Gå til innhold
Arkivverket

Gammelt album,- far med to barn fra Vang, Hedmark. Dæhlie?


Mette Søreide
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber fortsatt med å prøve å finne navn på personene i mitt gamle arvede fotoalbum. Har funnet noen bilder på digitalt museum som har hjulpet meg litt på vei. Dessverre er det ikke alle bildene der heller som er navnet, og da er jeg jo i grunnen like langt :(
 
Blant bildene er det et av en far med barn, og et av to små barn. På Digitalt museum stod det kun Dæhlie, Vang på disse fotografiene.
1000-kronersspørsmålet blir da som følger: Er det noen der ute som vet hvem dette er?

 

post-3561-0-40071600-1413323539_thumb.jpg

post-3561-0-61103900-1413323598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På digitalt museum står det Dæhlie G., Vang, faktisk. Jeg tror det betyr at de er barn av Gudbrand Dæhli. I folketellingen 1910 har han en sønn, men slektstrær på nettet viser flere barn..bl.a. Leif født 1914, Gerd 1916, Arne 1917, osv. Så blir det vel å gjette ca alder på barna..likevel litt usikkert hvem av dem det er. Christopher er født litt sent på året, så om dette er f.eks. ham og Leif, er vel bildet tatt ca 1916..om nå Leif er ca 2 år der. Jeg er skrekkelig dårlig på å gjette alder på barn på så gamle bilder.... dessuten har jeg ikke sjekket kirkebøker for å finne ut mer om barna og om det er flere mellom Christopher og Leif, - den yngste på bildet kan i så fall være en annen enn Leif.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må ikke dra noen sikre konklusjoner her, men jeg ville tro at det er folk som kan svare på dette. Skiløperen Bjørn Dæhlie har sitt familienavn fra gården Dæli i Vang. Gården Dæli ble solgt på tvangsauksjon i 1926? til gamle Einar Busterud. Hvem som var eier til 1926, har jeg ikke undersøkt! Nåværende eier er barnebarnet Einar Busterud, tidligere ordfører i Hamar.

 

Jeg tror det rette stedet å henvende seg kunne være slekta til Bjørn Dæhlie i Alvdal eller nede på Romerike.

 

Gudbrand Dæli (født på Opsal) som det vises til ovenfor har nålevende slektninger på gården Opsal i Vang. Der er det kanskje mest nærliggende å begynne å nøste?

 

Så er det interessant å registrere bruken av etternavn. Der en på gården Dæli (da skrevet Dæhlie) i 1910, finner en samme familie. Da oppført med familienavn Opsal.

=0414&fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=Dæhlie&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=

Endret av Thor Wold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen på det første bildet må vel nesten være i slekt med en senere profilert skiløper med samme navn?

 

Men mulig jeg er alene om å sjå likhetstrekk, og hadde det ikke vært for pynten under

nesen så ............ -_- ?

 

Må nå være slektskap?

 

Mh Reidar

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere for gode råd og tips :) :D
Dette var veldig interessant må jeg si. Visste ikke at Bjørn Dæhlie hadde slekta si fra denne gården.
Når det gjelder navnet Opsal, eller Opsahl,- så kommer en gren av min familie derfra, blant annet Helge Halvorsen Sande, lille Opsahl. Han var født i 1839, og feiret sin 100- årsdag i 1849 med artikkel og bilde i Hamar Arbeiderblad. Bildet viser 5 generasjoner der min far er den yngste. Helge er med på et annet bilde med fem generasjoner,- tatt på hans svigermor Agnethe Erichsdatter Sandes 97- årsdag i 1915. Der er min farmor yngste generasjon. Dette bildet ligger på Digitalt museum. Får plutselig ikke til å legge inn bilder på forumet?!?Fungerte jo i går. Kan ikke kopiere, og Last inn mangler. Innstillinger?

 

I albumet finnes også et annet bilde av en brænderimester Chr. Prestrud, så det er tydelig en forbindelse til "brænderiet".

 

Thor,- lenken din fungerer ikke.

 

Tusen takk nok en gang. Tar gjerne imot flere tips. Dere på forumet er utrolig gode til å hjelpe :D

Mvh Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tipptippoldefar Helge Opsahl Sande feiret selvfølgelig sin 100-årsdag i 1939, og ikke 1849 :D. Her gikk det nok litt surr i årstall.

Her er bildet fra Agnethes 97-årsdag i 1915. Sittende fra venstre 3x tippoldemor Agnethe Sande og 2x tippoldefar Helge Opsahl Sande med min farmor Svanhild Gina på fanget. Bak fra venstre tippoldemor Syverine Torgersen og oldemor Ella Torgersen.

 

Mvh Mette

 

 

post-3561-0-60569400-1413399408_thumb.jpg

Endret av Mette Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På digitalt museum står det Dæhlie G., Vang, faktisk. Jeg tror det betyr at de er barn av Gudbrand Dæhli. I folketellingen 1910 har han en sønn, men slektstrær på nettet viser flere barn..bl.a. Leif født 1914, Gerd 1916, Arne 1917, osv. Så blir det vel å gjette ca alder på barna..likevel litt usikkert hvem av dem det er. Christopher er født litt sent på året, så om dette er f.eks. ham og Leif, er vel bildet tatt ca 1916..om nå Leif er ca 2 år der. Jeg er skrekkelig dårlig på å gjette alder på barn på så gamle bilder.... dessuten har jeg ikke sjekket kirkebøker for å finne ut mer om barna og om det er flere mellom Christopher og Leif, - den yngste på bildet kan i så fall være en annen enn Leif.

