Gå til innhold
Arkivverket

Skipper Samuel Stub (f. 1771) - bosatt i Skien, gift med Anne Cathrine Rendtler (f.1777). Savner opplysninger om disse.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Samuel Stub  vet jeg var døpt i Østre Moland, Aust-Agder 2.5.1771. Han var sønn av sognepresten til Skien, Teleph Stub (f.1740,d. 1809) og dennes ektefelle Christiane Juell (f.1736, d. 1804).

Samuel giftet seg i Kragerø 11.1.1801 med Anne Cathrine Rendtler, født Kragerø 23.12.1777. Hun var datter av kjøpmann i Kragerø Jørgen Rendtler (f. 1750, d. 1833) og dennes første hustru Maren Cathrine Torstensen (f. 1743+1786).

 

Dette var litt om faktaopplysningene.

 

Jeg vet at Samuel ved folketellingen i 1801 var bosatt i Kragerø som "coffardi captein. Etter at han giftet seg flyttet familien til Skien der en rekke av barna finnes døpt (ref. også i henhold til Family Search). Jeg finner siste barnefødsel registrert i oktober 1812 (en dødfødt sønn). På en anetavle min farbror i sin tid utarbeidet har han skrevet at Samuel Stub døde i 1813. Jeg har lett etter dødsfallet (for en del år) i kirkebøkene for både Kragerø og Skien, men dessverre uten hell. Så tok jeg en sjekk på  konfirmerte i Skien og fant der datteren Christiane konfirmert i oktober 1816. Der står Samuel Stub oppført som skipper, men foran navnet står noe som muligens kan betyd at han enten er død eller fratrådt som skipper. Kan noen hjelpe meg med å tyde teksten hadde det vært fint. Jeg trodde først familien kan hende var fraflyttet Skien, men en mulighet kan jo være at skipperen har omkommet til sjøs og derfor aldri er blitt gravlagt.

 

Det jeg primært søker er kort og godt dato og sted for når Samuel Stub og konen hans døde.

Dessuten - vet noen hvor Jørgen Rendtler kom fra? Kan hende var han av dansk avstamning?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten - vet noen hvor Jørgen Rendtler kom fra? Kan hende var han av dansk avstamning?

Tysk avstamming.

 

E.A. Thomle, Slekthistorisk tidsskrift 1891, har en artikkel om familien Rendtler fra Tyskland/SAXEN.

Et større avsnitt fra denneartikkelen er  sakset i det  gamle Brukerforumet tema-nr. 78882 innlegg 10: http://forum.arkivverket.no/topic/164223-78882-skipreder-carl-johan-steen-f-1816/?hl=%2Brendtler#entry1403363

 

Tar med et skifte 9.feb.1785 er etter Jørgen Rendtlers søskenbarn. (Iohan Georg Rendtler, boende i Kragerø).

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk08011731&personpostnr=2103&merk=2103

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C. S. Schilbred: Borgerbok for Skien og omegn 1714-1844 (Brevik: Brevik Historielag 1956) side 54 (1794-96). Samuel Stub. Skulle føre skip fra tolldistriktet. Borgerbrev som skipper 23.12.1795.

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 5 (1814-1843), Konfirmerte 1815-1817, side 240.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7894&idx_id=7894&uid=ny&idx_side=-150

 

Her står Christiane Stub ført som konfirmert 28.09.1817, datter av «Afg. Skipper Samuel Stub; Mod. Anne Catharine Rendtler», faren er altså død. Ettersom han var skipper og du ikke finner noen begravelse, er det vel trolig at han har blitt borte på sjøen.

 

Jeg finner en Samuel Stub nevnt som prest i Søndeled midt på 1700-tallet, det er kanskje faren hans?

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk først til Iver som refererer til et innlegg i en tidligere debatt som faktisk jeg startet for 4 år siden! Jeg hadde helt glemt at jeg der også kom innom Rendtler slekten. For øvrig - i oppramsingene til Thomle om alle Rentdler familiemedlemmene som kom til Norge er det da underlig at ikke Jørgen Rendtler (f. 1750, d. 1833) er omtalt, han var jo til og med kjøpmann i Kragerø.

 

Så takk til Leif som også er inne på at Samuel kan ha omkommet på sjøen. Jeg synes også det stod "avgående", men trodde dette mere gikk på yrket hans  - at han var fratrådt.

 

Nei - min Samuel Stub var ikke sønn av den Samuel du gir tips om. Faren var Teleph Stub (f. 1740, d. 1809), sogneprest til Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er nevnt at Samuel Stub kan ha omkommet på sjøen, så finnes det vel kilder som kan dokumentere noe om forlis vedr. Skien/Kragerø-skuter tids-spennet 1812-1817. Årstallet 1813 (åpningsinnlegget) er forhåpentligvis ikke tatt ut av løse luften.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessuten - vet noen hvor Jørgen Rendtler kom fra? Kan hende var han av dansk avstamning?

