Gå til innhold
Arkivverket

Borøya i Bærum


Finn Gunnar Oldervik
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har kunnskap om tidligere bosetting på Borøya i Bærum. Er også svært interessert i eventuelt dyrehold der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Ja det stemmer at Borøya tilhørte Kjørbo, men det er veldig vanskelig å finne eksakte opplysninger om Borøya som forteller om eventuelt husdyrhold på øya. Det er mulig at Borøya alltid ble drevet som en del av Kjørbo og at eventuell beiting ble utført av hovedbrukets dyr. Det er lite å finne om eventuell skjøtsel på Borøya etter at kommunen tok over øya etter krigen også. Lurer på om noen kan bidra med noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se s. 258 om Borøya, Borøya husmannsplass og Borøylaet:  Stedsnavn i Bærum – ut i fra det som står der ser det ut til at Borøya ble brukt til engeland og beite under Kjørbo, men uten at det er nevnt noen spesiell tidsperiode. I 1875 var Borøya bebodd av en gråstensmurer med familie, uten husdyr og utsæd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for nyttig svar!

 

Jeg lurer litt på intetkjønnsordet, et la - laet. Her ser det ut til å være brukt på samme måte som vi bruker løe (høyløe)(høylåve). Er det riktig oppfattet? Vi bruker også intetkjønnsordet et la, men da om en vedstabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet forstår jeg laet akkurat slik du gjør, at det her dreier seg om ei løe. Betydningen av ordet la går vel på det å legge fra seg noe, lagre, lager m. v. Som du, kjenner jeg godt til begrepet "et la", og som stedsnavn som f. eks. Labråten, med opprinnelse fra ei løe og/eller som lagringsplass for tømmer.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.