Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallslister. En viktig kilde der det ikke finnes kirkebøker. Her et eksempel fra Eidsvoll


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Eidsvoll er en genealogisk ødemark fordi kirkebøkene før 1877 er borte, og det finnes nok kanskje lignende eksempel andre steder

 

I går var jeg på RA og fotograferte dødsfallslister for Eidsvoll, og jeg tenkte jeg skulle vise hvor viktig informasjon man kan finne i disse listene. Dette er lister som Eidsvoll Tingrett hadde, men som er opplysninger fra lensmannen.

 

Eksempelet er fra døde i 1867, altså 2 år etter FT 1865.

 

Legg merke til de døde barna på venstre side. De var ikke født i FT 1865.

Se også på død gaardmann Andreas Olsen på høyre side. Han hadde vært gift to ganger. Jeg har ikke sjekket om det finnes skifte etter Andreas, men hvis det ikke var det, hvordan skulle vi funnet ut om hans ekteskap nr 1 og barna hans der?

 

http://wangensteen.net/diverse/dodsfall.JPG

 

 

Jeg var nok litt rask her. Vi finner de samme opplysningene (om en med dårligere håndskrift) her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27723/53/

 

Men se eksempelet fra 1828 lenger ned.

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en nyttig kilde for mange, så du skal ha takk - igjen!

 

Når det gjelder dødsfall i Eidsvoll før prestegårdsbrannen i 1877, har vi også kilden Dødsfall i Eidsvoll sorenskriverembete 1815-1865, registrert av DIS Oslo/Akershus etter avskrifter som Otto Nordheim gjorde i 1942. 

 

Les forordet med historikk og bakgrunn her og søkbar versjon her.

 

Det finnes også klokkerbøker for Eidsvoll fra 1861, slik at vi altså har en kilde til dåpsinnførsler, konfirmasjoner, vielser og begravelser for en periode på 16 år før prestegården brant ned i januar 1877. I brannen gikk også alle kirkebøkene tilbake til 1680-årene opp i røk.

 

Klokkerbøkene fra Eidsvoll finnes både i digitaliserte og i transkriberte, søkbare versjoner her i Digitalarkivet - se oversikten over de søkbare kirke- og klokkerbøkene fra Eidsvoll her.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på Eidsvoll.

I Overformynderiregnskapene så finnes det mange dåps, vigsels og dødsattester for Eidsvoll fra ca 1810 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en nyttig kilde for mange, så du skal ha takk - igjen!

 

Når det gjelder dødsfall i Eidsvoll før prestegårdsbrannen i 1877, har vi også kilden Dødsfall i Eidsvoll sorenskriverembete 1815-1865, registrert av DIS Oslo/Akershus etter avskrifter som Otto Nordheim gjorde i 1942. 

 

Les forordet med historikk og bakgrunn her og søkbar versjon her.

 

Ja jeg så protokollen med avskriften til Otto Nordheim på RA  i går, men jeg har begynt å skanne originalen og der finnes det mye mer opplysninger enn navn og dødsdato helt fra 1815  til 1877

 

Dette er hva dere finner om Ingeborgs død 24 desember 1828 i Otto Nordheims avskrifter og i DIS-registeret http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/15/pa00000000035091

 

Dette er hva som står i originalen http://wangensteen.net/diverse/ingeborg.JPG

 

Les og bedøm selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør et fantastisk stykke arbeide, Lars. Dette er jo lister man går utfra at er komplette med all tilgjengelig informasjon i transkribert utgave, det er vel mest av bekvemmelighetshensyn at vi vanligvis ikke overprøver avskriftene. :-)

For mange år siden satt jeg på arkivet og gikk igjennom endel dødsmeldinger for Øvre Romerike. Mange sedler var sterkt preget av fuktighet, og gikk nesten istykker mellom fingrene på meg. Jeg påpekte dette for ansatte ved disken, og jeg vet at endel serier derfor ble lagt tilside, og ikke lenger var tilgjengelig for vanlig publikum. Man får jo håpe at de er i en slik tilstand at de også kan bli avfotografert.

Jeg har også gått inn i de skannede utgavene av folketellingene, og funnet transkriberingsfeil. Jeg oppfordrer alle til å dobbeltsjekke tvilsomme datoer, navn på folk og steder som man finner i de transkriberte utgavene, det kan godt hende de skannede listene gir en aldri så liten aha-opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da har jeg i dag fotografet dødsfallistene i Eidsvoll 1832 til 1850

 

2 mars blir jeg ferdig med listene til ca 1861, og da er prosjektet ferdig, og etter litt finpuss på bildene vil de bli publisert på genealogi.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.