 

Jeg vet ikke om dette kanskje kan være til litt hjelp ? :

 

 

27/9 2014                                                         Side 1

------------------------------------------------------------------------

Andreas Rendtler. Født 1719 i Pranzis, Kalenberg, Tyskland (Årsskrift

   for Kragerø og Skåtøy Historielag 1992 s. 45).

------------------------------------------------------------------------

Biografi Han slo seg ned i Kragerø ca 1750 som kobbersmed og

   kobberslager. Han er oppført som lagrettsmann i 1753 og i 1757 og

   senere kjøpmann. Han arbeidet seg godt opp, ble handelsborger i byen

   og kjøpte i 1785 gården Søndre Kalstad. I Årsskrift for Kragerø og

   Skåtøy historielag 2004 står det at han var gift 3 ganger.

------------------------------------------------------------------------

Far ? Rendtler.

------------------------------------------------------------------------

Gift 1750 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy Historielag 1992 s. 45) med

   Karen Thomasdatter. Født 1713 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy

   Historielag 1992 s. 45). Død 1791 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy

   Historielag 1992 s. 45). Far: Thomas Pedersen. Mor: Ingeborg

   Pedersdatter.

------------------------------------------------------------------------

Barn

   Jørgen Rendtler. Født 1750 (Ft- 1801 for Kragerø.). Død 1833

   (Historieglimt 1990). Gift 1. gang 1776 i Kragerø (Historieglimt

   1990) med Maren Catharina Torstensen. Født 1743 i Kragerø

   (Historieglimt 1990). Død 1786 (Historieglimt 1990). Gift 2. gang

   1787 i Tønsberg (Historieglimt 1990) med Maren Holst. Født 1748 i

   Tønsberg (Historieglimt 1990). Død 1791 (Historieglimt 1990). Gift 3.

   gang 1793 i Brevik (Historieglimt 1990) med Johanne Dorthea

   Mechlenburg. Født 1756 i Kvernes, Nordmøre (Historieglimt 1990). Død

   1835 (Historieglimt 1990).

  

Jacob Rendtler. Født 1752 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy

   Historielag 1992 s. 45). Død 1769 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy

   Historielag 1992 s. 45).

   Maria Rendtler. Født 1754 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy

   Historielag 1992 s. 45). Død 1803 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy

   Historielag 1992 s. 45). Gift med Børre Hagen. Havnefogd i Kragerø.

   Født 1751 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy Historielag 1992 s. 45).

   Død 1796 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy Historielag 1992 s. 45).

  

Johan Rendtler. Født 25/5 1759 i Kragerø (Jens Emborg (Internett)).

   Døpt 29/5 1759 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy Historielag 1992 s.

   44). Død 25/5 1820 i Akershus festning, Oslo (Årsskrift for Kragerø

   og Skåtøy Historielag 1992 s. 80). Gift 1. gang med Anna Larsdatter

   Ancher (Anker). Født 1752 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy

   Historielag 1992 s. 45). Død 1788 (Årsskrift for Kragerø og Skåtøy

   Historielag 1992 s. 46). Gift 2. gang 11/6 1790 i Kragerø

   (VIE-K2C.TXF) med Mette Birgithe Erboe. Født 1768 (Årsskrift for

   Kragerø og Skåtøy Historielag 1992 s. 46). Død 1815 (Årsskrift for

   Kragerø og Skåtøy Historielag 1992 s. 46).

 

m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kanskje mulig å få avkreftet/bekreftet opplysninger om Mette Larsdatter Rendtler 1736-etter 1801.

 

I ft1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058326002560 kalles hun bare Mette Larsdatter, men flere steder på nettet (i første rekke på Geni) så kalles hun Mette Larsdatter Rendtler.  Hun får mange barn i Sannidal fra 1758, men første datter Anna Maria f. 1756 finner jeg ikke der.  Hun skal for øvrig være fra Hannover, men det kan lett være en feil kobling pga. de foran nevnte Rendtlers.

 

Hennes barn:  Anna Maria, Michel Christian Johan, Elisabeth, Michael Christian, Ingeborg Marie, Karen, Jacob og Marie Margrethe.

 

Hun bor i 1801 i Øyestad og det er jo ikke langt fra de øvrige Rendtler i Kragerø.  Ektemannen Johan Poulus Reichelt er fra Øyestad og jeg ser bl.a. at hans søster gifter seg der i 1755, men ikke hans ekteskap.

