Gå til innhold
Arkivverket

Marit/Magga Andersdatter Johnsen (krigsflyktning fra Finnmark), død 11. mars 1947 i Brøttum


Bente Persen
 Del

Recommended Posts

Min oldemor, Marit/Magga (Andersdatter) Johnsen, fra Kistrand/Porsanger kommune i Finnmark var blant de mange evakuerte fra Finnmark til Hedmark under krigen. Hun var født 29.10.1873 i Gåradak i Kistrand, og døde i Brøttum den 11. mars 1947. Sannsynligvis var hun for gammel og svak til å returnere nordover med familien da krigen var over. Hennes ektemann døde før evakueringen, mens hennes datter, dvs. min mormor, morfar, min mor og hennes søsken ble evakuert til Eide i Nordmøre.


 


Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger fra kirkebøker og annet om min oldemor? 


Dødsårsak, begravelse, evt. sykehusopphold, hvilken gård i Brøttum hun bodde på, osv?


 


Vennlig hilsen


Bente 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkerbok nr. 2 for Brøttum (1940-1958), folio 151b, innførsel nr. 5 i listen over døde kvinner i 1947, viser at Marit Andersen døde 11.03.1947 og ble begravet 14.03.1947. Født 1877 i Porsanger. Bopel: Freng.

 

Dødsfallsmeldingen i arkivet etter Nord-Hedmark sorenskriverembete, eske 14 (1947-1948) viser at ”Enke Marit Andersen ca. 70 år evakuert fra Kolvik i Porsanger, døde på Freng Sykehjem, Brøttum. Dr. Kirkhusmo, Moelv”. Dødsdato: 11.03.1947. Arvinger: ”Datter Berit Persen, adr.: Igildof, Kolvik i Porsanger”. ”Eier intet. Melding sendt lensmannen i Kolvik”. ”Meldt av diakon Vaage, Freng, Brøttum”.

 

Helseopplysninger er ikke oppgitt for denne personen i disse kildene, men på generelt grunnlag kan vi si at vi uansett ikke ville ha lagt ut personsensitive opplysninger i et åpent forum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)
Tusen hjertelig takk for svar!
At min oldemor er skrevet inn med etternavnet Andersen, forklarer sannsynligvis hvorfor Riksarkivet ikke fant henne i registrene over evakuerte fra Finnmark til Brøttum. Ser i dødsmeldingen at adressen til arvingen Berit Persen (min mormor) den gang ble feilskrevet som "Igildof". Det korrekte er Igeldas.

Vennlig hilsen
Bente

Endret av Bente Persen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg fikk tilsendt kopi av registerkortet fra Riksarkivet til min oldemor der det står anført at hun først var innskrevet som pasient ved Høsbjør kursted, Furnes. Den 6. oktober 1946 ble hun overflyttet til Freng sykehjem. 
 

Jeg har forsøkt å google etter både Høsbjør kursted og Freng sykehjem, men finner ingen historiske kilder/bilder etter Freng sykehjem. Antar derimot at Høsbjør kursted er det staselige hotellet med samme navn som ble tatt i bruk som kursted under krigen, og som også ble beslaglagt av Gestapo for å huse "Lebensbord Mutterhilfe" (1).

Er svært takknemlig om det finnes opplysninger om Freng sykehjem i tillegg, fordi jeg har et behov for å visualisere historien om min oldemor som ble borte fra familien på denne måten. 

 

Vennlig hilsen

Bente

 

(1) http://www.geocaching.com/geocache/GC2H16Q_hosbjor?guid=fc6364af-23dc-4dac-9910-26e372bdefa8 

Endret av Bente Persen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.