Gå til innhold
Arkivverket

Anders Olsen f 1754 i Enebakk


Torgeir Karlin
 Del

Recommended Posts

Christen Arnesen Steensruds Pb: Kiersti

 

 

 

Glimrende! Da har vi dette: (Under forutsetning at det finnen kun en Christen Evensen i Lørenskog på denne tiden):

 

PLÅTERUD: Christen Evensens gårdseiendom til 17 47, da gården ble solgt på auksjon.

STEINSRUD: Stedet der familien til Kiersti Christensdatter holder til ved hennes dåp i 1756

LØKEN: Hjemsted for Kiersti Christensdatter ved giftemålet i 1782

 

Disse tre gårdene befinner seg på en linje på ca.3 km. lang strekning ved dagens Strømmen/Skårer. Tilnærmet nabogårder.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggen du la lenke til i #25, Leif, ga to resultater på Skedsmo-brudgom Christen Arnesen!  

Giftet seg med Maren Larsdatter i 1738 og Marie Povelsdatter i 1756.  Hvorvidt det er samme mann, vet jeg ikke, men noen bør se på kirkebøkene - kanskje

blir det bingo....

 

Astrid

 


http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7616&idx_id=7616&uid=ny&idx_side=-35
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101050035.jpg

 

Kunne ikke dy meg, her er vielsen 29. august 1756, og for meg ser det ut til å være samme kar som døpte Kiersti, men det hadde vært fint å få en skikkelig "tyding" av deg, Espen....

 

PS: en av fadderne til Kiersti heter Dorthe Arnesd. Steensrud - søsteren til Christen?  Vel verd å sjekke!

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7616&idx_id=7616&uid=ny&idx_side=-35

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101050035.jpg

 

Kunne ikke dy meg, her er vielsen 29. august 1756, og for meg ser det ut til å være samme kar som døpte Kiersti, men det hadde vært fint å få en skikkelig "tyding" av deg, Espen....

 

PS: en av fadderne til Kiersti heter Dorthe Arnesd. Steensrud - søsteren til Christen?  Vel verd å sjekke!

 

Christen Arnesen Stensrud, og Mari Poulsd: Røri

Kausjonister var Bertel Østbye og Xstopher Stensrud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det store spørsmålet: er Christen Arnesen, som giftet seg i 1738, den samme som var brudgom 18 år seinere?

En må vel gå gjennom dødsfall for å finne ut mer, antar jeg, MEN jeg stusser litt, for min erfaring tilsier at den første datteren hadde fått

navnet til den avdøde konen (Maren/Mari)...

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er svært takknemlig og imponert over hva dere klarer å finne. Jeg har søkt og søker selv masse men kommer ikke videre. Jeg håper med deres fortsatte gode hjelp, å klare å finne ut mer om denne mannen. Christen er min 4x tippoldefar så det er veldig flott å finne ut mer om han med deres meget gode hjelp. Uten den hjelpen hadde jeg stått fast. 

Igjen må jeg si at jeg er veldig takknemlig for all hjelp.

Mvh Torgeir Karlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det store spørsmålet: er Christen Arnesen, som giftet seg i 1738, den samme som var brudgom 18 år seinere?

En må vel gå gjennom dødsfall for å finne ut mer, antar jeg, MEN jeg stusser litt, for min erfaring tilsier at den første datteren hadde fått

navnet til den avdøde konen (Maren/Mari)...

 

Astrid

 

Det skal et meget snodig sammentreff till, om det skulle være 2 Christen Arnesen her.

I alle fall har vi nå også navnet på Mari Christensdatters mor, som etterspørres av Torgeir, siden Steinsrud utvilsomt går igjen på både ektskapsinngåelsen i 1756 og dåpen i 1756.

 

Jeg regner med at stussen til Astrid gjelder den vanlige skikken om at avdøde første-hustru lot sitt navn gå videre til eldste-datteren i neste ekteskap. Og da er jo navnet MARI en tydelig BINGO.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal et meget snodig sammentreff till, om det skulle være 2 Christen Arnesen her.

