Gå til innhold
Arkivverket

Skjøde, 1847


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg trenger hjelp til å tyde et gammelt skjøte i Panteboka. Håper noen kan hjelpe meg :-)

 

Teksten står nederest på venstre side ("Skjøde") og avsluttes på øverste del av høyre side.

 

Permanent bildelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080707360146.jpg
Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21716&uid=ny&idx_side=-146

 

 

På forhånd takk!

 

 

mvh

Marius Holm Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tek ikkje alt, men kan såvidt byrje med det på venstre side: 

 

Skjøde, No 6 - 0 - 1 Spd 72 s – 1847. Underskrevne Engebret Henriksen gjør vitterligt: at have

solgt, ligesom jeg herved skjøder og overdrager, til Gunder Larsen Habberstad

den deel af mit eiende Brug, Løbe No 1605, af Skyld 8 1/16 […], af Gaarden

Aas, MNo 45/82 i Ullensagers Præstegjeld, som ved Skyldsætningsforretning af 5te Juni d: A: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for hjelpen Atle!

 

Er det noen andre som kunne være behjelpelig med resten av teksten?

Jeg greier å tyde noen ord innimellom men hadde håpet å kunne få en komplett tekst.

 

 

Mvh

Marius Holm Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk på resten av dokumentet:

 

er skyldlagt for [1/4] Part deraf, eller 1 [..] lp Tunge, 36 s. for omforenet Kjøbesum

200 Spd, skriver to Hundrede Spdlr, som allerede ere betalte. Thi skal Eiendommen

med paastaaende Huse og ellers alt retmæssigt tilliggende herefter tilhøre Kjøbe-

ren med den ret hvormed jeg har eiet Samme, imod at han, som allerede har taget

det Solgte i Brug og Besiddelse, svarer alle dets Skatter og øvrige Byrder, indbefattet den aar-

lige Jordafgift, fra dette Aars Begyndelse, -  Dette mit oplæste Skjøde bekræfter jeg med Haand

og Segl i 2de Vidners Overvær. -  Plogstad den 18d December 1847. Engebret H. Aas. (L.S.) Til

Vitterlighed P Lie H. Paulsen. Til Ullensagers Fattigcasse er [1/2] pC: af kjøbesummen betalt

med 60 – sexti – Skill: Spd, hvorfor herved qvitteres. A Iversen. Næs Overformynderie har Intet

at erindre ved dette Skjødes Thl: Borchsenius.  Skriver [1 ¼] Spd.  Thingl. 80 s.  Stem. 40 s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Espen!

 

Forstår ikke hvordan du greier å tyde all denne teksten. For meg er det mange ord som føles "uleselig"  :-)

(enda jeg har lest litt om gotiske bokstaver osv)

 

mvh

Marius

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.