Gå til innhold
Arkivverket

Immanuel Eberhardt (f.1775,d.1819) giftet seg i Stavern 1806 med Berthe Maria Nordbye. Men hvem var hun?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Det jeg vet er følgende: Immanuel Eberhardt (f. 1775,d.1819) var sekondløytnant og bosatt i Stavern, Vestfold. Han giftet seg i Stavern 2.3.1806 med Berthe Maria Nordbye. Jeg vet når denne damen døde - Stavern 14.12.1856 - alderen oppgis til 77 år, ergo født ca. 1789. Jeg antar hun er identisk med den Berthe Marie Nordbye som står oppført som tjenestepike på Fritzø jernverk ved folketellingen i Larvik i 1801. Alderen hennes er der oppgitt til 21 år, ergo født ca. 1780.

Men hvorfra hadde Berthe Maria sine røtter??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthe Marie Nordbye var datter av Borger, Seilmaker Christopher Nordbye, d 1801 i Larvik-  Ref om Christopher finnes i Larvik Bys historie bd 1 s 379 og 381, og moren var Helene Olsdtr Glop f 1749 i Larvik, d 1802, i skifte 6 Apr 1802.  I skifte etter Helenes søster kommer farens navn, Christopher frem.

Helene Olsdtr Glop var datter av Skipper Ole Eenersen Glop i Larvik.

 

Berthe Marie hadde av meg kjent, følgende søsken:

Inger f 1771 g m Lensmann i Hedrum Peder Hansen, Anna Magdalena f 1777 g m Prokurator Jens Chr Kiær, Sjøkapt (Styrmann) Ole Christian Christophersen N f 1781,( hadde en datter med Cathrine Elisabeth Waale, senere gift med Sjøkaptein Jens Hansen Waale) og Christiane f 1784 g m Urmaker Andreas Kjær.

 

Se nedenunder:

Skifte etter Helenes søster, som viser farens navn:

 

Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Alder Merknad

7962 arving søster Malene Olsdtr g.m. Hans Horn

7963 andre stefar Iens With g.m. Jnger Berthelsdtr

7964 andre svoger Jens Grøn g.m. Lisbet Olsdtr

7965 arving søster Lisbet Olsdtr g.m. Jens Grøn

7966 andre svoger Christopher Norbye g.m. Helene Olsdtr

7967 arving søster Helene Olsdtr g.m. Christopher Norbye

7968 arving bror Einer Olsen 25 år

7969 arving bror Berthel Olsen 36 år

7970 arving mor Jnger Berthelsdtr nå g.m. Iens With

 

Hun er også nevnt i skifte, , 20 Jan 1791, etter broren Bertel Olsen Glop:

"Madam Nordbye, Anmrk Nevt 25 Feb 1794 som Madame Nordbye" Dette er søsteren Helen g Nordbye.

7971 arving far Ole Einersen død; skifteforretning sluttet 15.11.1760

7972 arvelater Anna Maria Olsdtr Laurvig død

7973 andre svoger Hans Horn g.m. Malene Olsdtr

 

Jeg har i mange år forsøkt å finne Christophers opphav, men det har jeg ikke lykkes med, kanskje du kan jobbe med dette ?  

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn !

 

Du kan jo ta en kikk på den gamle debatten om Glop og Nordbye, 55008, der ligger det en god del opplysninger som kanskje kan lette noe på det videre arbeidet ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Jan-Erling med takk for hjelpen så langt. Fant også innleggene i den gamle debatten du refererer til og skal lese den senere. Akkurat nå står  jeg på farten, men bare noen få kommentarer. Jeg finner Helene Olsdatter registrert under gravlagte i kirkebok for Larvik (begr. 21.3.1802). Du oppgir at mannen Christopher Nordbye døde i Larvik i 1801, men han finner jeg hverken i Larvik eller Langestrand. Heller ikke finner jeg enken bosatt i Larvik ved folketellingen i 1801. Så hvor hadde egentlig familien sitt bosted mon tro? Kan hende døde ikke seilmakeren i Larvik?

 

Jeg ser du søker etter Christopher Nordbys opphav. Jeg skal se hva jeg kan finne! Men en ledetråd bør vel navnet være. Jeg antar at dette dreier seg om et gårdsbruk - men hvor lå så det?

Hilsen

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg litt mer info om familien Nordbye. Enken til Christopher Nordbye fant jeg likevel i folketellingen i Larvik fra 1801, men  hennes navn var fordreid fra Helene til "Lenene"!

De bodde på Torvet i Larvik:

Lenene Olsdatter, husmor, enke, Yrke: "Af værskab".

