Gå til innhold
Arkivverket

Agathe Oline Olsdatter Halhjem (f. rundt 1800?)


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

En liten nøtt som jeg ikke har klart å finne ut av – opphavet til (Agathe) Oline Olsdatter Halhjem. Hun blir 7. august 1822 gift med Mons Pedersen Lunde (1800-1857) de får tre barn før hun da dør 23. desember 1870 på Lunde, Os, Hordaland.

 




 

Det blir opplyst i bygdeboken at hun er født i Bergen.

 

Ved giftermålet i 1822 blir det opplyst at hun er 20 år gammel (f. ~1802) – ved dødsfallet i 1870 er det opplyst at hun er 76 år gammel (f. ~1794).

 

En teori jeg har fundert på er at man finner en Ole Andersen Halhjem (f. ~1780) som 31. mai 1799 gifter seg med Guro Pedersdatter Haugland. I bygdeboken for Os står det i en kommentar at han ble innrullert i sjøvernet i 1802 – antar at dette da er i Bergen og disse kan da være mulige foreldre og gir også forklaring på hvorfor Agathe muligens er født i Bergen.

 

Her stopper det; og jeg har ikke klart å finne ut av henne - all hjelp mottas med stor takk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Agaatte Oline Olsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 20 November 1799   christening: 24 November 1799 NYKIRKEN,BERGEN,HORDALAND,NORWAY father: Ole Andersen mother: Guri Pedersdr

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 5 (1775-1808), Fødte og døpte 1799, side 137.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8719&idx_id=8719&uid=ny&idx_side=-141
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070416610525.jpg

                     

 


 
Anne Malene Olsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 6 October 1802   christening: 10 October 1802 NYKIRKEN,BERGEN,HORDALAND,NORWAY father: Ole Andersen mother: Guri Pedersdr

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Ann-Mary; da var magefølelsen korrekt!  :) - artig at det dukket opp et barn til som jeg ikke har vært klar over i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var interessant - jeg kan i alle fall bekrefte at Agathe vokste nå opp; ellers hadde ikke jeg vært her  :D Takk Ann-Mary; da vet jeg hvor jeg kan lete videre for å komme til bunns i Ole og hans familier  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.