Gå til innhold
Arkivverket

Notarius publicus Herman Pohlmann, begr. 20.jul.1723


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Barneflokken vokser.  Nå er det 3+12 og jeg regner med at barnet som begraves 2.jan.1689 er førstefødte Friderich.  Iver er nok riktig som ofte ble skrevet Ifver o.lign.

 

Det er fortsatt god plass til flere barn mellom 5.jan .1697 og 19.apr.1703.

 

Ble Chatrine også døpt Elisabeth (utydelig for meg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, Geir.

 

Skal vi tro at faren til Chathrine og Herman (notarius publicus) het Friderich?  Begge de førstefødte i ekteskap 1 og 2 het det.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke barn mangler jeg?

 

1.ekteskap:  Friedrich 1692-1684, nn 1583-1685, Johann 1693-1741

2.ekteskap:  Friedrich 1686-1688, Christian 1689-1748, Hermann 1690-1754, nn 1691-, Anna Margrethe 1695-1763, Friedrich 1697-1757. 

 

Iflg. et notat skal det være 3+9 barn, men det blir heller ikke 14 som nevnt ovenfor.

 

 

Hvem er nn i første ekteskap født i 1683? (Begravelsen 1685 har jeg, en sønn(!) begraves)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg "synse noe" om barna i første ekteskap, ville jeg satt opp:

1. trolig pikebarn født ultimo 1681, begr. 27.08.1684

2. Friderich døpt 24.12.1682, begr. 14.07.1685

3. Johan døpt 03.01.1684, begr. 06.06.1741

 

Men igjen, dette er ren spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er nn i første ekteskap født i 1683? (Begravelsen 1685 har jeg, en sønn(!) begraves)

 

Litt logikk.

 

Ekteskapet med Anne Margrethe Bremer skjedde 20.okt.1680.  Hun begr. 3.jan.1684.

 

Friderich ble døpt 24.des.1682 (og begr. 27.aug.1684)

Johann døpt 3.jan.1684, begr. 6.jun.1741

nn begr. 14.jul.1685 

 

nn kan altså ikke være født i 1683.  Hun? må være født i 1681 eller være tvilling.  Jeg synes å ha sett at en ikke var så nøye med å ta med navn på jentebarn som begraves.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt logikk.

 

Ekteskapet med Anne Margrethe Bremer skjedde 20.okt.1680.  Hun begr. 3.jan.1684.

 

Friderich ble døpt 24.des.1682 (og begr. 24.des.1684)

Johann døpt 3.jan.1684, begr. 6.jun.1741

nn begr. 14.jul.1685 

 

nn kan altså ikke være født i 1683.  Hun? må være født i 1681 eller være tvilling.  Jeg synes å ha sett at en ikke var så nøye med å ta med navn på jentebarn som begraves.

 

Jeg holder en knapp på mitt forslag over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på mitt forslag over.

 

 

Da er vi enige.

 

Jeg har for øvrig gått igjennom kb for perioden 1697-1703 og er ganske sikker på at det ikke er noen flere dåp av Hermanns barn der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det står årstallet når de er født på disse begravelser.

På den 27 August 1684 synes jeg det står 82

På den 14 Juli 1685, synes jeg det står 81.

 

Skulle dette være korrekt, må NN være en sønn

 

Noe begravelse 24 Desember 1684, finner jeg ikke.

 

Mulig jeg tenker feil her.

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det står årstallet når de er født på disse begravelser.

På den 27 August 1684 synes jeg det står 82

På den 14 Juli 1685, synes jeg det står 81.

 

Skulle dette være korrekt, må NN være en sønn

 

Noe begravelse 24 Desember 1684, finner jeg ikke.

 

Mulig jeg tenker feil her.

 

Nei, det står i begge tilfelle Sl: (salige, dvs. avdøde).

 

F.eks. "Nedsat Hermand Pohlmands søn udi Sl: borgermester Bræmers graff udi Kierken"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står i begge tilfelle Sl: (salige, dvs. avdøde).

 

F.eks. "Nedsat Hermand Pohlmands søn udi Sl: borgermester Bræmers graff udi Kierken"

 

#33 er rettet mht. begr.dato for Friderich.

 

Hvorfor skulle NN være sønn, Glenn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle NN være sønn, Glenn?

 

 

Står vel Hermand Polmands sön på den begravelsen 14 Juli 1685.

Men dette blir ikke gjeldene hvis det var Sl det sto på begge

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel sansynlig at det er ett pikebarn som begraves 2 Januar 1689 også, ettersom det står kun Hermand Polmands barn der også.

Da er vel dette Anna Margrete som ble født 1688 som begraves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel sansynlig at det er ett pikebarn som begraves 2 Januar 1689 også, ettersom det står kun Hermand Polmands barn der også.

Da er vel dette Anna Margrete som ble født 1688 som begraves.

 

Jeg har lett og lett etter den manglende begravelsen. Kan det være han som begraves 26. mai. 1695 på Byens kirkegård http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-276?

