Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Florø 1923


Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Elias Mathias Ananiassen født: 22/03/1862 - oppgitt død 16/03/1923

 

og hustru

 

Berthine Ananiassen (f. Løkkebø) født: 13/06/1868 - oppgitt død ??/??/1923

 

Er det mulig å finne og stadfeste dødsdato og begravelsesdato for dem?

Kirkebøkene for Florø etter 1916 er ikke tilgjengelige på digitalarkivet.

Gjerne også dødsfallprotokoll, for å finne oppholdssted til etterkommerne.

 

 

Deres sønn Henrik født: 11/02/1905 drar til sjøs og dør i november 1923 i Montevideo i Uruguay og blir begravet der.

Finnes det noen opplysninger om dødsdatoen hans i kirkeboka/dødsfallprotokollen?

 

 

Her er Elias og Berthine i folketellingen 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036709001593 

Endret av Steinar Nyløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre verken kirkebok eller klokkerbok for Florø for aktuelt år.

 

Av dødsmeldingene ser vi at Elias M. døde 13. mars 1923 og at han etterlot seg hustru og 8 barn, se kopien.

 

Vi finner ikke dødsfallet til enken i listene fra Kinn og Vevring 1923.

 

 

post-286-0-17685200-1413611542_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar!
 

Er disse kirkebøkene fortsatt i kirkens eie?

 

Vil dødsmeldingene bli scannet og publisert? Hva er evt tidsplanen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkerboken gikk tapt i brann i 1939. Kirkeboken er fortsatt på prestekontoret. Vi har skannet dødsfallsprotokollene fra lensmennene i Hordaland og Sogn og Fjordane, og kan få dem lagt ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje om det er av interesse, men ein liten notis i Firda Folkeblad 20. mars 1923: "Los Annaniassen vart gravlagd igaar. Bystyret og arbeidarlaget og ei mengd andre fylgde til gravi. Kista var rikt pynta med blomar og kransar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig svar, Yngve :)
Dødsfallprotokollen hadde vært fine å få lagt ut tilgjengelige. Når kan det skje?

 

 

Takk for info, Egil. Hyggelig

Firda Folkeblad er ikke søkbart/scanet? hadde vært nyttig mtp søk etter dødsannonser etc... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firda Folkeblad ligg scanna på nb.no, men det er dessverre lite med dødsannonser på desse tider (derimot mange tvangsauksjonar).

 

Eg har leita etter dødsannonse både på Elias og Berthine, men utan å finne noko.

 

Eg ser at Berthine er døypt Nille Berthine, men om det kan vere årsaken til at Yngve ikkje finn ho i dødsmeldingane, det veit eg ikkje. Det kan vere verdt eit forsøk.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemner at i tillegg til Nordre Bergenhus Folkeblad/Firda Folkeblad er også Nordre Bergenhus Amtstidend/Fylkestidende for Sogn og Fjordane skanna og lagt ut på nb.no. Elles vil eg tru at nokon på Kinn kyrkjekontor velvillig slår opp i kyrkjeboka dersom dei vert spurde.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om henvendelse til Kinn kyrkjekontor, Torbjørn.

 

En epost til Kinn ble besvart på under en time med alle opplysninger jeg trengte.

Snakk om service :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.