Gå til innhold
Arkivverket

Tyding stedsnavn vielse 1838, mulig svensk ?


Litta
 Del

Recommended Posts

Anders Nielsen (født i Sverige) og Karen Iversdatter vies i Idd i 1838 (nr.4): 

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Enningdal i Idd, Ministerialbok nr. III 3 (1832-1847), Ekteviede 1838, side 223. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=394&idx_id=394&uid=ny&idx_side=-232

 

Faren til brudgommen het Niels Hansen, men hva står der ved hans navn ?  Er det en svensk plass eller kan det være i Norge ?

 

En svensk slektsforsker har sett på det, men ikke greid å tyde det, så nå setter jeg min lit til dere :-)

 

Mitt beste forslag er Pladsevasa ??

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo at brudgommen er født i Nafverstad? prestegjeld i Sverige, så da er vel det et naturlig sted å lete.

 

Det er riktig, men jeg vet jo ikke om faren også bosatte seg i Norge.

 

Siden den svenske karen ikke fant ut av det, så tenkte jeg at det var mulig at det kunne være et norsk sted ??

 

Jeg forsøker Anbytarforum og Naverstad, Bohuslän  ;)

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, leser det som

 

Niels Hansen Plad:

Secasa

 

Eller

 

Niels Hansen Plad:

S.casa

 

Ordet Plad: forstår jeg som en forkortelse for Plads eller Pladsen, og S.casa (med S. som en forkortelse) eller Secasa. Om min forståelse om Plad: er riktig, så vil jeg også regne med at det gjelder en plass innenfor prestegjeldet, om den hadde ligget annetsteds ville det trolig vært spesifisert hvor. Om det ikke har eksistert en plass med navnet Secasa/Sicasa eller lignende, så kan det kanskje være en forkortelse for plassen Sindringkasa eller en rekke andre plassnavn med endingen -kasa i Idd. Du vil finne mange å velge blant i boka

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Espen.

 

Jeg har funnet ut, hvem foreldrene var og spørsmålet om dette stedsnavnet kommer litt i bakgrunnen. Men det du kommer med er interessant og det er ikke umulig at også faren jobbet i Norge en stund, selvom resten av familien var bosatt i Sverige.

 

Ut fra hva jeg har funnet ut, så stemmer ikke stedsnavnet med noen av de plassene i Sverige som er relatert til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.