Gå til innhold
Arkivverket

Marit/Magga Andersdatter Johnsen (krigsflyktning fra Finnmark), død 11. mars 1947 i Brøttum


Bente Persen
 Del

Recommended Posts

Min oldemor, Marit/Magga (Andersdatter) Johnsen, fra Kistrand/Porsanger kommune i Finnmark var blant de mange evakuerte fra Finnmark til Hedmark under krigen. Hun var født 29.10.1873 i Gåradak i Kistrand, og døde i Brøttum den 11. mars 1947. Sannsynligvis var hun for gammel og svak til å returnere nordover med familien da krigen var over. Hennes ektemann døde før evakueringen, mens hennes datter, dvs. min mormor, morfar, min mor og hennes søsken ble evakuert til Eide i Nordmøre.


 


Finnes det opplysninger om min oldemor, dødsårsak, begravelse, evt. sykehusopphold, hvilken gård i Brøttum hun bodde på, osv., i Arkiv S-1677 Flyktnings- og fangedirektoratet/Politiregister over evakuerte fra Finnmark/Register for de som ikke vendte tilbake?


Finnes det fotografier av de tvangsevakuerte i dette arkivet?


 


Vennlig hilsen


Bente 


 

Endret av Bente Persen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har undersøkt arkivet etter Flyktnings- og fangedirektoratet. Dette arkivet består av flere forskjellige serier med kartotekkort over flyktninger. I det geografiske kartoteket over kommuner flyktninger kom til er det én Marit Johnsen fra Kistrand registrert. Hun er født 18.10.1886 eller 1896 alt etter hvilket kort man ser på.

 

I den delen som dreier seg om flyktninger som ikke vendte tilbake finner vi ingen Marit Johnsen fra Kistrand.

 

Vi har også undersøkt arkivet etter Statistisk sentralbyrå, sosiodemografiske emner. Dette arkivet inneholder medisinske dødsmeldinger for hele landet. Vi finner ingen Marit Johnsen blant døde i Ringsaker kommune i 1947.

 

Vi håper Statsarkivet i Hamar kan ha opplysninger som kan hjelpe deg i denne saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har undersøkt arkivet etter Flyktnings- og fangedirektoratet. Dette arkivet består av flere forskjellige serier med kartotekkort over flyktninger. I det geografiske kartoteket over kommuner flyktninger kom til er det én Marit Johnsen fra Kistrand registrert. Hun er født 18.10.1886 eller 1896 alt etter hvilket kort man ser på.

 

I den delen som dreier seg om flyktninger som ikke vendte tilbake finner vi ingen Marit Johnsen fra Kistrand.

 

Vi har også undersøkt arkivet etter Statistisk sentralbyrå, sosiodemografiske emner. Dette arkivet inneholder medisinske dødsmeldinger for hele landet. Vi finner ingen Marit Johnsen blant døde i Ringsaker kommune i 1947.

 

Vi håper Statsarkivet i Hamar kan ha opplysninger som kan hjelpe deg i denne saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Tusen takk for grundig og rask tilbakemelding. Dette kan jo tyde på at min oldemor kan ha blitt evakuert et annet sted, samtidig som opplysninger som jeg har om dødsfallet i Brøttum, fortoner seg som en gåte. Jeg venter spent på svar i forumet for Statsarkivet i Hamar. 

 

Vennlig hilsen

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Statsarkivet i Hamar har funnet min oldemor. Hun er skrevet inn som Marit Andersen. Det kan være forklaringen på hvorfor hun ikke ble funnet i deres registre over evakuerte fra Finnmark til Brøttum. Hun døde på Freng sykehjem i Moelv, og ble begravet den 14. mars 1947.

Jeg vil likevel be dere om å gjøre et nytt søk etter Marit Andersen, samme fødselsdato. Finnes det kartotekkort med fotografi, er jeg svært takknemlig om jeg kan få tilsendt kopi.

Vennlig hilsen
Bente.

Endret av Bente Persen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivet etter Flyktnings- og fangedirektoratet, eske Gc-0014, har vi funnet registerkortet til Marit Andersen. Vi legger ved en kopi av kortet.

 

Vi har også gjort et nytt søk i arkivet etter Statistisk sentralbyrå, men kan fremdeles ikke se at det finnes noen dødsmelding for Marit Andersen.

 

post-2132-0-86892800-1412323468_thumb.jpg

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen hjertelig takk for svar med kopi av registerkortet.
Statsarkivet i Hamar har funnet dødsfallmeldingen i arkivet etter Nord-Hedmark sorenskriverembete, eske 14 (1947-1948) som viser at ”Enke Marit Andersen ca. 70 år evakuert fra Kolvik i Porsanger, døde på Freng Sykehjem, Brøttum. Dr. Kirkhusmo, Moelv”. Dødsdato: 11.03.1947. Arvinger: ”Datter Berit Persen, adr.: Igildof, Kolvik i Porsanger”. ”Eier intet. Melding sendt lensmannen i Kolvik”. ”Meldt av diakon Vaage, Freng, Brøttum”.

 

Jeg har forsøkt å google etter både Høsbjør kursted og Freng sykehjem, men finner ingen historiske kilder/bilder etter Freng sykehjem. Antar derimot at Høsbjør kursted er det staselige hotellet med samme navn som ble tatt i bruk som kursted under krigen, og som også ble beslaglagt av Gestapo for å huse "Lebensbord Mutterhilfe" (1).

 

 

Vennlig hilsen

Bente

 

(1) http://www.geocaching.com/geocache/GC2H16Q_hosbjor?guid=fc6364af-23dc-4dac-9910-26e372bdefa8 

Endret av Bente Persen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har nå fått vite at min oldemors første opphold under evakueringen var Trondheim, i desember 1944, der hun sammen med sin datter (min mormor) og storfamilien ble innlosjert i Metodistkirken. Mitt spørsmål er derfor om dere har opplysninger om min oldemor, det være seg registerkort, osv., fra Trondheim?
Etter sigende ble hun allerede her innlagt på sykehjem, før resten av familien ble videresendt til Svanviken leir på Eide i Nordmøre, mens altså min oldemor ble sendt til Hedmark.

 

Jeg er svært takknemlig for opplysninger. Finnes det fotografi av henne på registerkortet fra Trondheim, så send meg gjerne en kopi.

 

Vennlig hilsen

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Andersen er ikke å finne blant registerkortene over evakuerte til Trondheim.

 

Vi kan ikke se at noen av registerkortene i kartoteket har fotografier, så det spørs om dette var noe det aldri ble noe av.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.