Gå til innhold
Arkivverket

Gjertrud Guttormsdtr., gift 13/10 1720 i Meldal, STR m. Engel Monsen Syrstadvollen


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Hvor kan Gjertrud ha kommet fra? Selv om hun giftet seg i Meldal, kan jeg ikke finne noen Guttorm i 1701-manntallet for Meldal og Rennebu, og kan heller ikke se at noen Guttorm er nevnt i gårdshistoriene til de to bygdene, rundt år 1700 eller tilbake til rundt midten av 1600-tallet, hvor faren hennes bør være født.

 

I flg. gårdshistorien for Meldal skulle Gjertrud være født ca. 1684, men det er uvisst hvor dette stammer fra, siden det er ukjent når hun døde. Hun hadde barn født så sent som rundt 1732, som vel kan gjøre det trolig at hun var født noe senere enn 1684. Engel Monsen var selv født ca. 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som noen av sønnene var oppkalt etter morfar Guttorm:

 

http://www.astavne.net/Rennebu/index.htm?ssmain=p30775.htm;

 

Gjertrud Guttormsdatter 1 

f. 1684
  • Gjertrud Guttormsdatter ble født i 16841
  • Hun var gift med Engel Monsson. De giftet seg 1720 i Meldal1
Familie: Engel Monsson f. 1698
Kildehenvisninger:
  1. [s166] Nils Lykkja, Meldal Bygdebok Bind 4 Gard og ætt II, Side 539.

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, at ikke alle besteforeldrene ble oppkalt, hendte jo av ulike årsaker.

 

Jeg laget en gang en intern statistikk på oppkalling i egen slekt så langt kirkebøkene rakk de ulike stedene, og så at oppkallingsreglene ikke var så faste ca. 1700-1850, som det man kan få inntrykk av i enkelte fremstillinger. Det har vel vært diskutert på forumet her noen ganger gjennom årene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Som vi vet så er det kirkebøker for Meldal fra år 1682 og videre derfra men mangler noen sider noen få steder første halvdel av årene på 1700.

 

Har noen prøvd med leting i Orkdal 1701 og Løkken Kopperverk det samme året, finnes det noen Guttorm ?

 

Den før nevnte Vielsen. ( Trolovelsen ) ser vi her.

1720.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A02 (1705-1725), Kronologisk liste 1720, side 65.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-67
 

Se også på hvem som var med som F. M. ?

 

 

Mvh. Magne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om Orkdal og Løkken kobberverk. I Orkdal var det ingen Guttorm, men på Løkken var det en: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38460/22/ Her var blant bergfolkene en Henrik Guttormsen, 60 år, med sønnene: Guttorm Henriksen, 28 år, på Kongsberg; Iver Henriksen 24 år, Ole Henriksen 16 år.

 

Nå er jo ikke dette i seg selv noe bevis for en forbindelse med Gjertrud, men viser at det i hvert fall fantes en Guttorm i nabolaget. Siden Guttorm føres opp på Løkken, men samtidig anføres å være på Kongsberg, er det jo mulig at han nettopp vare reist, alternativt bare var antatt å være på Kongsberg en kort tid. Uansett kan han jo muligens ha latt evt. egen familie bli igjen på Løkken. Så vidt jeg kan se nevnes ikke noen Guttorm Henriksen i 1732-manntallet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skifter for Løkken kobberverk høyrde under egen bergrett og er såleis ikkje ein del av Orkdal sorenskriveri. Diverre er dei eldste skifteprotokollane frå verket gått tapt - dei starter sist på 1700-talet. Eg har vore borti Guttorm der - skal ta ein kikk når eg kjem heim i ettermiddag,,,

 

Fødselsår for Gjertrud kan t.d. komme frå manntalet i 1706 som er bevart - i så fall må Gjertrud vere identifisert der i god tid før giftermålet i 1720.

 

Red.: Eg ser ingen Gjertrud Guttormsdotter (eller nokon Guttorm) i 1706-manntalet for Meldal...

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter for Løkken kobberverk høyrde under egen bergrett og er såleis ikkje ein del av Orkdal sorenskriveri. Diverre er dei eldste skifteprotokollane frå verket gått tapt - dei starter sist på 1700-talet. Eg har vore borti Guttorm der - skal ta ein kikk når eg kjem heim i ettermiddag,,,

 

Fødselsår for Gjertrud kan t.d. komme frå manntalet i 1706 som er bevart - i så fall må Gjertrud vere identifisert der i god tid før giftermålet i 1720.

 

Red.: Eg ser ingen Gjertrud Guttormsdotter (eller nokon Guttorm) i 1706-manntalet for Meldal...

 

Takk! Nei, den eneste Guttorm som nevnes i 1701, var allerede på den tid på Kongsberg, og det synes å være han som var død der i 1708. *Dersom* Gjertrud var hans datter, kan hun kanskje ha vært på Kongsberg i 1706, og reist tilbake til Meldal etter 1708. Det finnes dessverre intet skifte etter Guttorm Henriksen på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg har av Guttorm-namnet i området er:

 

Guttorm Andersson, f. ca. 1690. Gift på Svorkmo 1714.

Henrik Guttormsson (som  du har nemnt)

Jørgen Guttormsson, f. ca. 1714, d. i Orkdal 1735. Gift på Svorkmo 1734.

Ole Guttormsson, f. ca. 1630, d. i Orkdal 1697

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Guttormsen er vel trolig for ung til å være søster av Gjertrud Guttormsdatter, men det kunne vært interessant og visst hvilken Guttorm han kan ha vært sønn av. Det var kanskje Guttorm Andersen f. ca. 1690? Siden han giftet seg i 1714, og Jørgen var født ca. 1714, kunne jo det passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det kan også være at Gjertrud kan være født utenfor ekteskap.  Husker ikke hvor langt tilbake rettsprotokollene går.  Leiermål var jo straffbart og da gjerne nevnt som sak der.

 

Inger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevart tingbøker fra Orkdal sorenskriveri fra 1688 og fremover, så dersom hun var født senere enn 1684, er det en mulighet. For å slippe å gå igjennom alle protokollene, hadde det selvfølgelig vært tidsbesparende om fogderegnskapene for Orkdal fogderi hadde blitt tilgjengelig utover 1695. De er jo skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.