 

Det kan virke logisk at Friderich som er født i 1686 ikke dør før etter Jørgens fødsel, da det tydelig er viktig oppkalling av farfar og da ville neste guttebarn etter Friderichs død ha fått navnet Friderich.  Mao. skulle Friderich 1686 ha dødd etter 13.aug.1694 og selvsagt før neste Friderich 5.jan.1697. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg et "problem" da jeg også har notert at Hans Larssøn Hammer c1625- skal ha vært gift med Else Jensdatter Plade.  Det må være en forbindelse, men jeg kjenner ingen Jens Plade (Wincke).

 

 

Re #19.

 

I hovedoppgaven til Stein-Morten Omre i 1982 har han en rekke biografier av embetsmenn i Christiania.  Der finner jeg nå Jens Poulsen Plade begr. i Chra. 4.jun.1672. Slottskriver, forvalter på Akershus, fogd i Nedre Romerike og trelasthandler. Finne-Grønn hevder at han uten tvil var dansk. Gift 1654 med Kirsten Larsdatter Hammer 1627-1679, datter av Lars Andersen Hammer viseborgermester i København og Else Andersdatter (Plade) som var enke etter myntmester Peder Grüner d.e. -1650. 3 barn:  Else Jensdatter Plade f. 1656, Gregers Jensen Plade 1659-1720 kjøpmann i Chra. gift med Else Madsdatter -1705 og en datter gift med Hans Larsen Hammer , kjøpmann i Skien/Drammen.

 

Jens Poulsen Plade betaler i 1671 sagskatt av hele 13 sager i Nedre Romerike med tilsammen 64500 bord som er ganske mye.

 

Else Jensdatter Plade 1656-1722 var 2) gift med fogd i Gudbrandsdalen, slottsfogd og fogd i Aker og Follo senere trelasthandler og rådmann i Christiania, Christen Hansen Smidt -1706. 10 barn ( 1 i første ekteskap).

 

 

Bjørn Piro, on 08 Oct 2014 - 18:03, said:snapback.png

 

Min tipp-tipp-tippoldemor var Anna Penelope Pohlmann, døpt Christiania 4.2.1739 og gift med Iver Hanssøn Lemmich (1719-1768). Hun var datter av Christian Pohlmann, døpt Christiania 25.7.1689 (antar det er ham)  og begr. s.st. 6.2.1748. Christian gjorde et fordelaktig giftemål da han 9.12.1733 ektet Barbara Hammer, døpt Christiania 3.8.1713, begr, Ringsaker 21.4.1768. Hun var datter av den  velstående kjøpmannen (som også eide 3/8 deler av Odals Jernverk), Lars Hanssøn Hammer (f .omkr.1675, d. 1733) og Anna Jørgensdatter Neumann (f. 1684, d. 1747). Hennes morfar var jernverkseieren (Bærum Verk) Johan Krefting (f.1618, d. 1674).

Og tilbake til Lars Hanssøn Hammer. Hans far igjen var Hans Larssøn Hammer (f. antagelig København omkr. 1625) og sønn av Lars (Lauritz) Hammer (f. 1592, d. 1662) som var Christian IV's personlige kjøpmann som ordnet alt av majestetens private innkjøp. Han ble en nær venn av kongen og stod høyt i dennes gunst og bar kongens portrett i diamanter og gull. Han var også en tid viseborgermester i København. Vennskapet med kongen ble ytterligere styrket da majestetens øyne falt på Hammers kones søster, Karen Andersdatter, som ble kongens frille og mor til kongens sønn grev Hans Ulrich Gyldenløve.

Men alt dette blir kan hende litt på sidelinjen?

 

 

 

 

 

Da Else Jensdatter Plade gifter seg 2) 16.jan.1674 må Lars Hanssøn Hammer være født senest i 1673 (dog mulig <9 mdr. inn i 1674).

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett og lett etter den manglende begravelsen. Kan det være han som begraves 26. mai. 1695 på Byens kirkegård http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-276?

 

 

Jeg mener at det står "Hermand Pohlmands barn". synd det ikke sto sønn.

Da ble jeg usikker på hvem som begraves når, da dette er rett før Anna Margrete ble født i 1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det står "Hermand Pohlmands barn". synd det ikke sto sønn.

Da ble jeg usikker på hvem som begraves når, da dette er rett før Anna Margrete ble født i 1695.

 

Om vi har alle begravelser fram til og med Anne Margretes dåp, tyder det på at dette er Friderich. Det må ikke tas bokstavlig at barn er ensbetydende med datter mens sønn presiseres. Om du ser på alle begravelsene i 1695 på Byens Kirkegaard finner du to ganger datter, en gang sønn mens resten er "barn". Av disse "barn" vet jeg med sikkerhet om både gutter og jenter (førstefødte i ekteskap).

 

Men om man vektlegger oppkalling (noe jeg har forsøkt å advare mot når det gjelder Christiania-familier), hvor i rekkefølgen er da Henrich? Og Susanne?

