Gå til innhold
Arkivverket

søndager i treenighetstiden


Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med en sak hvor en gutt ble konfirmert i Heggen kirke 20.søndag i trefoldighetstiden i 1861 ifølge konfirmasjonsregisteret for Modum. Det skulle tilsi konfirmasjonsdato 13. oktober. Slik er det utregnet i Jans kalender. Men i dagsregisteret i samme kirkebok har presten skrevet at konfirmasjonen ble holdt 6. oktober. Det ser ut som at presten har regnet Trefoldighetssøndag som den første søndag i trefoldighetstiden. Slik har regelen blitt nå.

Mitt spørsmål er om det er flere som har oppdaget uoverensstemmelser mellom den oppgitte kirkeårsdato og kalenderdato

Gjelder ministerialbok for Modum 1860-64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med en sak hvor en gutt ble konfirmert i Heggen kirke 20.søndag i trefoldighetstiden i 1861 ifølge konfirmasjonsregisteret for Modum. Det skulle tilsi konfirmasjonsdato 13. oktober. Slik er det utregnet i Jans kalender. Men i dagsregisteret i samme kirkebok har presten skrevet at konfirmasjonen ble holdt 6. oktober. Det ser ut som at presten har regnet Trefoldighetssøndag som den første søndag i trefoldighetstiden. Slik har regelen blitt nå.

Mitt spørsmål er om det er flere som har oppdaget uoverensstemmelser mellom den oppgitte kirkeårsdato og kalenderdato

Gjelder ministerialbok for Modum 1860-64

 

20. sundag e.tr. i 1861 var 13.okt ifl Bauer (som er den alle kalendarmakarane byggjer på). Altså er éin av dagane til presten feil (20. sundag eller 6. okt).

 

I følgje dagsregisteret http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1108&idx_id=1108&uid=ny&idx_side=-299 er det 6. okt som er rett dato.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.