Gå til innhold
Arkivverket

Lege og tannlege i Sør-Amerika i 40 år - litt av en nøtt


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne opplysninger om denne personen og skal begrunne litt hvorfor.

 

Jeg hadde en veldig hyggelig "tante" som het Harriet. Hun var egentlig kusine av min mor, men det var mye kontakt.  Hun var født i 1902 og døde i 1982 og var aldri gift. Imidlertid hadde hun i mange år en hjertevenn som jeg kjente som Teddy Simonsen.  Jeg møtte ham ofte i årene 1956-57 hos tante Harriet da jeg var 16-17 år og bodde alene i Oslo og hadde min første jobb.

 

Han snakket spansk og portugisisk flytende.  Han var både lege og tannlege og hadde vært i Syd-Amerika i 40 år ble jeg fortalt.  Han var gift med en dame derfra (katolsk) og kunne ikke skille seg.  Han døde ganske sikkert i Oslo og noen år før Harriet.  Han må ha kommet tilbake til Norge tidlig på 1950-tallet og med 40 år i Syd-Amerika samt studier så må han være født omkring 1890.

 

Når jeg nå skriver ned opplysninger om Harriet og Teddy så vil jeg gjerne vite mere om ham og hans virke i Syd-Amerika.  Er det mulig å finne begravelse og evt. når han er født og er opplysningene om lege og tannlege noe som kan sjekkes ut?

 

(Harriet har jeg funnet alle aktuelle opplysninger om):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så raskt, Ann-Mary.   Tusen takk.

 

Det er er nok sistnevnte, ja.  Altså Theodor Simonsen, Nordre gravlund 1888-07-14  1973-09-21.  Årstallene passer fint. 

 

Jeg lurer litt på om hans hustru (trolig utenlandsk navn) kan være begravet samme sted.  Jeg finner ham ikke i Gravminner på DIS så det er litt ukjent mark for meg hvordan jeg får sjekket det.

       

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege Theodor Simonsen, Munkedamsv. 61 i Oslo adressebok 1955. Samme mann? Jeg har ikke gått gjennom adressebøker for andre årstall..om noen skulle føle seg kallet. :)

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Adressebok, Bok , 1955-1955, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 77. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49288/1456/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10061211136309.jpg

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsannonsen står det: Min inderlig kjære mann fhv.lege Theodor Simonsen døde idag. Oslo 21. september 1973. Marie Esther Simonsen. Begravelsen har funnet sted.

 

Han er ikke omtalt i bøkene om norges læger eller tannlæger, heller ikke i "studentbøkene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Linda og Carsten.

 

Jeg ser et problem ved at det kan være slektninger som fortsatt lever og som ikke kjenner samme historien som meg, men med forbehold om at dette er riktig mann, så er jeg svært sikker på at han ikke hadde noen barn.  Navnet på hustruen utelukker ikke at man er på riktig spor.

 

Jeg har lett etter ham lenge og sjekket også denne http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037158004018 Theodor Simonsen f. 1887 i Porsgrunn som jeg ikke finner i 1910.  Han er ikke i kb for Porsgrunn (eller Vestre og Østre Porsgrunn). Han kan ha studert i utlandet.  Jeg minnes godt at han forsøkte å få meg til å lære portugisisk (og spansk), men primært portugisisk og det må vel ha vært fordi han nok har oppholdt seg mest i et portugisisk talende land i Syd-Amerika.  Jeg sakser fra Wikipedia:

 

"Til tross for at Brasil er det eneste amerikanske landet som har portugisisk som sitt offisielle språk, blir portugisisk et stadig viktigere språk i Sør-Amerika, og man regner i dag med at 51 % av den søramerikanske befolkningen snakker språket. Takket være den sterke innflytelsen Brasil har i Sør-Amerika, har språket også spredt seg over grensene til de nærliggende spanskspråklige landene, hovedsakelig Argentina og medlemsland av Mercosul-unionen, en søramerikansk økonomisk union."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn denne Marie Esther Simonsen død i 1974. Merkeleg nok finn eg henne ikkje att verken i "Gravminner" eller i "begravdeioslo".

 

post-77-0-58873400-1411732708_thumb.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode hjelpere her. Fantastisk.  Tusen takk.

 

Jeg lurer også på hvor Ann-Mary finner plasseringen på gravlunden for jeg ser dem ikke i Gravminner til DIS, men trenger kanskje nye briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgonutgåva 8/10 1932, side 6:

 

attachicon.gifUten navn.jpg

 

Her bekreftes mye for meg.  Jeg hadde en mistanke om at han ikke var i Brasil så dette med Bolivia og Peru kompletterer bildet godt.  Dette er ihvertfall riktig person og dåpen i Solum indikerer vel at det er ham som sees i ft1900 som pleiesønn (i Porsgrunn hos Olava Kristine Olsdatter Veberg som er fra Solum). 

 

Hvis han ikke sees som norsk student (burde vært i 1905-7) så må han ha reist utenlands og fått hele sin utdannelse der. Godt gjort med denne bakgrunn.

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gjentatte kreative forsøk i begravdeioslo.no fann eg omsider ved å søkje på Simonsen, Nordre Gravlund og utelate alt anna:

 

22.103
Esther Maria Simonsen Nordre gravlund 1881-12-09
 
1974-06-17

 

(Eg forstår meg ikkje på den databasen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!


New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Theodor Simonsen
Name: Theodor Simonsen Arrival Date: 6 Apr 1930 Birth Date: abt 1887 Birth Location: Norway Birth Location Other: porsgrund Age: 43 Ethnicity/ Nationality: Scandinavian Port of Departure: Havana, Cuba Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Sud Pacifico

 

Mvh Bente

post-4171-0-45662400-1411739224_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Theodor Simonsen
Name: Theodor Simonsen Arrival Date: 6 Apr 1930 Birth Date: abt 1887 Birth Location: Norway Birth Location Other: porsgrund Age: 43 Ethnicity/ Nationality: Scandinavian Port of Departure: Havana, Cuba Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Sud Pacifico

 

Mvh Bente

Der var de fine opplysninger.  Tusen takk.

 

Esther Marie var altså født i Potosi i Bolivia og "siste bopel" for begge før reisen var i Sucre, Bolivia. 

 

Sucre er hovedstaden i Bolivia http://no.wikipedia.org/wiki/Sucre_%28Bolivia%29

 

Potosi i Bolivia er en av de høyestliggende byene i verden (over 4000 meter) http://en.wikipedia.org/wiki/Potos%C3%AD

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje fortalt noe mere om Harriet for å komplettere historien. 

 

Min mormor hadde mange søsken og min mor sa ofte at hun hadde 40 kusiner og fettere.  En av min mormors søstre, Sigrid Schou Sørensen ble gift med prost og sogneprest Johan Karlo Christensen i Vestby.  De var barnløse, men adopterte et barn fra Rikshospitalets fødeklinikk.  Dette barnet som de fikk 4 dager gammelt var Harriet som egentlig var datter av en kelner og en stuepike på Grand hotell.  Opplysningene om dette finnes i kb. for Rikshospitalet. (Familien visste lite om hennes opprinnelse, men med bedre tilgang til kb osv. var det lett for meg).

 

Harriet må ha fått en fin oppvekst på prestegården i Vestby og hun hadde et meget utadvendt vesen og veldig mange venner, men ble aldri gift fordi hun kanskje møtte Teddy tidligere enn vi visste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.