Gå til innhold
Arkivverket

Hans Kristoffersen (Christophersen) Kvitsand / Herøy el. Mastad


gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Denne HANS født 31 mars 1795 på Kvitsand u/ Herøya er min forfar og skal ifølge kilder ha vært tukthusfange i Trondheim, og omtalt i fangeprottokoll fra 1839-1845.

 

Er det mulig å få vite når (vilket tidsrom) og for hva denne Hans fikk sin straff for. !

 

Hilsen

 

Gunnar Andre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du riktig henvisning?  Kan ikke finne ham i registeret til Trondheim tukthus fangeprotokoll 64.5 1839-45

 

Med vennlig hilsen

Elin Jacobsen

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elin.

Dette er den kilden som jeg har; se 3dje avsnitt merket HER;

 

icon_minipost.gifSkrevet: 05 Mai 2006 12:34:13    Tittel: Re: Leervig gård, Fillan på Hitra, FT.1865 reply_mini.gif icon_quote.gif

Til dere alle. 

Jeg hadde faktisk informasjon om Haftors fødsel. Problemet er bare at jeg hadde skrevet det inn under Jensø. Dermed fant jeg ingen ting om dette folket i det jeg har nedskrevet om gården Ansnes. Denne runden har imidlertid gitt meg informasjon om dette paret som jeg ikke hadde fra før, og det er jeg glad for. Samtidig har jeg gjennom dette kunnet koble til annen informasjon som jeg har nedskrevet når det gjelder folket på Jensøya, og det burde interesse deg Gunnar, ettersom du er etterkommer: 

HER; "Hans Christoffersen og Anna Martha Jensdatter fikk datteren Martha Lavina Hansdatter, f. 6/5-1839, på Jensøya. Hans var fra Kvitsand, mens Anna Martha var fra Herøya. Hans står for øvrig omtalt i fangeprotokollen fra 1839-1845 for Trondhjems Tugthus." 

Jeg beklager å måtte informere deg som at din forfar Hans tydeligvis må ha gjort noe som ikke falt i god smak hos sorenskriveren. Dette vil du trolig kunne finne ut mer om i tingbøkene, hvis du ønsker. 

 

Gunnar Andre

 

Endret av gunnar andre myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, nå gikk jeg gjennom registeret til denne fangeprotokollen en gang til og fant på side 289 en Hans Christophersen Jensøen.  Om ham står det:  "indkomet d: 30te October 1842 ifølge Throndhjems Stiftsoverrets Dom af 20de Juni d.a. paa 2 (to) Maaneder for ulovlig Omgang med Vraggods.  Født i Hitterens Præstegield, Alder 49 Aar, Høide 63 Tommer, Øine brune, Øienbryne mørke, Ansigt langagtigt, Haar sortbrunt, Skuldre, Arme og Been føre.  Doms Afskrivten oppevares under No. 103.  Løsladt af Straffeanstalten d: 30 Desember 1842. Forhold har været her upaaklageligt.  Tærepenge til Hjemsteedet  60 sk."

 

Med vennlig hilsen

Elin Jacobsen

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.