Gå til innhold
Arkivverket
Kjell Arne Brudvik

Agathe Oline Olsdatter Halhjem (f. rundt 1800?)

Recommended Posts

Kjell Arne Brudvik
En liten nøtt som jeg ikke har klart å finne ut av – opphavet til (Agathe) Oline Olsdatter Halhjem. Hun blir 7. august 1822 gift med Mons Pedersen Lunde (1800-1857) de får tre barn før hun da dør 23. desember 1870 på Lunde, Os, Hordaland.

Det blir opplyst i bygdeboken at hun er født i Bergen.

Ved giftermålet i 1822 blir det opplyst at hun er 20 år gammel (f. ~1802) – ved dødsfallet i 1870 er det opplyst at hun er 76 år gammel (f. ~1794).

En teori jeg har fundert på er at man finner en Ole Andersen Halhjem (f. ~1780) som 31. mai 1799 gifter seg med Guro Pedersdatter Haugland. I bygdeboken for Os står det i en kommentar at han ble innrullert i sjøvernet i 1802 – antar at dette da er i Bergen og disse kan da være mulige foreldre og gir også forklaring på hvorfor Agathe muligens er født i Bergen.

Her stopper det; og jeg har ikke klart å finne ut av henne - all hjelp mottas med stor takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Agaatte Oline Olsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 20 November 1799   christening: 24 November 1799 NYKIRKEN,BERGEN,HORDALAND,NORWAY father: Ole Andersen mother: Guri Pedersdr

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 5 (1775-1808), Fødte og døpte 1799, side 137.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8719&idx_id=8719&uid=ny&idx_side=-141
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070416610525.jpg

Anne Malene Olsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 6 October 1802   christening: 10 October 1802 NYKIRKEN,BERGEN,HORDALAND,NORWAY father: Ole Andersen mother: Guri Pedersdr

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Hjertelig takk Ann-Mary; da var magefølelsen korrekt!  :) - artig at det dukket opp et barn til som jeg ikke har vært klar over i det hele tatt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Jøss, det var interessant - jeg kan i alle fall bekrefte at Agathe vokste nå opp; ellers hadde ikke jeg vært her  :D Takk Ann-Mary; da vet jeg hvor jeg kan lete videre for å komme til bunns i Ole og hans familier  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.