Gå til innhold
Arkivverket

Feil i transkriberingen av FT1801


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har opprettet en merknad/korrektur i personskjema i FT1801. Etter å ha sett originalen i skannet utgave, er det ganske tydelig at det er feil i transkriberingen. Er den merknaden nok for å få gjort evt. endringer, eller skal det også varsles andre steder? Her?

 

Personen det gjelder er Moses Aasmusen, som altså - som de fleste sannsynligvis allerede har gjettet - egentlig heter Moses Rasmusen, og det gjør han da også i alle andre sammenhenger enn FT1801.

 

Han er inntil videre veldig lett å finne, det har heldigvis bare eksistert én person i hele verden med det navnet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opprettet en merknad/korrektur i personskjema i FT1801. Etter å ha sett originalen i skannet utgave, er det ganske tydelig at det er feil i transkriberingen. Er den merknaden nok for å få gjort evt. endringer, eller skal det også varsles andre steder? Her?

 

Personen det gjelder er Moses Aasmusen, som altså - som de fleste sannsynligvis allerede har gjettet - egentlig heter Moses Rasmusen, og det gjør han da også i alle andre sammenhenger enn FT1801.

 

Han er inntil videre veldig lett å finne, det har heldigvis bare eksistert én person i hele verden med det navnet! :D

 

Jeg ser at du har lagt inn korrekturmelding. Korrekturmeldinger på folketellingene blir fulgt opp to ganger årlig, med påfølgende retting der det er nødvendig. Du har lenket til skanninga av originalen, så denne saken burde være enkel å følge opp når turen kommer til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.