Gå til innhold
Arkivverket

Skoskatten 1711 for Skedsmo og konfirmasjon før 1800 mangler


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Det skannede materialet for manntallet 1701 finnes for Skedsmo. Skoskatten 1711 tar også med kvinner. Finnes det noen link som gjør at jeg kan finne den, eller må jeg reise til Riksarkivet på Kringsjå?.

Et annet merkelig tilfelle er at Kirkebøkene for Skedsmo er ganske fyldige i tiden 1710 til 1800, men det finnes ingen opplysninger om konfirmasjon i Skedsmo. Er disse uteglemt, eller har disse vært så uleselige at de ikke kan skannes.?

 

Hvis noen har opplysninger om dette på forhånd takk

Per O.E. Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prestegjelds- og soknehistorikken for Akershus, Skedsmo, kan jeg ikke se at konfirmasjoner er nevnt i kirkebøkene:

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Akershus

 

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg mener også å ha sett at det kan mangle konfirmasjoner i andre prestegjeld/sokn...! 

 

Kan dette være skoskatten 1711 for Skedsmo?

http://picasaweb.google.com/100919135528615626781/Skedsmo1711Ekstraskatt?feat=directlink&gsessionid=RgM48wKfkwvdZvGhfxEMNQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til kirkebokhistorikken for Skedsmo som Grethe Flood peker på viser at konfirmanter i Skedsmo først kan finnes i Skedsmo MINI 8 1815-1829.

 

Ekstraskatten 1711 for Skedsmo har jeg registrert inn i et regneark og kan gjøre oppslag for deg med mindre du ønsker å lete sjøl i linken det vises til ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha.

Til forskjell fra Sørum ser jeg at ekstraskatten (skoskatten)1711 for Skedsmo ikke nevner kvinners eller deres barns navn desverre, I Skedsmo nevnes brukerens navn så hans hustru (uten navn) hans sønn evt datter (uten navn).

Det bemerkelsesverdige i denne linken er at skriveren noen ganger bruker "hans hustru" andre ganger "hans kvinde" hvis jeg har lest det riktig. Jeg kan ikke se om det har noen betydning om det nevnes husmannsfamilier eller gårdbrukerfamilie. Det virker på meg som reine tilfeldigheter. Kanskje det har noe med hvem skriveren hadde omgang med.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. kirkebøker for Skedsmo.

Jeg kopierer  Kjell Halvorsens svar fra 2009.

 

8 februar 1830 var det brann i prestegårdsbygningene i Skedsmo og av den grunn finnes ikke dåpsbøker 1760-1815, dessverre !

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 9 (1830-1853), notat- og visitassider m.m. 0, uten sidenr. 

Permanent sidelenke:    http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=545&idx_id=545&uid=ny&idx_side=-4

 

Kanskje dette også gjalt bøker som innholt konfirmasjon.?

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.