Gå til innhold
Arkivverket

Gamle Digitalarkivet?


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Min PC tok kvelden, og etter at jeg begynte med denne kommer jeg bare til Nye Digitalarkivet og sliter med å finne ting på Digitalpensjonatet. Jeg er klar over at det gamle forsvinner fra neste år, men ville i hvertfall hatt noen måneder hvor jeg kunne finne ting.

Jeg prøver konkret å se etter de transkribberte kirkebøkene over Konfirmerte i Overhalla. Med det nye får jeg 0 resultat når jeg fyller ut fødested Overhalla og fornavn Ole. Jeg greier ikke å velge bare Overhalla, og når jeg valgtre Nord-Trøndlag får jeg over 1000 svar noe som er altfor mye å gå igjennom.

Jeg kan ikke bruke etternavn eller bopel på Ole for jeg er ikke helt sikker på hvor han bodde, men vil kjenne han igjen hvis jeg så han.

Tidligere kunne jeg bare gå inn velge kirkebøker for Overhalla og konfirmasjoner og enkelt søke etter de jeg ønsket.

Noe jeg har oversett? Nå ser jeg at denne PCn er litt merkelig både i farger og visning så kanskje det er PCN som ikke gir meg alt jeg skulle hatt.

Er det noen som har link til den gamle, eller har de endret slik at vi ikke kommer dit igjen?

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 307 treff på Ole, rolle konfirmant og ikke noe annet og valgte Overhalla i geografimenyen til venstre:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/kf?k[]=1744&fornavn=Ole&etternavn=&kjonn=&rolle[]=konfirmant&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&daapsdato=&karakter=&vaksinert=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&sogn_kirke=&merknader=

.

Fødestedene som er oppgitt her, er gårdsnavnet, ikke prestegjeldet og det er derfor det blir 0 treff.

.

Ikke trykk på Nord-Trøndelag, men trykk på det brune plusstegnet til høyre for fylkesnavnet.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig takk Anne Lise. Nå har jeg det gamle igjen , og jeg vet også hvorfor jeg ikke fikk det til i det nye ettersom plusstegnet ikke synes på min PC, men når jeg trykket til høyre for Nord-Trøndelag så fikk jeg opp alle kommunene. Nå trenger jeg bare å finne ut hvordan jeg begrenser det i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne søkeskjemaet igjen. I rubrikken Hendelsesår i høyre kolonne kan du skrive inn årstall med * (stjerne eller asterisk).

Den loddrette streken til venstre for 1-tallet på mitt tastatur er 'eller'-tegn og kan kombineres med stjerne:

187*|188*|189* f. eks.

 

Digitalarkivets oversikt over søking: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke det har noe med nettleseren. Jeg bruker Firefox og fikk opp plusstegnet med den andre maskinen. Tror nok heller det er kombinasjonen skjerm- PC. Regner med at det ordner seg når jeg får den nye PCn i hus. Jeg ser at alle nettsider nå ser helt anderledes ut enn før. Men takk for all hjelp. Nå får jeg det ihvertfall til å fungere. Det er det viktigste. Blir spennende å se hvordan alt blir på den nye PCn. Må bare sette me inn i Win8. men det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.