Følgende barn bodde ennå hjemme:

Christiane Christophersdatter, 18 år.

Ole Christian Christophersen, 19 år, farer til sjøs.

 

Jeg fant også Ole Christian konfirmert i Larvik i 1798, og den eldre søsteren Berthe Maria Christophersdatter stod konfirmant i 1798. Kirkebøkene for Larvik by starter først i 1785, derfor finner jeg ikke disse under fødte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette kjenner jeg til fra før, men opphav til Christopher er fortsatt ett mysterium ?  Jeg ville tro at sønnen Ole Christian kan være oppkalt etter Morfar og Farfar, Ole og Christian !  Så er spm om Christian opprinnlig var skrevet Christian el Kristian. Christopher kan jo også ha vært skrevet Kristoffer, og det er fullt mulig at Christopher er den første som bruker Nordbye  som etternavn, f eks etter Nordby gård, så dette er ikke enkelt.

 

Når det gjelder Ole E Glop så heller jeg mere og mere til den antagelsen at hans opphav var Sverige, her er det eneste stedet som jeg har funnet Glop navnet, og som tidligere antydet i en diskusjon på forumet kan han ha vært sønn av den svenske Tømmermannen Eener Olsson på Torstrand !

 

Jeg fant følgende i sin tid i Sverige:

 

""Her er det utdrag fra Riksarkivet i Sverige, vet ikke om det er mulig å event følge denne Glop fam videre fremover, noen som har ideer om dette ?

""100.
SDHK-nr: 25622
Svenskt Diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven

________________________________________
SDHK-nr
25622
Utfärdandedatum
14500000
Datumkommentar
odat.; mitten av 1400-talet?
Utfärdare
Magnus Larsson
Källor

Medeltida avskrifter
B 20, RA 0202 (Silfverstolpes avskrift ur Skoklostersaml. RA)
Innehåll
Magnus Larsson säljer till sin frände Olof Glop i Bränninge i Habo socken sitt rätta arv och eget i Fiskebäck för 6 svenska mark i närvaro av dannemännen Björn Gudvastsson och Magnus Larssons dåvarande fogde, Sven Nilsson. Utfärdaren beseglar.""

Jeg har en mistanke om at dette kan vise seg å være opphav til Skipper Ole Eenersen Glop ?!

 

Dette er bare noe løse tanker rundt Nordbye og Glop !

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tilføyelse i all hast:

Jeg fant datteren Inger Christophersdatter (hun som  var gift med lensmannen Peder Hansen) som boende i Hedrum ved folketellingen i 1801. Hun og mannen bodde på gården NORBYE!!! Er det en tilfeldighet, mon tro?

 


Glemte en ting: Hvordan vet du  (Jan-Erling) at Christopher Nordbye døde i Larvik i 1801?? Han finnes jo ikke i kirkeboken for Larvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intr dette med at de bor på Norbye, kan jo være Fam Nordbye's hjemgård ?

 

Jeg er vel litt rask år jeg skrev Larvik, ser at jeg i mine tidligere notater har notert, død i Vestfold !

 

Her er ref til skifte etter kona Helene:

 

 

1455 1455 06.04.1802 1792-1812 Skifteprotokoller 11 572 Skiftet sluttet 25.09.1802; se også skifteforhandlingsprotokollen, side 238 ff og 250

Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Stilling Alder Merknad

10284 arving avdød ektefelle Christopher Nordbye borger og seilmaker død før kona

10285 arving datter Inger Nordbye Hedrum Sogn g.m. Peder Hansen

10286 andre svigersønn Peder Hansen Hedrum Sogn lensmann g.m. Inger Nordbye

10287 arving datter Anne Magdalene Nordbye g.m. Jens Christian Kjer

10288 andre svigersønn Jens Christian Kjer prokurator g.m. Magdalene Nordbye; nevnt 25.09.1802, som sekretær

10289 arving datter Berthe Maria Nordbye Langestrand tjenende hos kasserer Müller

10290 arving datter Christiana Nordbye 17 år

10291 arving sønn Ole Christian Nordbye 21 år

10292 arvelater Helene Olsdtr Torvet i Laurvig død etter mannen

 

Digitalarkivet 2008. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 18.06.2004

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært intr om noen Vestfold spesialister kunne vite noe om hvem som Lensmann Peder Hansen og kona Inger Christophersdatter  event overtok (eller hvem som eide gården da Peder og Inger bodde der)  gården Nordbye fra ?  Jeg ville tro at det ikke skulle være så vanskelig å finne ut av dette, og at en kanskje kan finne ut av Christophers opphav ved å finne eierrekken på Nordbye Gård ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.