Gå til innhold
Arkivverket

Hans Nilsen fra Bergen


Ann Kristin Åse
 Del

Recommended Posts

Hei der!

 

Jeg trenger hjelp til å finne mer informasjon om min oldefar.

Alt jeg har er informasjonen som er skrevet i kirkeboka om dåpen av min bestefar: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4470&idx_id=4470&uid=ny&idx_side=-338  (nr. 148)

 

Han ble født 24.6.1910 i Stavanger og døpt som uekte barn 28.8.1910 i St. Johannes kirke. Min oldemor het Olga Juveline Olsen. I boka står det oppført at min tipp oldemor har oppgitt blitrykker Hans Nilsen som far til barnet (de ble aldri gift). Og at han var fra Bergen. Det er også oppgitt fødseslår for han (1883). Og der stopper alle spor.

 

Jeg har vært gjennom kirkebøkene for å finne liste over innflyttere til Stavanger, men der er han ikke. Finnes det annet materiale tilgjengelig hvor det kanskje kan være mulig å finne ut mer om denne Hans Nilsen?

 

På forhånd takk!

 

mvh

Ann Kristin

 

 

Endret av Ann Kristin Åse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Han har jo ikke gjort det enkelt for deg (eller oss) Hans Nilsen. En ganske vanlig navnekombinasjon.

 

Vi har forsøkt navnesøk både i folketellingen i 1900 og 1910, men uten resultat. Dette kan du jo forsøke også selv.

Dersom du søker med deler av navn, f.eks. Han* og Ni* - får du opp flere mulige måter å skrive navnet på, for skrev han Nilsen eller Nielsen, f.eks.

Du kan også forsøke å variere fødselsår for ham, 1883, 1882, 1884 - søk 188*

De digitale folketellingene, ligger som du sikkert vet, på digitalarkivet.no.

 

 

Lykke til

 

 

Mvh

 

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. :)

Nei, han er ingen enkel mann å finne ut av. 

 

Jeg har søkt mye etter han i folketellingene tidligere, men finner ikke noe. 

Det jeg lurte på er om det finnes noen andre kilder som kan hjelpe. Jeg vet han var blikktrykker, og der var vel flere slike trykkerier i Stavanger. Kanskje det kan finnes en oversikt over arbeidere en plass? Ev. om det finnes andre innflytterlister til Stavanger enn det som er publisert i de skannede kirkebøkene?

Har også tenkt å gå gjennom de kommunale folketellingene som er lagt ut for Stavanger (skannet) for den perioden. Men det er tidkrevende arbeid. :)

 

mvh

Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.