 

Det var forbindelse mellom Rendtler og Reichelt, se DIS' utsnitt (transkribert) av Sannidals kb http://www.disnorge.no/cms/sannidal-kirkebok-2-d%C3%B8pte-1767-1798.html 16.feb.1787 og 25.jan.1798.

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Gunnar Aabøe: Mange takk for dine opplysninger om Jørgen Rendtler  og hans far Andreas Rendtler som var tyskfødt og slo seg ned i Kragerø ca. 1750. Men - du skriver at faren var født i Kalenberg, Tyskland i 1719. Jeg finner ikke noe sted i Tyskland ved navn Kalenberg?? Er det skrivefeil mon tro? Kanskje mener du Kaltenberg  i Bayern??

Jeg finner faktisk Jørgen døpt i Kragerø 9 juli 1750, så det må ha vært i tiden før dette at familien kom til Norge.

 

Så det siste innlegget fra Leif Salicath som er litt på siden av hva jeg er ute etter. Men dersom andre kan bistå Leif er jo det bare gledelig.

 

Ellers synes det ikke som om noen har rede på (som var mitt utgangspunkt for debatten) om 1813 virkelig var årstallet for skipper Samuel Stubs bortgang og videre hvor enken hans tok veien og når hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Gunnar Aabøe: Mange takk for dine opplysninger om Jørgen Rendtler  og hans far Andreas Rendtler som var tyskfødt og slo seg ned i Kragerø ca. 1750. Men - du skriver at faren var født i Kalenberg, Tyskland i 1719. Jeg finner ikke noe sted i Tyskland ved navn Kalenberg?? Er det skrivefeil mon tro? Kanskje mener du Kaltenberg  i Bayern??

 

 

Min kilde til dette er Kragerø Historielags årsskrift, Historeglimt 1992, side 45, hvor artikkelforfatter, Håkon Finstad skriver: "Hans far, Andreas Rendtler, var nemlig født 1719 i den lille tyske byen Pranzis i det tidligere fyrstedømmet Kalenberg (omkring byen Hannover)"

 

m.v.h. Gunnar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samuel Stub fikk en datter  Samueline Christiane den 17 Oktober 1813, og hjemmedøpt 25 Oktober 1813.
I Kirkeboken står det Afgangen Kapitain Samuel Stubs og Enke Anne Cathrine Stub.

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 4 (1792-1814), Fødte og døpte 1813, side 232-233.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7889&idx_id=7889&uid=ny&idx_side=-91

 

Høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser jeg at problemet omkring "Kalenberg" er løst - så takk til deg Iver. Skrivemåten er altså med C.

 

Av neste innlegg fra Glenn forstår jeg nå hvorfor året 1813 er blitt oppgitt som årstallet for Samuels død.  Datteren Samueline (hvilket  navn!!) er født i Skien 17 oktober 1813, og hvordan man enn regner på det må 1813 nødvendigvis være året mannen døde (ut fra 9 måneders svangerskaps-regnestykket!) Så en stor takk til deg Glenn. Heller vel mer og mer til at mannen omkom på sjøen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var forbindelse mellom Rendtler og Reichelt, se DIS' utsnitt (transkribert) av Sannidals kb http://www.disnorge.no/cms/sannidal-kirkebok-2-d%C3%B8pte-1767-1798.html 16.feb.1787 og 25.jan.1798.

 

 

Ja, - og temmelig konsekvent er faddere fra Rendtler-familien i ført opp ved dåpen til Mette Larsdatter sine barn, - uten at moren selv (Mette Larsdatter) selv kalles RENDTLER.

 

 

En liten spekulasjonsrunde:

 

Andreas Rendler slo seg ned som kobbersmed i Kragerø ca.1750.

 

Det er en annen smed i Kragerø, Lars Andersen , som det er skifte etter i 1749. Han har ei 13 år gammel datter (f.ca.1736 NB) med navnet METTE, fra andre ekteskap- (Karen Thomasdatter).

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=sk08011731&gardpostnr=82&personpostnr=493&merk=493#ovre

 

Det ser ut til at vi finner henne i samme skifte-protokoll  16 år senere (1765) da det er skifte etter Christina Sophia Olsdatter og Gunder Johansen. METTE sin rolle er at hun er niese til  en av de avdøde.:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=sk08011731&gardpostnr=187&personpostnr=1143&merk=1143#ovre

(NB: Mettes alder har dårlig harmonering med skiftet i 1749.)

 

RENDTLER-navnet anvendt på METTE, betyr nødvendigvis IKKE at hun har biologisk tilhørighet til denne familien. Hun kan ha hatt et (kortvarig?) ekteskap med en RENDTLER før hun ektet Reichelt, og hun kan ha hatt en Rendtler-familie som erstatnings-forldre etter faren (Lars Andersen) sin død i 1749 (eller tidligere).