I alle fall har vi nå også navnet på Mari Christensdatters mor, som etterspørres av Torgeir, siden Steinsrud utvilsomt går igjen på både ektskapsinngåelsen i 1756 og dåpen i 1756.

 

Jeg regner med at stussen til Astrid gjelder den vanlige skikken om at avdøde første-hustru lot sitt navn gå videre til eldste-datteren i neste ekteskap. Og da er jo navnet MARI en tydelig BINGO.

 

IM

 

Hei Iver, er det da slik at Kiersti's mor er Marie Povelsdatter siden Christen og Marie giftet seg 29.8.1756, og Kiersti ble døpt 24.10.1756. Er det mulig å finne det skiftet  som det nevnes i et tidligere innlegg. Som jeg har nevnt tidligere sliter jeg med å lese kirkebøkene. Skulle gjerne hatt referert til nummerene i kildene så jeg lettere kan finne fram, hvis det ikke er til mye bry.

Vil igjen takke for den fantastiske jobben dere gjør.

Mvh Torgeir Karlin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gode hjelpere, jeg forstår det da slik at Kiersti's mor er Marie Povelsdatter siden Christen og Marie giftet seg 29.8.1756, og Kiersti ble døpt 24.10.1756. Er det mulig å finne det skiftet  som det nevnes i et tidligere innlegg. Som jeg har nevnt tidligere sliter jeg med å lese kirkebøkene. Skulle gjerne hatt referert til nummerene i kildene så jeg lettere kan finne fram, hvis det ikke er til mye bry.

Vil igjen takke for den fantastiske jobben dere gjør.

Mvh Torgeir Karlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Litt tilleggsinformasjon om bla bosted:

 

Gården (Store) Stensrud hvor Christen og familien bodde da datteren Kjersti ble født. Der bodde den gang Christens søster Dorte Arnesdatter som ble gift 2. gang ca. 1731 med Kristoffer Jonsen fra og på Stensrud. Kanskje Christen og familien flyttet dit allerede i 1747?

Gården Løken hvor Kjersti bodde da hun giftet seg. Der bodde kusinen Inger Kristoffersdatter fra Stensrud. Ingar var gift med Arne Nilsen som eide Løken. Det viser at Christen/hans familie bodde på samme gårder som nær familie både da Kjersti ble døpt og gift.

 

Mye av informasjonen jeg har er fra bla et slektshefte om Plåterud laget av en onkel på slutten av 1980-tallet.

 

I hans slektshefte er det ingen informasjon om hva som skjedde med Christen etter 1747, men infoen i innleggene over viser at han og familien fortsatte å bo i Lørenskog.

 

I slektshefte er det nevnt at Christen fikk 3 døtre i 1. ekteskap:

- Karen Sofie, f. 1732, skjebne ukjent

- Annicken, f. 1734, skjebne ukjent

- Kari, f. 1738, d.e. 1801, g. med Ola Tostensen fra Vesle Stensrud. Nabogården til Store Stensrud hvor Kjersti ble født.

 

De to eldste døtrene er nevnt i skiftet etter Margrete Arnesdatter på Skårer gård i Lørenskog, også søster til Christen, i 1736 hvor det er oppøyst at hennes sønn med Eskild Olsen Skårer, Ola Eriksen, fikk 2 sølvskjeer av Karen Sophie og Annichen Christensdøtre Plaaterud, som dåpsgave i 1735.

 

Det er mulig at du allerede har funnet ut dette, hvis ikke håper jeg det kan være av interesse.

 

Mvh

Anne Grethe

Endret av Anne Grethe Plaaterud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Grethe, takk for infoen du kommer med. Står det noe mer interessant i dette slektshefte som omhandler Plåterud og disse menneskene så er jeg interessert i å få dette hvis mulig.

Mvh Torgeir karlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.