 

Mvh

Linda

 

Hei igjen.

Ved nærmere kikk på bildet, vil jeg tro det yngste barnet her er ei jente. Både kledning, blondekrage og ikke minst hårfasong er jo veldig forskjellig på de to barna. Kanskje bildet er tatt litt senere, og at det er Leif og Gerd som er avbildet her? Har også et familiebilde i albumet med Gudbrand, kone Kirsten og de samme to barna.

 

Mvh Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Vet ikke om dere har funnet ut av dette, men mannen på bildet er min bestefar Gudbrand Dæhli, født 04.12.1878. Han døde i 1947. Han hadde etter våre opplysninger gården frem til 1923 da den ble solgt til Busterud. Jenta på bilde er antagelig hans datter Marie som er født i 1913. Gutten er nok enten Christoffer født 1909 eller Kåre som er født 1911. Hvor eventuelt når kommer slekta til Bjørn Dæhlie inn i bildet på denne gården skulle vært morsomt å vite!?! Gudbrand var gift med Kirsten Marie, født 1885. De hadde 8 barn. Min far Aage Kristian som er født i 1922 er den eneste som fortsatt lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvor eventuelt når kommer slekta til Bjørn Dæhlie inn i bildet på denne gården skulle vært morsomt å vite!?!

 

  

Bjørn Dæhlies ane til Dæhlie i Vang:

 

...- kommer vel fra hans far-fars far,  Nils Olsen Dæhlie f.1867, - (her i 1900-tellinga http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037073000938 ), - som ble født på Dæhlie, men som ble handelsmann og hotel-eier i Alvdal.

Døpt i Vang 10.mars 1867: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1495&idx_id=1495&uid=ny&idx_side=-110 som sønn av sønn av gårdbruker Ole Christoffersen (Dæhlie) og Kerste Nielsdatter (her i 1865-tellinga: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038032008679 )

 

Som vi ser er det ikke noen anelinje mellom skiløperen (BD) og noen av de avfotograferte personene. Som en kuriositet kan det jo nevnes at BD sin tip-oldefar Ole Christoffersen (f.1818) og ektefelle er føderådsfolk på Dæhli i (1900) mens Gubrand Dæhli (f.1878) er gårdmanns-sønn på samme sted. Gudbrand er forresten dobbeltført i 1900-tellinga. Han er også landbruksskole-elev i Kristiania i 1900.

 

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fortsatt med å prøve å finne navn på personene i mitt gamle arvede fotoalbum. Har funnet noen bilder på digitalt museum som har hjulpet meg litt på vei. Dessverre er det ikke alle bildene der heller som er navnet, og da er jeg jo i grunnen like langt :(

 

Blant bildene er det et av en far med barn, og et av to små barn. På Digitalt museum stod det kun Dæhlie, Vang på disse fotografiene.

1000-kronersspørsmålet blir da som følger: Er det noen der ute som vet hvem dette er?

 

Det første bilde  fra Dæhlie er Gudbrand og Kåre iflg. nedtegninger i eget album. De to andre er ukjendte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det første bilde  fra Dæhlie er Gudbrand og Kåre iflg. nedtegninger i eget album. De to andre er ukjendte for meg.

 

 

Det er altså en gutt (Kåre f.1911) som er barnet på første bildet! Men dette barnet er vel også avbildet på det andre bildet. (Første og andre bilde er vel fra samme dag??). Og da blir vel Christoffer f.1909 (Kåres storebror) en meget sterk kandidat til å være avbildet på det andre bilder, - sammen med Kåre.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei.

Vet ikke om denne tråden fremdeles er aktuell, men jeg tror jeg har litt info til avklaring.

Gudbrand eide opprinnelig gården Opsahl og overtok og slo sammen gårdene Opsahl og Dæli. Samtidig tok han navnet Dæhli.

Det er ingen famileslektskap med familien til den kjente skiløperen, men de er fra samme gården. Da Gudbrand overtok gården Dæli, ble den tidligere eieren boende til sin død er jeg blitt fortalt.

Gudbrand var forøvrig også brænderibestyrer ved Vangs brænderi. Han investerte stort i skog i Russland og tapte alt da skogen ble konfiskert av russiske myndigheter. Gården ble derfor solgt på tvangsauksjon til Busterud og har senere ikke vært i familiens eie. Gudbrand med familie flyttet til Hamar hvor han virket som revisor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du !

Gudbrand Syversen født 1805 var bruker på Opsahl Store.Han fikk 4 barn med sin kone Kari fra Tomter .  En av disse var Kristoffer Opsahl Dæhli født 1847. Han kjøpte gården Dæhli, og fikk en sønn sammen med sin Marie og tok over gården etter sin mor og far.  Sønnen Gudbrand Dæhli født 1878 giftet seg med sin Kirsten og fikk sønnen Kristoffer i 1909.

Gudbrands skoginvest. i Rusland , skulle det ha vært  fint og hørt mere om.

Skiløper Dæhlis forfedre som ble igjen på gården var:

OLe Kristoffersen f. 1818 død 1905 og hustru Kirsti Nilsdatter f.1834 død 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.