Navnet PEDER ELLEFSEN (Denne Mettes stefar) er meget interessant. - Og jeg lurer på om denne Peder kan være identisk med eieren av Egeland Verk i Søndeled (som igjen hadde slektsrelasjoner til Arendal og Risør). Ja, her er det floker og vi befinner oss altså innenfor kobbersmed-miljøet, om vi går videre med spekulasjonen.

 

(Det er ei MÆTTE LARSDATTER som i et skifte i 1770 er oppført som ektefelle til avdøde Johan Chritoph HARTUNG.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=sk08011731&gardpostnr=225&personpostnr=1408&merk=1408#ovre

HARTUNG er et kobber-bergverksnavn med tysk opphav, og det er jo rart at dette kommer som en helt solo inn i Kragerø, - for så å bli borte. Men vi lar denne foreløpig ligge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Andersen, smed f.c1746 var gift med Anna Maria Reichelt, datter av Mette Larsdatter "Rendtler".  De hadde en datter Mette Carine f. 1797.  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058301000914 og det tyder på at det er samme familie. Trolig er den yngste Lars sønn av Anders som er sønn til Lars d.e. iflg. skiftet etter denne.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Andersen, smed f.c1746 var gift med Anna Maria Reichelt, datter av Mette Larsdatter "Rendtler".  De hadde en datter Mette Carine f. 1797.  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058301000914 og det tyder på at det er samme familie. Trolig er den yngste Lars sønn av Anders som er sønn til Lars d.e. iflg. skiftet etter denne.

 

Samme familie? Jeg tviler.

 

Men Mette Larsdatter "Rendtler" (f.1736) var født FØR Rendtler-familien ankom Kragerø (ca.1750). Det er meget sannsynlig at hun er identisk med den 13-åringingen som er oppført ved ovenn. skifte i 1749. Vi finner foreløpig ingen annen indikasjon på at hun ektet noen RENDTLER (men dette kan jo ha skjedd et annet sted enn Kragerø/Sannidal).

 

Skiftet i 1749, støttes av Mette Larsdatters dåp i Kragerø 22.feb.1736:  Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-64

 

Om denne Mettes far, Kobber-smed Lars Andersen også skulle være far-far til til Mettes svigersønn (Lars Andersen f.ca.1746), - så har vi å gjøre med et søsken-barn-ekteskap.

 

(Det er jo påfallende at METTE ikke nevnes noen gang i den oversikten vi har over Rendtler-familien)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

(Det er jo påfallende at METTE ikke nevnes noen gang i den oversikten vi har over Rendtler-familien)

 

IM

Men Mettes mor, Karen Thomasdatter er jo nevnt:

 

- Og det forklarer hvorfor METTE Larsdatter anvendte navnet RENDTLER.

 

Karen Thomasdatter ble som vi kjenner til enke i 1748/49.

 

Men 16.februar 1750 inngikk hun sitt andre ekteskap i Kragerø med ANDREAS  RENDTLER!

 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-24

 

Andreas Rendter  ble altså Mette Larsdatter sin stefar (fra hun var 14 år).

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Thomasdatter var rimelig kjapp med sitt andre ekteskap. Kun 4 mnd. i enkestand! 

Hun var med sin Kalsta-ætt-tilknytting en meget viktig faktor for at kobbersmeden Andreas Rendtler (m/etterkommere) slo seg såpass hurtig opp i Kragerø.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Andersen og Karen Thomasdatter vies 14? februar 1735 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-21.

 

De døper datteren Mette 22.feb.1736 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-64 og sønnen Thomas 2.sep.1739. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-68 og jeg ser en Anders Larsen som døper datteren Mette Kirstine 16. aug.1739 litt lenger oppe på samme siden. Lars Andersen er fadder.  Er Anders en sønn fra tidl. ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei

Vedrorende Lars Andersen sin 1 kone, tar jeg med skifte etter henne.............

Skifte Kragero Bygfogd, Pr. 1, side 47a, 18/1-1735 + Mette Jensdatter , enkemann Lars Andersen (moderbroder

Christen Jensen.

Barn; 1 Anders 19 aar, 2 Mette gift med Abraham Olsen, 3 Johanne + gift med Daniel Smed (Tabert); barn Anne

4 aar, Barbra 3 aar, 4 Karen 24 aar (ugift).

Jeg tok med dette skifte, da det ikke fremkommer I den digitaliserte utgaven (samt aa gi en bedre forstaaelse og oversikt over etterslekten, ogsaa mht den oppgraderte sivile status).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Om Samuel Christian Stub kan sies at han var kjøpmand. Han døde ved forlis på hjemreisen fra England.

 

Har dessverre ikke noen informasjon om deres barn, som jeg søker etter........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.