Gå til innhold
Arkivverket

Amtmand Joachim Christian Vibe og hans kone (Ingeborg) Christine Hirsch


Gjest
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg søker kilder for ekteparet Joachim Christian Vibe og Ingeborg Christine Hirsch sine dødsfall og begravelser.

 

Joachim Christian Vibe ble født 7. september 1749 i Lier, Buskerud, han ble døpt 14. september 1749 i Frogner Kirke? i Lier, Buskerud. Han sto konfirmant 6. april 1766 i Tranby Kirke, Lier, Buskerud. Han skal ha virket som amtmand på Island og skal ha død der 11. februar 1802. Finnes det noen arkiver på Island der man kan finne informasjon om Joachim?

Ingeborg Christine Hirsch ble født på Brandvold i Hedemark den 15. juni 1756 og ble døpt samme steds 4. juli 1756. Hun skal ha dødd i København den 2. februar 1842. I kirkeboken ved hennes dåp er bare Christine nevnt av av navnene mens i min oldefars stamtavle er begge navnene brukt. Finnes det noen kilder som er søkbare til å lete opp kirken hun ble begravet fra i København eller ble hun sendt hjem til Norge? I så fall hvor finner man slike kilder?

Ekteparet ble viet 2. desember 1784 på Onsøy i Østfold.

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

 

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grethe.

Jeg har ingenting om disse 2 annet enn det jeg har nevnt, så Dansk Biografisk Leksikon var en meget fin biograf om Joachim. Når jeg googlet Joachim fikk jeg opp alle andre som bærer det navnet men minimalt om han jeg skulle ha tak i, mulig jeg ga opp for tidlig. Jeg la vel inn her fordi jeg antar det er ting som har vært tatt opp tidligere og at infoen da kunne være lett tilgjengelig selv om jeg ikke fikk treff her i arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en nesten utrolig rask respons på henvendelsen til Islands Nationalarkiv, kun få timer etter henvendelsen var sendt lå svaret i mailboksen!

 

Jeg bifogar en side fra Ministerialbogen fra Garðar á Álftanesi der denne information om Joachim Chr. Vibe er noteret.

 

Det står:

 

Febr:24 grafinn Amtmaður yfir Vesturamti Joachim Christ: Vibe 52 ára. Dó eftir langa legu af uppstígandi Podagra á Bessastöðum þann 11ta þessa mánaðar.

 

Febr. 24 begravd Amtmand for Vesteramt JC Vibe 52 år. Dö efter en længere sygdomsperiode fra en svær podagra (gout) på Bessastaðir den 11. I samme måned.

 

 

Så han må være begravd på Bessastadir kirkegård, Bessastadir er idag præsidentens residens.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du fikk så rask respons fra det islandske nationalarkivet!  :) Da fikk du bekreftet både dødsdato og dødssted samt dødsårsak. Så er spørsmålet: kan man finne noe mer om dødsfallet til enken? Hun overlevde jo ektemannen med en god del år. Hun har vel vært med ham til Island? Ble hun gift på nytt? Var det barn i ekteskapet? 

 

Grethe

 

PS: ja nå ser jeg av biografien hos Runeberg at en dattersønn var den norske statsminister Christian August Selmer. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at dette er dine slektssider - datteren Johanne Ditlevine Michea Vibe:

 

http://slektenbeyer.com/getperson.php?personID=I482&tree=beyer

 

Hun var født i 1788 i Fredrikstad og døde samme sted i 1879 - så vidt jeg kan se av dine slektssider. Faren ble utnevnt til amtmann i 1795 og døde 1802, Island. Johanne har vel blitt med faren og moren til Island? Hvor bodde mor og datter etter amtmannens død i 1802? Problemet med å søke i danske folketellinger, er at man må vite hvor personen bodde.... I alle fall har det ikke lykkes meg å søke etter personer på samme måten som vi kan søke i norske folketellinger, dvs uavhengig av amt/fylke osv. 

 

Ved foreldresøk i Family Search får jeg treff på en datter til, Anne Bolette, døpt 1785 i Østre Fredrikstad:

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHFW-1SH

 

Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 2 (1750-1804), Fødte og døpte 1785, side 480-481. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7448&idx_id=7448&uid=ny&idx_side=-251
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061016020650.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim ble døpt i Frogner krk. av Hr. Gjerdrum.

 

Dåpen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8437&idx_id=8437&uid=ny&idx_side=-8 Jeg mener det står at han het Joachim Johan og ikke Joachim Christian.

Sannsynligvis har dem ikke fått med seg mellomnavnet og så er Johan av at han er sønn av Johan. Navnet hans er det ingen tvil om ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.