Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Johannesen Briti og Abigael Jensdatter, gift i Oslo 27.05.1794


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Under gjennomgang av folketellinga 1801 i Solum lette jeg etter vielsen mellom Johannes Johannesen og Abigael Jensdatter på Familysearch, og fant dette:

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7YZ-WJT

 

Name: Johannes Johannesen Spouse's Name: Abigael Jensdatter Event Date: 27 May 1794 Event Place: Oslo, Oslo, Norway
Indexing Project (Batch) Number: M42825-2 , System Origin: Norway-EASy , GS Film number: 125840 , Reference ID: Bk13 p197
  •  
  • No image available

Nå er jeg litt uerfaren både på Familysearch og på kirkebøker i Oslo. Jeg slo opp "Oslo" på scannede kirkebøker, men der finner jeg bare Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet og Oslo Hospital / Gamlebyen som dekker den perioden. Ingen av stedene finner jeg denne vielsen. Er det noen som kan hjelpe meg?

 

- Og hvis noen vet noe mer om dette paret, tar jeg selvsagt imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GS Film number: 125840 er:

 

 

Kirkebøker, 1656-1967

Author: Den Norske kirke. Vestre Aker prestegjeld (Oslo)

 


Vestre Aker menighet

Vestre Aker ble opprettet ved deling av Aker prestegjeld iflg. kgl. res. 16.02.1861, og omfattet den delen av Aker som lå vest for byen; nord for byen gikk grensen mot Østre Aker mellom Torshov og Sinsen og lenger nord på østre siden av gården Grefsen. Ved kgl. res. 18.05.1906 ble den vestre delen av prestegjeldet skilt ut med navnet Ullern. Ved kgl. res. 11.06.1937 ble resten av Vestre Aker delt i tre; den vestre delen fikk navnet Ris, den østre delen fikk navnet, mens den midtre delen beholdt navnet Vestre Aker. En ny Majorstua menighet ble opprettet fra 01.01.1957 ved kronpr.reg.s res. 30.11.1956 av bl.a. deler av Vestre Aker menighet. Res. 01.10.1965 overførte en del av menigheten til en nyopprettet Nordberg menighet.

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

GS Film number: 125840 er:

 

 

Kirkebøker, 1656-1967

Author: Den Norske kirke. Vestre Aker prestegjeld (Oslo)

 

 

Takker og bukker. Men når jeg søker på "Aker" finner jeg under Vestre Aker bare tilbake til 1853 :huh:

 

Og etter å ha sett dine utfyllende kommentarer, tolker jeg det som at jeg skal lete i ministerialbok for Aker 1786-1809. Der er jeg ikke i stand til å finne vielsen.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Lene Maria Johanesdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 9 September 1798 SOLUM, TELEMARK, NORWAY residence:   Solum, Telemark, Norway father: Johanes Johanesen mother: Abigael Jensdr

 

Johanne Helene Johannesdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 11 October 1801 SOLUM, TELEMARK, NORWAY residence:   Solum, Telemark, Norway father: Johannes Johannesen mother: Abigael Jensdr

 

Maren Caspara Johannesdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 1 February 1807 SOLUM, TELEMARK, NORWAY residence:   Solum, Telemark, Norway father: Johannes Johannesen mother: Abigael Jensdr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på første innlegg, så er det ei lenke bak navnet Johannes Johannesen på første linje. Den peker til det jeg har om familien på Solumslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen var i Akershus slottsmenighet:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Ekteviede 1794-1795, side 197.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-192
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107020381.jpg

(trolovelse 6. mai - venstre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen var i Akershus slottsmenighet:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Ekteviede 1794-1795, side 197.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-192

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107020381.jpg

(trolovelse 6. mai - venstre side)

 

Hjertelig tusen takk! Da var det ikke så rart at jeg ikke fant vielsen i Aker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskriften står det "Johannes Johannesen Briti og Abigael Jensdatter, gift i Oslo 27.05.1794", men ved vielsen i Akershus slottsmenighet leser jeg brudgommens navn som Johannes Johannesen Bræk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskriften står det "Johannes Johannesen Briti og Abigael Jensdatter, gift i Oslo 27.05.1794", men ved vielsen i Akershus slottsmenighet leser jeg brudgommens navn som Johannes Johannesen Bræk ?

 

Jeg tolket det som «Bræli» men det er mulig at du har rett. Ved barnedåp i Solum 09.09.1798 (14. søndag etter Trinit.) og 11.10.1801 (19. søndag etter Trinit.) er han tydelig kalt «Johannes Johannesen Britie» av presten Jacob von der Lippe. Du finner lenker til kirkeboksidene fra lenka i første innlegg under barna Lene Maria og Johanne Helene.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.