Gå til innhold
Arkivverket

Tyding fra pantebok Våler i Østfold 1843


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Hei - jeg trenger hjelp til å finne ut av eierforholdet til gården min 2x tipp Johan Luytkis og hans stesønn Christen Nielsen Veidal bodde på. Men jeg får ikke noe vettugt ut av teksten under nr 24, høyre side. Hvis noen kan hjelpe blir jeg glad!

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 11, Sted: Moss sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO
Merknader: 
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080630190019.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20575&uid=ny&idx_side=-19

 

Takk fra Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke om du blir noe klokere av dette, men...?

 

No. 24:

Aflæst Kiøbeerindring angaaende Gaarden østre Veidal i Vaaler, indgaaet mellem Johan Lugthøi(?) og Christen Nielsen Veidal den 16d October 1843, thinglæst 3 Mai 1850 og aflæser nu ifølge Paategning saal.: "Vi Undertegnede, der have indgaaet forestaaende Kjøbekontract, erklære herved, at vi ere komne overeens om at hæve samme, i hvis Følge den altsaa herefter ingen Kraft eller Gyldighed skal tillægges. Moss Sorenskriverkontor 22d Januar 1853. J. C. Lugthøi, A. N. Weidahl. Til Vitterlighed: K. Arvense, J. Mickelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du si, men takk skal du ha. Jeg kan ihvertfall bruke det til å stille videre spørsmål. Det må være et dokument i forkant for dette, kanskje.

 

Bakgrunnen er: Christen Nielsen var 19 år i 1843, jeg regner med at han hadde odel på gården Veidal som hans far kjøpte i 1822. Faren døde i 1826, og i 1833 giftet enken seg igjen med Johan Luytkis. 

 

Kan stefaren Johan L. ha kjøpt seg inn i gården og solgt den til stesønnen da han ble voksen? Eller hvordan ordnet de slike ting? Jeg aner ikke, men skulle gjerne lært det.

 

Her er noen innførsler fra Panteregisteret - de 4 siste på venstre side omhandler Veidal etter Niels Christensens død. Hvis noen kan se på dem - kanskje det er mulig å forstå litt mer.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II 7, Sted: Moss sorenskriveri, Våler tinglag, Oppbevaringssted: SAO

Merknader: Autorisert 19.01.1849. Lnr. 1-195. Alfabetisk gårdsregister.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080729041200.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20622&uid=ny&idx_side=-170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentene du viser til, er disse:

- Obligation fra Johan Christian Luytkis, som gift med Enken Marie Gitlesdatter(?), til Moss Sorenskriveris Overformynderie for 72 Spd 1 (ort) 18 s(killing), dat. 28 Marts og thingl. 7d April 1836.

- Contract, hvorved Christen Nielsen med Curator overdrager Hans(?) T. Holst et Stykke Skov til Udhugst i 10 Aar for 550 Spd, dat. 18 Decbr 1848 og thingl. 10 Januar 1849.

- Kjøbecontract, hvorved J. C. Luytkis sælger denne Eiendom til Stedsønnen Christen Nielsen for Kjøbesum 2200 Spd, dat. 16 Octbr 1843 og thingl. 3 Mai 1850.

- Skjøde fra Johan Luytkis til Carl Gustav Johansen Veidal for 4000 Spd, dat 22d Januar thingl. 9 Februar 1853.


Og da ser jeg jo også at i det forrige dokumentet du la ut lenke til, og hvor jeg tolket ett av navnene som "Lugthøi", er det mer sannsynlig at det står Luytkis. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Else! Du er suveren! Ja, det står Luytkis, og det har vært mangfoldige forskjellige skrivemåter av dette navnet -  og han var gift med enken Mari Gislesdatter ;-)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.