Gå til innhold
Arkivverket

Lovisenberg kirke ved St. Hanshaugen i Oslo ?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

KIrken ble ble innviet i 1912, men jeg finner ikke skannede kirkebøker herfra.

Er det noen som vet om  den ble brukt til bl.a. dåp, vielser og begravelser? Jeg leter etter en vielse i 1940 på et prestekontor ved St. Hanshaugen, og nærmere St. Hanshaugen enn dette kan jeg vel neppe komme. Paret bodde også like ved kirken.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette kan være noe?

http://forum.arkivverket.no/topic/181912-lovisenberg-menighet-diakonisseanstalt-kirkeboeker/

 

"Skrevet 23 January 2013 - 10:19

Lovisenberg småkirkemenighet under Gamle Aker menighet ble først opprettet i desember 1947 (selv om kirken var eldre). Kirkebøkene for Gamle Aker prestegjeld inneholder også ministerielle handlinger for Lovisenberg. Opplysninger om dødsfallet vil du også kunne få i skifterettens dødsfallsprotokoller

Med vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo" 
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIrken ble ble innviet i 1912, men jeg finner ikke skannede kirkebøker herfra.

Er det noen som vet om  den ble brukt til bl.a. dåp, vielser og begravelser? Jeg leter etter en vielse i 1940 på et prestekontor ved St. Hanshaugen, og nærmere St. Hanshaugen enn dette kan jeg vel neppe komme. Paret bodde også like ved kirken.

 

Joda, Markus kirke i Ullevålsveien 41 lå nærmere St.Hanshaugen enn Lovisenberg kirke.

 

I sognehistorikken står det følgende om Markus menighet:

Ved kgl. res. 17.11.1916 ble søndre del av Gamle Aker menighet skilt ut som egen menighet, Markus menighet. Den omfattet et strøk som var begrenset av Pilestredet, Dalsbergstien, Frydenlundgata, Ullevålsveien og Nordahl Bruns gate. Ved kgl. res. 11.02.1938 ble et område begrenset av Ullevålsveien, Thereses gate, Pilestredet, Dalsbergstien og Frydenlundgata skilt ut fra Gamle Aker menighet og lagt til Markus menighet, og samtidig ble et strøk begrenset av Holbergs gate, Stensberggata, Ullevålsveien, Nordahl Bruns gate og Pilestredet skilt ut fra Markus menighet og lagt til Trefoldighets menighet.

 

Kirken og menigheten ble avviklet i 2013, og den siste gudstjenesten der ble holdt den 25.august ifjor.

 

I Digitalarkivet finner du Markus kirkes lysningsprotokoll 1937-1954 med bl.a. 72 lysninger i 1940, så du bør kanskje ta en kikk her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tore, men der finnes de heller ikke. Jeg tror jeg har lett igjennom alle kirkene på den siden av byen uten å finne dem. Vielsen foregikk på prestekontoret og ikke i selve kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har lett igjennom alle kirkene på den siden av byen uten å finne dem.

 

Husk at såpass nye kirkebøker/lysningsprotokoller ikke er digitalisert for alle kirker og menigheter - ja, mange er ikke engang avlevert til Statsarkivet. Dette gjelder f.eks. Sagene kirke, som heller ikke ligger så langt fra St.Hanshaugen eller fra Lovisenberg. 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.