Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne min mormors skotske slekt. Oldeforeldre het James Stewart (f.1848) og Agnes Craig (f.1852)


Randi Elizabeth Piro
 Del

Recommended Posts

Mormor het Margareth Gardiner Stewart og var født i Glasgow, Skottland 5.12.1875. Foreldrene var James Stewart (født i Dumfries,Skottland1848). Han var gift med Agnes Craig, født Glasgow 1852. James reiste fra kone og barn da familien var bosatt i Liverpool. Agnes må ha flyttet for hun døde i Bournemouth, Dorset, Syd-England 1928. Desverre har jeg bare årstall.

Det er blitt fortalt at Agnes Craigs foreldre var Joseph Craig (hvis slekt skal ha kommet fra Irland) og Margareth Gardiner. De skal ha blitt viet i Glasgow i 1829. Disse skal ha hatt 11 barn og det hadde vært interessant å vite om etterkommere kan oppspores?

 

Er det noen som kjenner disse slekter og kan tilføre meg flere opplysninger ville jeg ha vært takknemlig.

 

Til slutt - min mormor - Margaret Gardiner Stewart (f.1875) lot seg skille fra sin norske ektemann Carl Christian Eberhardt (f. 1871, d Glasgow 1926) omkr. 1918 og giftet seg med den ca. 15 år yngre Mozart Ebenezer Allan (eller Ebenezer Mozart Allan). Disse bodde i Glasgow og uncle Artie (som vi kalte ham) var cellist og dirigent av yrke. Søker også opplysninger om ham. Mormor døde i Glasgow i 1958 og uncle Artie overlevde henne.

 

 

Helt til slutt vil jeg spørre hvilke kilder som er best å anvende for å søke etter mine både skotske og engelske forfedre. (Jeg kjenner bare til Family Search)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp så langt hva forslag om databaser angår. Jeg hadde kanskje håpet at noen som var vel bevandret I de skotske slektsbasene og som hadde abonnement kunne ha funnet noen av de personene jeg leter etter, eksempelvis ved de skotske folketellingene. Jeg synes dette er vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med henvisningen Bente - til kilden hos DIS-Norge -men - og et stort men - hvorfor får man ikke ved de ulike folketellingene oppgitt hele husstanden slik som ved folketellingene i Norge? Gjør jeg noe galt mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Litt usikker på hvordan det fungerer med folketellingene i Storbritannia. Jeg har abonnement på Ancestry, og der kommer hele familien opp, samt at en i de fleste tilfellene får sett original-lista. Sånn ser feks tellinga for 1881 ut, der jeg tror Maggie G. må være din mormor:

 

1881 England Census about Agnes Stewart

Name: Agnes Stewart Age: 29 Estimated Birth Year: abt 1852 Relationship to Head: Wife Spouse: James Stewart Gender: Female Where born: Scotland Civil Parish: Toxteth Park County/Island: Lancashire Country: England Street address: 45 Park Hill Rd Marital Status: Married

Education:

Employment status:
bracketS.png

Registration district: Toxteth Park Sub-registration district: Toxteth Park ED, institution, or vessel: 44 Neighbors: View others on page Piece: 3643 Folio: 50 Page Number: 42 Household Members: Name Age James Stewart 32 Agnes Stewart 29 Maggie G. Stewart 5 Elizabeth R. Stewart 4 James Stewart 2

Mvh Bente

Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har du kanskje?

 

1901 Scotland Census about Margt Eberhardt
Name: Margt Eberhardt Age: 25 Estimated Birth Year: abt 1876 Relationship: Wife Spouse's name : Carl Eberhardt Gender: Female Where born: Glasgow, Lanark Registration Number: 622/1 Registration district: Maryhill Civil Parish: Maryhill Town: Glasgow County: Lanarkshire Address: 146 Cambridge Dr ED: 4 Household schedule number: 88 LINE: 11 Roll: CSSCT1901_239 Household Members: Name Age Carl Eberhardt 29 Margt Eberhardt 25 Ida Madsen 19

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente.

