Gå til innhold
Arkivverket

Augusta Albin, født Kristiansen 18.09.1858


Hilde Rønning
 Del

Recommended Posts

Augusta Kristiansen ble født i Skedsmo 18.09.1858. På Digitalarkivet, Oslo byfogd, Borgerlig viede, kan jeg seg at hun giftet seg med Emil Gotfred Albin den 09.05.1896.

 

Jeg finner henne i folketellingen av 1900 og 1910 som Augusta Albin. (I folketellingen av 1910 står det feilaktig at hun ble født 28.09.)

 

Jeg skulle svært gjerne visst når og hvor hun døde.

 

Med vennlig hilsen

Hilde Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Hvis jeg kunne få komme med et tilleggsspørsmål.

 

Jeg tror jeg er på rett vei, men ønsker å være 100% sikker: 

 

Er Augusta Albin fra folketellingene fra 1900 og 1910 identisk med Augusta Kristiansdatter som 28/12 1884 fødte datteren Hulda Marie Kristine på Rikshospitalet i Kristiania? Bakgrunnen for min teori er funn i folketelling for 1885 for Kristiania: Der kan man se en mor Augusta Kristiansen sammen med en datter Hulda Brun. De bor da begge i Bakkegaden 21. Augusta Kristiansen står der som født i Lillestrømmen i 1857. Min usikkerhet knytter seg til at fødselsåret til Augusta står som 1857. For at min teori skal stemme, må fødselsåret hennes være 1858. Men jeg har ved flere anledninger sett fødselsår være ett år galt (i begge retninger) i folketellingene.

 

Med vennlig hilsen

Hilde Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, men dokumentet viser barn under 15 år på det tidspunktet ektemannen døde, og dermed hjelper det meg ikke med å knytte Hulda Brun (f. 1884) til Augusta Albin, født Kristiansen.

 

Mvh

Hilde Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortet viser barn ved tidspunktet for kortets opprettelse, altså omkring 1905-1906. Men Hulda ville uansett ikke stått der. Derimot burde hun vært oppført som arving ved moras død, hvis hun levde da. Men heller ikke her kan man være helt sikker, det ble ofte ikke gjort store undersøkelser etter arvinger i skifter uten større formuer. Fattigvesenet kan gjerne ha vært involvert på ett eller annet tidspunkt, i så fall kan Oslo byarkiv ha informasjon. Det  kan også ha vært reist bidragssak. Disse er registrert på den oppgitte farens navn.  Hvis dette ikke er sjekket tidligere, kan vi ta en titt i de registrene vi har til bidragssaker for Kristiania og Akershus. Ellers må vi bare vise til leting i kirkebøker på nett. Har man anelse om adresse 1891, kan folketellinga da være et alternativ.

 

Finnes det noen Augusta Kristiansen født 1857 i kirkebøkene fra Skedsmo? 

 

 

Vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,Augusta finnes i fattigvesenets protokoller f.18/9-58 i Skedsmo

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Fattigvesenet (Kristiania), Hjemstavnsregister, stykke 4 (OB/A-20045/F/Fb/L0004), 1884-1884, oppb: Oslo Byarkiv.

Merknader: Hjemstavnsregister

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/59758/27/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-od20120202610485.jpg

 

Her henvises det til protokoller som da er i Oslo byarkiv

Ta kontakt med de for opplysninger

 

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/toppmeny/kontakt/

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for all informasjon jeg kan få i Augusta-Hulda saken.

 

Veldig interessant at Augusta ble understøttet i 1884. Det tyder jo på at det var i forbindelse med graviditet/fødsel til Hulda. Jeg skal be om å få en kopi av protokollen fra byarkivet. Spennende!

 

Jeg finner ingen Augusta døpt i Skedsmo i 1857 (ref. Kristiania-folketellingen av 1885, hvor det står 1857 som fødselsår for Augusta).

 

Hulda Brun ble konfirmert i Grønland kirke 1. oktober 1899. Hun bodde da i Bredgd. 24. 

 

Svært interessant å se i samme kirkebok at Hulda ble vaksinert i Skedsmo (Augustas fødested) den 26.7.89. 

 

Hulda ble ved minst en anledning understøttet av Fet Fattigvesen. Det må bety at hun over et litt lengre tidsrom må ha bodd på et sted som falt inn under Fet Fattigvesen. Kan hun ha vokst opp som pleiedatter et eller flere steder i Fet? 

 

Hulda døde av tuberkulose på Rikshospitalet i 1906, altså seks år før Augusta. Triste saker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er nettopp Huldas barn som er utgangspunktet for mine undersøkelser. Det var mine oldeforeldre som tok til seg barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er nettopp Huldas barn som er utgangspunktet for mine undersøkelser. Det var mine oldeforeldre som tok til seg barnet. 

 

OK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har nå funnet Hulda i folketellingen for Fet for 1891: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52710/4489/?size=big&mode=0

 

Hun bor da sammen med "Kristine Knusdatter" og hennes ektemann. Av folketellingen for 1875 kan jeg se at Kristine er moren til Augusta, altså mormoren til Hulda: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052045005038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.