Gå til innhold
Arkivverket

Rukrater ?


Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på om dette spørsmålet hører hjemme er, som et tydningsproblem, eller annetsteds, som en kunnskapssøken.

 

Men her kommer det: 

 

En dåp i Sandar 22 søndag efter trefoldighet i 1733 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8224&idx_id=8224&uid=ny&idx_side=-5, omkring 2/3 ned siden) oppgir foreldrenes navn som far Mori Rukrater og Anne Christophersdatter Maghal eller Magnal - slik jeg og flere andre har lest dette.

 

Begge navnene - spesielt farens - virker pussige, og spørsmålet mitt er om jeg leser riktig. Hvis så er jeg simpelthen uvitende om disse navnene og får utdanne meg videre. Den eneste tanken som kommer opp i hjerne er muligheten for at det er fra områdene der man finner dagens Nederland og Belgia. Slik omkring.

 

Takknemlig for enhver tilbakemelding!

 

Med vennlig hilsen

 

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Anne Martine Morisdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 1 November 1733 Sandar, Vestfold, Norway residence:   Sandar, Vestfold, Norway father: Mori Rukrate mother: Anne Christophersdatter

 

 

?

 
Berte Pernille Balberensdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 7 February 1732 Sandar, Vestfold, Norway residence:   Sandar, Vestfold, Norway father: Balberen Rukrat

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 1 (1709-1733), Kronologisk liste 1732, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8223&idx_id=8223&uid=ny&idx_side=-111

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070426650397.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Storartet hjelp, mange takk. Han var, gjetter jeg, i betydningen feltskjær, knyttet til en militær avdeling forlagt i Sandefjord / Sandeherred - n laurvigske kommer i tankene. Dette skal nok hjelpe meg videre!
 
Tore
Anne Martine Morisdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 1 November 1733 Sandar, Vestfold, Norway residence:   Sandar, Vestfold, Norway father: Mori Rukrate mother: Anne Christophersdatter

 

 

?

 
Berte Pernille Balberensdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 7 February 1732 Sandar, Vestfold, Norway residence:   Sandar, Vestfold, Norway father: Balberen Rukrat

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 1 (1709-1733), Kronologisk liste 1732, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8223&idx_id=8223&uid=ny&idx_side=-111

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070426650397.jpg

 

 

Litt googling sier at Mori kan være en kortform for det tyske navnet Morhard.

Mange takk. Jeg var desperat nok til å tenke på dårlig uttale av Moritz...

Barnefarens navn kan vel også leses som Rukvater - og det kan jo lede tankene over til De britiske øyer (Rookwater? Rockwater?).

Rukvater er en flott ide, og jeg skal følge den opp. Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innførselen i 1732, som Ann-Mary Engum fant mens jeg lette i egne notater, lyder døbt Balberen Sr. Rüskrats barn. Da bør Rukrater være korrekt lesning i 1733, og navnet være Rüskrat eller Ruskrater - eller "noe midt i mellom". Jeg er enig i han nok har en tilknytning til en av de militære enhetene.

 

Tillegg: Som Tore S. Falch påpeker i et av de senere innleggene, skal det være Sr. Rükrats barn. I farta rotet jeg også inn en ekstra s i Rukrater, slik at min konklusjon burde ha vært "og navnet være Rükrat eller Rukrater - eller "noe midt i mellom"."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innførselen i 1732, som Ann-Mary Engum fant mens jeg lette i egne notater, lyder døbt Balberen Sr. Rüskrats barn. Da bør Rukrater være korrekt lesning i 1733, og navnet være Rüskrat eller Ruskrater - eller "noe midt i mellom". Jeg er enig i han nok har en tilknytning til en av de militære enhetene.

 

Jeg leser Balberens SRükrats barn - jeg kan ikke se noen S i barnefarens navn. Men uansett frafaller jeg mitt første forslag om Rukvater - den fjerde bokstaven er en R, ikke en V.

 

Sandar, Ministerialbok nr. 1 (1709-1733), Kronologisk liste 1732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser Balberens SRükrats barn - jeg kan ikke se noen S i barnefarens navn. Men uansett frafaller jeg mitt første forslag om Rukvater - den fjerde bokstaven er en R, ikke en V.

 

Sandar, Ministerialbok nr. 1 (1709-1733), Kronologisk liste 1732

 

Det har du rett i, Tore. Jeg ser nå at mine notater var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan tale mot militær tilknytning, er at fadderne til de to barna i 1732 og 1733 synes å være rekruttert utelukkende fra kretsen omkring sognepresten og fra borgerstanden i Sandefjord. Hadde det vært en militær tilknytning, burde det erfaringsmessig vært et par offiserer og offisershustruer blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.