk, lenge siden jeg har bladd i det!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergwitz opererer med .fødselsdato 24. mars 1838 og dødsdato 26. september 1838 for Bolette Helene, men jeg kan ikke finne spor etter henne i kirkebøkene for Sandar. Noen med bedre øyne?

 

Har oppdatert artikkelen om Henry Nicolay Hauff: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Henry_Nicolay_Hauff

 

Det gjenstår å legge til flere biografiske opplysninger om Henry N. samt litt mer om foreldrene, etterhvert også litt mer om anene bakover.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.