Gå til innhold
Arkivverket

Gamle Digitalarkivet virker ikke!


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser de ikke prioriterer å få det opp igjen. Det ligger mye verdifull informasjon der for oss slektsforskere. Vi får håpe de ikke lar det være permanent off-line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke forumet, men det gamle digitalarkivet.Jeg opplever at det av og til virker men som oftest er det ikke mulig å søke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Digitalarkivet er oppe, og i dag har ikke jeg merket noen spesielle driftsproblemer der. Vi sliter med at det er treig i responsen fra tid til annet, og vi hadde driftproblemer sist fredag. Kirkebøkene har vært nede en en kort stund i dag grunnet en restart. Det er bare å gi en lyd hvis dere har trøbbel med noe, så skal vi prøver å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ihvertfall og oppdaterer alle mine gamle lenker til folketellinga 1801 i slektsdatabasen på Solumslekt fra det gamle Digitalarkivet over til bildene av tellinga i original som nå også er blitt lagt ut. For det første går de gamle lenkene snart ut på dato. For det andre er det befriende å kunne lenke direkte til bilder av originalene. For det tredje synes jeg at man «produserer» for mye data i det nye Digitalarkivet ved å klistre på folk både fødselsår og farsnavn som det ikke finnes dekning for i kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein treng å "produsere" interne data for å gjere transkripsjonane søkbare i tilfelle der det manglar data, så meiner eg at ein bør finne ein måte å skjule dette på slik at ikkje data som ikkje finst i originalen dukkar opp i sjølve treffa. Eit eksempel på kor gale dette kan gå finn ein her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så spørs det hva som skjer med det gamle Digitalarkivet fra nyttår.....

 

Vi har ikke noe nytt her enda, så vi forholder oss til at gamle Digitalarkivet går ned etter nyttår. Samtidig må vi innrømme at vi ikke er der vi skal være med dataoverføring og funksjonalitet som oppfyller forskernes behov slik det er lovet fra forrige Riksarkivar og Kulturdepartementet.

 

Det er opp til den nye Riksarkivaren å foreta en beslutning om videreføring av avtalen med Jan Oldervoll, og i skrivende stund arbeider vi med å levere et beslutningsgrunnlag til henne.

Er den "Oldervollske" varianten av gamleforumet framleis stengd?

 

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antakelig mulig å påvirke.

 

Bortsett fra at flere kilder er flyttet over fra det gamle DA til det nye, og en primitiv funksjon for å søke på flere personer med ulike roller, har det ikke skjedd så mye mer mht å erstatte det gamle DA siden oppstandelsen ved juletider i fjor - sett fra brukernes perspektiv. Det nye DA mangler fremdeles mye funksjonalitet som finnes i det gamle DA. Det nye DA har ennå ikke funksjonalitet og brukervennlighet som kreves for effektiv bruk, slik det gamle DA har. Jeg har beskrevet det meste av det som mangler i tidligere innlegg, så det skal jeg ikke gjenta for flere ganger.

 

Jeg håper brukerne ikke gjentar kravet som opprinnelig ble reist i desember 2013, om at "det gamle DA må bevares" - underforstått "i all evighet" - fordi det er det brukergrensesnittet man har vent seg til. Det er urealistisk å forvente at det gamle DA skal leve særlig mye lenger, men det bør ikke legges ned før man har implementert tilsvarende funksjonalitet, brukervennlighet og effektivitet i det nye DA:

 

 

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er meget som mangler I det nye DA, eks. FT 1782 Telemark, 1762 Sannidal (Prestemanntall), finner heller ikke byer anno 1712. Jeg finner heller ikke sjoinnrulleringen for Vestfold og Telemark 1706-07, I det nye DA. Dette er noen eksempler.............

Vel her er det mye som maa implementeres/transkriberes....kort tid til det nye aaret.

 

Jeg setter meget stor pris paa det arbeidet som utfores av DA, undres dog over en sak - er det kun meg som har de nevnte problemer? (tviler meget sterkt paa dette)

Hva jeg etterlyser er ikke funksjonalitet, men mangler..........,merkverdig at dette ikke er belyst....

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er meget som mangler I det nye DA, eks. FT 1782 Telemark, 1762 Sannidal (Prestemanntall), finner heller ikke byer anno 1712.Jeg finner heller ikke sjoinnrulleringen for Vestfold og Telemark 1706-07, I det nye DA. Dette er noen eksempler.............

Vel her er det mye som maa implementeres/transkriberes....kort tid til det nye aaret.

 

Jeg setter meget stor pris paa det arbeidet som utfores av DA, undres dog over en sak - er det kun meg som har de nevnte problemer? (tviler meget sterkt paa dette)

Hva jeg etterlyser er ikke funksjonalitet, men mangler..........,merkverdig at dette ikke er belyst....

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Jeg skriver naa ikke paa vegne av meg selv (har alt materiale tilgjengelig), men tenker paa nye slektsforskere (hvor dette kildemateriale vaere et stort +).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Det er meget som mangler I det nye DA, eks. FT 1782 Telemark, 1762 Sannidal (Prestemanntall), finner heller ikke byer anno 1712. Jeg finner heller ikke sjoinnrulleringen for Vestfold og Telemark 1706-07, I det nye DA. Dette er noen eksempler.............

Vel her er det mye som maa implementeres/transkriberes....kort tid til det nye aaret.

 

Jeg setter meget stor pris paa det arbeidet som utfores av DA, undres dog over en sak - er det kun meg som har de nevnte problemer? (tviler meget sterkt paa dette)

Hva jeg etterlyser er ikke funksjonalitet, men mangler..........,merkverdig at dette ikke er belyst....

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei

Jeg leser et sammenfallende emne paa Digitalarkivet, og lofter naa dette emnet.

Les innlegg 14................., ingen nye opplysninger.

 

Jeg besvarer meg selv i dette innlegget, men vil tilfoye at funksjonaliteten i nye DA er utilfredsstillende-les eksempelvis  FT (samt at det er intet nytt vedrorende mangler, som ble etterlyst i mitt forrige innlegg).

 

Det gamle forumet er/var meget godt, med mange gode debatter/emner (som vil vaere et stort savn i det nye DA).

Jeg antar at det vil komme flere emner i det nye DA, som var godt debattert i det gamle DA (noe som muligens vil medfore daarlig respons av "gamle aktorer"-les supplerende debatter/informasjon).

 

Jeg onsker ikke aa fremstaa som negativ (mye godt nytt materiale den siste tiden), men er noe forundret over "implementeringen" til det nye DA (meget lite effektiv, ogsaa sett i lys av transkriberingen-som ikke sammenfaller med kirkebokene, les navn og alder).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.