Gå til innhold
Arkivverket

Organisere og systematisere info


Heidi Sønes
 Del

Recommended Posts

Som nybegynner på feltet, lurer jeg på hvordan dere mer erfarne systematiserer all infoen dere finner. Har dere noe godt system å anbefale? :) Det blir jo veldig mye å holde styr på etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brother's Keeper: http://www.bkwin.info/

 

Koster rundt 300,- (engangskostnad) og gratis oppdateringer. Du kan laste ned og prøve programmet, men betalt versjon åpner for flere funksjoner i programmet. Tilbud i forbindelse med Slektsforskerdagen 25. oktober 2014: http://www.disnorge.no/cms/slektsforskerdagen-2014

.

Husk å legge inn ordentlige kildehenvisninger fra start... :)

 

(Så regner jeg med at andre legger inn andre forslag...)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en anesirkel og en ringperm m/ark.

 

Jeg tror du får kjøpt anesirkler med 10 generasjoner. Fyll inn deg selv (eller den du tar utgangspunkt i = probanden) i den innerste sirkelen og fyll så navnene på forfedrene i rubrikkene utover i sirkelen. Da får du en samlet og grei oversikt over forfedrene, samlet på ett brett. Bruk blyant og viskelær!

 

I ringpermen kan du ha ett (eller flere) ark pr. ane. Nummerér disse anene ved at din far er nr.2, din mor er nr.3, din farfar er nr. 4, din farmor er nr. 5, din morfar er nr. 6, din mormor er nr.7 o.s.v. 

For senere å slå opp på en persons far i permen din, ganger du bare personens nummer med 2 - og for å finne personens mor, ganger du med 2 og legger til 1.

Og den andre veien: For å finne en manns barn, deler du hans nummer på 2, og for å finne en kvinnes barn, trekker du fra 1 og deler på 2.

 

På disse personarkene skriver du alt du har funnet om vedkommende - og husk kildehenvisninger!

 

Dette systemet fungerer lenge for en nybegynner (- og for erfarne slektsforskere også, for den saks skyld!). Når du senere er blitt litt mer erfaren og har funnet ut hva slags form for slektsopplysninger du er mest interessert i (- forfedre med navn og årstall, etterslektsoversikter med oversikt over etterkommere etter en gitt person, slekter i et geografisk avgrenset område o.s.v.), kan du lettere velge deg et registreringsprogram som passer for deg og dine behov.

 

Tre råd til:

 

Les en av de nyere lærebøkene om slektsgranskning. Her får du gode råd om metoder og kilder, om hva du kan finne hvor og ikke minst om gotisk håndskrift.

 

Prøv å finne mest mulig selv! Gleden ved å finne en person eller en familie etter langvarig leting er nettopp noe av det som gjør denne hobbyen så morsom - og så finner du kanskje mye annet underveis som du ikke lette etter, men som likevel er interessant!. Vent med å spørre på dette forumet (eller andre, tilsvarende nettsider) - du får nok svar og hjelp av ivrige og velmenende hjelpere, men det er morsommere å finne svarene selv. 

 

Følg litt med på dette forumet og les innleggene her. Ved å lese andres spørsmål og ikke minst andres svar, lærer du mye om hvor man kan finne hva o.s.v.

 

Lykke til og god fornøyelse!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en anesirkel og en ringperm m/ark.

 

 

Eg er langt på veg samd med Tore.   Men bruk ein PC. Vanlege tekstfiler.   ("elektronisk skoøskje", om du vil...)

Du lime inn lenkjer til skanna dokument og anna du finn på internett.

Skriv ut når du vil ha noko på eit ark.

 

Du må ha litt ordenssans....

 - og du må velje eit system for å organisere informasjonen etter, t.d. Stradonitz-systemet https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Stradonitz%E2%80%99_system (også kalla Sosa-Stradonitz-systemet)

 

 

Etter meir enn 20 år har eg framleis ikkje noko slektsprogram, og kjem neppe til å skaffe meg det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i både papir og kule-/fyllepenn, men når det gjelder oversikt og sikkerhet over alle aner jeg har, så er et dataprogram uunnværlig (jeg har Brothers Keeper etter å ha prøvd ut diverse andre). Programmet brukes til alle slags lister og oversikter, anetavler av forskjellig design mm, og det er bare et lite tastetrykk som gir meg det jeg søker. Du kan legge inn bilder, audio, noterer kilde, skriver historikk  For hver endring/input jeg gjør, tar jeg to sikkerhetskopier: 1 på PC'en og 1 på minnebrikke. Minnebrikken har jeg på nøkkelknippet mitt. Brenner huset / mister jeg PC'en, så har jeg kontroll på slekta :-) Likedan er det et stort pluss å ha slekta på data: ønsker andre i familien en kopi er det igjen bare etpar tastetrykk som får jobben gjort. Eller print deg en bok :-)

Ringperm bruker jeg til lagring av alle print. Organiserer dem på nr - anenummer - og har innholdsfortegnelse som viser navn på hvert nr.