Endret av kmg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi har alle begravelser fram til og med Anne Margretes dåp, tyder det på at dette er Friderich. Det må ikke tas bokstavlig at barn er ensbetydende med datter mens sønn presiseres. Om du ser på alle begravelsene i 1695 på Byens Kirkegaard finner du to ganger datter, en gang sønn mens resten er "barn". Av disse "barn" vet jeg med sikkerhet om både gutter og jenter (førstefødte i ekteskap).

 

Men om man vektlegger oppkalling (noe jeg har forsøkt å advare mot når det gjelder Christiania-familier), hvor i rekkefølgen er da Henrich? Og Susanne?

 

Hendrich Friderichsen Pohlmann 1729-, kirkeeier var vel gift 1759 med Susanna Johansdatter og blandt de 10 barna så finner vi igjen Friderich, Anne Margrethe, Johan og Herman så noe oppkalling var det der ihvertfall.

 

Tilbake til slektsleddet foran: Både Johan Hermansen Pohlmann 1683-1741 (fra farens 1. ekteskap) og Friderich Hermansen Pohlmann 1697-1757 hadde døtre som het Susanna (f. hhv. 1732 og 1730).  Det kan se ut som om det var Friderich Hermansen Pohlmanns hustrus Anne Margrethe Brock sin mor Susanne Bremer som er opphavet til Susanne-navnet i Pohlmannfamilien.  Friderich og Anne Malrgrethe Brock ble gift i 1728 og de to Susanne-døtrene ble født rett etter.  Men Susanne Bremers mor het også Susanne (Elisabeth Møllmann/Moth) og notarius publicus Herman Pohlmann var 1) gift med datter av sistnevnte så det kan sies at hun er opphavet.

 

Jeg kjenner ikke til noe opphav til Hendrich-navnet før kirkeeieren, men det finnes Henrich i både Bremer og Brock-familiene.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendrich Friderichsen Pohlmann 1729-, kirkeeier var vel gift 1759 med Susanna Johansdatter og blandt de 10 barna så finner vi igjen Friderich, Anne Margrethe, Johan og Herman så noe oppkalling var det der ihvertfall.

 

Tilbake til slektsleddet foran: Både Johan Hermansen Pohlmann 1683-1741 (fra farens 1. ekteskap) og Friderich Hermansen Pohlmann 1697-1757 hadde døtre som het Susanna (f. hhv. 1732 og 1730).  Det kan se ut som om det var Friderich Hermansen Pohlmanns hustrus Anne Margrethe Brock sin mor Susanne Bremer som er opphavet til Susanne-navnet i Pohlmannfamilien.  Friderich og Anne Malrgrethe Brock ble gift i 1728 og de to Susanne-døtrene ble født rett etter.

 

Jeg kjenner ikke til noe opphav til Hendrich-navnet før kirkeeieren, men det finnes Henrich i både Bremer og Brock-familiene.

 

Rett skal være rett, barnet vi antar var et pikebarn født 1681 og begr. 1684 kan ha vært døpt Susanne (en del hvis og dersom og men). I andre ekteskap er ikke dette navnet lenger aktuelt, her mangler vi kjønn og navn på (i alle fall) barn nr.5 som meget vel kan ha vært døpt Henrich - riktignok utenfor "rekkefølgen", men allikevel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i  "Rettelser og tilføyelser til Løtenboka 3" http://www.loten-historielag.org/documents/Rettelser_l_tenboka3_2.doc at en Herman Friderich Pohlmann f.1743 dør i Jevnaker 10.mar.1771 gift med Birgitte Calmeyer.  Det er vel hun som er Lovise Birgitta Calmeyer døpt 14.jan.1745 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7233&idx_id=7233&uid=ny&idx_side=-86 og død 4.jul.1823 i Strømsø. 

 

Jeg ser i kb at Christian Pohlmann døper sønnen Hermann 12.feb.1744 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7233&idx_id=7233&uid=ny&idx_side=-79.  Dette er vel premieløytnant Hermann Pohlmann som dør 7.mar.1771 iflg. Ovenstad.   Christian Pohlmann hadde også tidl. en sønn Hermann Pohlmann døpt 24.des.1736 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7232&idx_id=7232&uid=ny&idx_side=-74 men han må være død før 1744.  Premieløytnanten heter for øvrig ikke Hermann Friderich Pohlmann, men Hermann Christiansen Pohlmann.

 

Iflg. Ovenstad eide Hermann gården Lille Løken i Løyten (som ble solgt etter hans død av enken), men han døde trolig ikke der for han finnes begr. på Jevnaker 10.mar.1771 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9335&idx_id=9335&uid=ny&idx_side=-119

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Christian Pohlmann hadde også tidl. en sønn Hermann Pohlmann døpt 24.des.1736 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7232&idx_id=7232&uid=ny&idx_side=-74 men han må være død før 1744.  Premieløytnanten heter for øvrig ikke Hermann Friderich Pohlmann, men Hermann Christiansen Pohlmann.

 

Herman døde 1743, begr. 26.09 på Byens Kirkegaard, Christiania.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.