Skulle tydeligvis ha snakket mer med deg, men avstanden mellom oss  er stor (bor i Portugal). Tusen takk skal du ha for alt du her har bidratt med. Agnes og James Stewart er mine oldeforeldre og datteren Maggie er min mormor. Datteren i huset Elizabeth R. Stewart (auntie Bee) var min gudmor og jeg er oppkalt etter henne!!

 

Også fantastisk at du antagelig har funnet mormors ektemann nr.2 som vi kalte uncle Artie. Det kan passe at han levde så lenge som til 1968. Finnes det ingen fødselsdato på ham? Gikk forøvrig inn på folketellingen i Glasgow I 1901 og fant der en Ebenezer Allan, født ca. 1886, foreldre:  Ebenezer Manson Allan og hustru Elizabeth. Det må da være uncle Artie?

 

Har prøvd å finne flere av de jeg er interessert i i disse databasene du refererer til,men har lite hell med meg. Blir stoppet fordi jeg tydeligvis må ha abonnement. Har du flere opplysninger av verdi for meg, så ville jeg bli meget takknemlig.

 

Med hilsen fra

Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp Ann-Mary. Denne Margaret er utvilsomt søster av min mormors andre ektemann Ebenezer Manson Allan. Far og sønn hadde tydeligvis samme navn. Er det mulig å finne fødsel for mormors ektemann, født ca. 1886-90?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner bare en James Stewart som er født i Dumfries (Caerlaverock) i 1848. Han ble født døpt (se kommentar fra Bente nedenfor) 13. oktober 1848 som sønn av James Stewart og Elizabeth Robson.

 

james-stewart-1848-web.jpg

REF: 19 13/10/1848 STEWART JAMES JAMES STEWART/ELIZABETH ROBSON FR434 (FR434) M CAERLAVEROCK /DUMFRIES 815/00 0020 0185

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som Kjell Arne fant, er født 5. oktober, og døpt 13. oktober:

 

Name: James Stewart Gender: Male Birth Date: 5 Oct 1848 Baptism Date: 13 Oct 1848 Baptism Place: , Carlaverock, Dumfries, Scotland Father: James Stewart Mother: Elizabeth Robson FHL Film Number: 1067957 Reference ID: 2:160KWTL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en begynner å se på folketellingene 1851 - 1861 - 1871, så "kryr" det av James Stewart født 1848 i Dumfries...

 

Så; har vi noen sjanse for å finne vigselen mellom James og Agnes, i håp om å finne fødselsdato og navn på fedre?

Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

 

Og i følge et tre på Ancestry, er da dette Agnes med foreldre og noen søsken i 1861:

 

1861 Scotland Census about Agnes Craig
Name: Agnes Craig Age: 8 Estimated Birth Year: abt 1853 Relationship: Daughter Father's Name: Joseph Craig Mother's name: Margaret Craig Gender: Female Where born: Glasgow, Lanark Registration Number: 644/7 Registration district: Milton Civil Parish: Glasgow Barony County: Lanarkshire Address: 2 Stirling Street Occupation: Scholar ED: 2 Household schedule number: 93 LINE: 11 Roll: CSSCT1861_106 Household Members: Name Age Joseph Craig 59 Margaret Craig 51 Catherine Craig 17 William Craig 13 Agnes Craig 8 Elizabeth Mchoul 14

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott med all denne informasjonen!.Når det gjelder vielsen mellom Joseph Craig og  Margaret Gardner, så tror jeg det står yrke etterJosephs navn. Kan noen tyde dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for øvrig legge til at det (utrolig nok) finnes flere Ebenezer Mozart Allan født på 1880-tallet og 1890-tallet. Med ulike navn i tillegg, feks. Ebenezer James Mozart Allan. Så har burde vi nok også ha forsøkt å finne en vigsel for å komme fram til rett person.

Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.