 

Lykke til med å finne din måte å organisere og systematisere slekten din!

 

En liten NB til slutt: Legg aldri - ukritisk - noe inn i din base som du finner på nettet; sjekk først funn du gjør mot skannede kirkebøker o lign primærkilder!. Bygdebøker er også en god kilde; her har forfatter/-ne gjort mye godt og grundig arbeid med søk i kilder. Men også her florerer feil, så funn i BBøker må sjekkes mot primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyder meget gammeldags med anecirkler på papir. Det er langt lættere med et slægtsforskningsprogram på en PC. Jeg har brugt MyHeritage i 5 år og har kun været tilfreds. Programmet er gratis indtil et vist antal personer og kan downloades fra nettet. Ellers koster det ca. DKK 500,- pr. år. Alle personer kan vises i et slægtstræ og på mange andre måder. Prøv det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med ringpermmetoden i 1977, men etter at jeg ble kjent med Brother's Keeper i 1996, tror jeg det var, har jeg ikke brukt annet. Særlig etter at det ble slutt på begrensningene på fritekstfilene, har programmet vært svært nyttig. Hvis man ønsker å dele materialet med andre, er datafiler nesten et must, hvis man ikke vil skrive seg ihjel. Men det er selvfølgelig også viktig å ta sikkerhetskopier av det man gjør, og man kan selvfølgelig også skrive ut ting på papir, hvis man ønsker noe "håndfast".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brugt MyHeritage i 5 år og har kun været tilfreds. Programmet er gratis indtil et vist antal personer og kan downloades fra nettet.

 

Dette er ikke sant. Family Tree Builder fra MyHeritage har ingen begrensninger i antall personer. Du kan registrere så mange du bare orker uten å betale en eneste krone.

 

Du snakker om å publisere slektsdata på Internett, og der finnes det en begrensning på 250 personer. Dette er en tilleggsfunksjon som man ikke behøver å benytte seg av og har heller ikke så mye med selve programmet å gjøre. Her var det snakk om organisering og systematisering, da er slike tilleggsfunksjoner i slektsprogrammer ikke særlig relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en anesirkel

 

Gjør for all del ikke dét. Den kan du få gratis av meg, hvertfall halvparten siden det er en halvsirkel. Den er lagd i Apache Open Office Draw og kan redigeres ytterligere for de som vil det. Eventuelt kan man eksportere til et pdf-dokument og fortsette der.

 

Legger ved anesirkelen i tilfelle det er andre som er interessert: viftediagram_stor.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Heidi Sønes spør om "Har dere noe godt system å anbefale?"

 

Etter å ha brukt "Family Tree Maker" (FTM) i flere år og sammen med "Family Book Creator" for utskrifter siste året, vil jeg gi begge disse program mine alle beste anbefalinger.

"Family Book Creator" har unike muligheter for raskt og enkelt lage flotte slektsbøker ut fra FTM, nå også i norsk språkdrakt.

 

Les mer her på:

"Family Tree Maker" sine egne hjemmesider: http://www.familytreemaker.com

"Family Book Creator" sine egne hjemmesider: http://www.familybookcreator.com/en/menu-features-en

 

"TopTen Product List" for slektsprogram: http://genealogy-software-review.toptenreviews.com/family-tree-maker-review.html

"Eastman's Online Genealogy" sine synspunkt på "Family Book Creator": http://blog.eogn.com/2014/05/16/family-book-creator-a-plug-in-for-family-tree-maker-for-windows

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg bruker Embla der alt er på norsk og tilpasset norske forhold og kontakt med programvareleverandør foregår på norsk - både muntlig og skriftlig! Papir brukte de fleste av oss før, men det er håpløst å holde orden på så mye informasjon uten

program på pc.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.