Gå til innhold
Arkivverket

Etniske opplysninger i FT1801


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

I bygdebokarbeid for kommunene i Vesterålen samt et NAVF-prosjekt om sjøsamisk historie i regionen brukte jeg papirutgaver av FT1801. Der står opplysninger om etnisitet, og gjorde det mulig å identifisere de nærmere fem hundre samene i området. I nettutgaven av FT1801 er de usynlige. Jeg har tatt en del stikkprøver og klikka på personnummeret, men ingen opplysninger om etnisitet kommer fram - alle samene er blitt "gode nordmenn".

Hva er grunnen til at opplysningene om etnisitet.er utelatt i nettutgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig ut og ikke minst synd for de det gjelder. Jeg trodde alle opplysninger var med i nettutgaven. Kan det være redselen for å "stigmatisere" som har slått til her? Kanhende det samme gjelder skogfinner og kvener også? Jeg tror jeg har 1801 for Hedmark på film. Det skal jeg jammen sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fjernet registrerte opplysninger i nettutgaven, men det kan forekomme at noe ikke har blitt tastet.

 

Etnisitet var ikke en egen rubrikk i skjemaet for 1801-tellingen, så det er ikke systematisk ført, slik det er gjort i tellingene fra 1865, 1900 og seinere. Likevel, vi ser i den skannede utgaven http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=1801&til=1801&ka%5B%5D=0&kt%5B%5D=FOLK&kt%5B%5D=KFOT&format%5B%5D=scan (klikk på bla-lenken for skannet utgave) at det kan være egne lister over samer, som f.eks her i Vefsn http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/58469/42/ og her ser vi hvordan de er ført i dataene http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01058469003483

 

1801-tellingen ble i sin tid punchet på hullkort og jeg tviler på at de har opprettet et eget felt for etnisitet når denne type lister har dukket opp. Vi ser at informasjon om finn, lapp, kven mm har blitt ført i et av stillingsfeltene hvis det i det hele tatt har blitt tastet/punchet.

 

Papirutgavene du har sett i for 1801-tellingen, er det papirutgaver av den tastede tellingen eller av den originale tellingen?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirutgavene kjøpte jeg på 1980-tallet, fra Bergen, så vidt jeg minnes. Det er for såvidt korrekt at det ikke er egen rubrikk for etnisitet, men opplysningene er likevel på plass, ofte som overskrifter. Like fullt burde de fulgt med i nettutgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til DA: Blir ikke nettutgaven av for eks. ei folketelling sjekka opp mot originalen før den legges ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen fra 1801 har en litt annen transkriberingshistorie enn den for folketellingene fra 1865, 1885, 1900 og 1910. For 1801-tellingen viser jeg til historien Jan Oldervoll skrev i forbindelse med 200-årsjubileet for tellingen http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Nettutstillingar/1801-teljinga-200-aar Motivet for å transkribere 1801-tellingen var for å få ny bearbeidet statistikk. Dataene skulle kodes etter at de var transkribert, som vi kan lese av historien var det egentlig tilfeldig at man valgte å fulltranskribere kilden bokstavtro. Etter at man fant ut at rådataene til statistikken kunne legges ut på internett for søk, har tellingen vært korrekturlest flere ganger. Det er 4. generasjon av dataene som vi har på nettsidene nå. Og hver gang man har gjennomgått tellingen har man gjort det mot originalen/mikrofilm av originalen.

 

De andre folketellingene er transkribert av dyktige ansatte ved registreringsenhetene til Digitalarkivet, unntatt Nordland, Troms og Finnmark samt utvalgte byer i Sør-Norge som Registreringssentralen for historiske data (RHD) har transkribert. Registreringsenhetene (og forsåvidt også RHD) har sittet med originalene/mikrofilm/skanning og transkribert og korrekturlest underveis. Feil kan fremdeles fortsatt forekomme, men det er gjort et grundig arbeid av disse og de er veldig erfarne registratorer. Før dataene publiseres gjennomgås de også for å se at det ikke forekommer ukjente mangler i antall kretser, personer mm. sammenlignet med folketellingsstatistikken fra SSB.

 

Jeg vil derfor tro vi har gode data på nettsidene våre, men 100 % korrekt vil de aldri bli. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.