Gå til innhold
Arkivverket

Ancestry.com - back to their same old scam again ?


Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Har Ancestry.com returnert til sin tidligere forretningsmetode med abb.triks og dårlige kundebehandling, slik de var beryktet for i tidligere tider ? Det virker slik for meg og jeg er tydeligvis ikke alene http://www.consumeraffairs.com/online/ancestry.html

 

Jeg har pt et løpende månedsabb US Discovery som ble tegnet primo oktober, men som idag er deaktivt av Ancestry. De samme skjedde forøvrig da jeg tegnet et 14 dagers gratisabb tidligere i år. Dette varte i kun 9 dager før Ancestry stoppet tilgang. Siden dette var gratis tok jeg ingen videre kontakt. Mitt betalte abb derimot, som utløper først 7 november, ønsker jeg å klage på men det virker som om Ancestry ikke lenger ønsker direktekontakt med abonnenter via mail, kun telefon.

 

Er det andre som i den siste tiden har hatt tilsvarende problemer med å oppnå kontakt med Ancestry, evt andre som ikke har hatt slike problemer og som kan bidra med et forslag til hvordan få kontakt med en kundebehandler hos dem via mail ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen forslag, men kan bekrefte at jeg også har hatt dårlige erfaringer med Ancestry, særlig når det gjelder abbonementsproblemer. Den enkleste måten er og ringe dem, og det er i grunnen ikke noe problem for meg fordi de har gratisnummer i USA. Norge er dessverre ikke på listen over land hvor de tilbyr gratisnummer. Jeg skal ikke slenge ut anklager (og kommentaren er ikke ment slik), men det er nesten som om de gjør dette i håp om at kundene skal gå lei av og klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk til Ken for at du bidro med dine synspunkter.

 

Jeg tok for meg AncestryTerms and Conditions og etter flere sider dukket heldigvis denne muligheten opp support@ancestry.com.

 

En grei kundeservice kunne kanskje være å presentere denne som inkludert i 'Contact us' på Ancestrys hovedside.

 

Klage er avsendt og da gjenstår det bare å se om det blir noen positiv respons slik at websidene deres blir gjenåpnet for mitt løpende abonnement.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kjell. Det hadde vært fint om du kunne holde oss oppdatert om hvordan det går. Det er sikkert mange andre på forumet som sitter med samme dårlige erfaringen med Ancestry support som du og jeg, og da er det fint hvis man kan dra fra andres erfaringer om hva som fungerer best. Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det samme har skjedd med meg nær sagt hver gang jeg har tegnet et månedsabonnement. I begynnelsen (da jeg bare tar ut månedsabonnement når jeg har behov) så tenkte jeg ikke spesielt over det - var rimelig sikker på at jeg var innenfor; men tok meg ikke bryet med å sjekke. Derimot hadde jeg det i bakhodet neste gang jeg tegnet abonnement, skrev ned datoen - og abonnementet varte 22 dager. Deretter har det vært litt variabelt - men jeg har enda til gode å oppleve at jeg har faktisk fått en hel måned som jeg jo faktisk har betalt for. Ved 2 anledninger har jeg sendt inn forespørsel om hva som har skjedd - men har enda til gode å få svar. Personlig sett så har jeg egentlig bare avfeid det med at de er slu; jeg har uansett rukket å få sjekket det jeg har satt meg fore å få sjekket den måneden jeg kjøper - så uansett ville jeg ikke sjekket noe mer i løpet av den perioden. Men ja; det er nok noe de spekulerer i for å øke inntektene - og sist jeg hadde et abonnement som rakk lenger var ikke det et problem - så jeg mistenker at det er noe de gjør på de "korte" abonnementsperiodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status rapport:

 

Det kan se ut som jeg fant forklaringen til mitt problem med uventet stenging av Ancestry tilgang.

 

Det viser seg, til min store forbauselse, at transaksjonen for de 20 US $ som et månedsab. for US Discovery koster, verken kan gjenfinnes i min PayPal konto eller som debitert i min bankkto oversikt etter 7 oktober !

 

Jeg er ikke kjent med hvilke rutiner Ancestry regnskapsavdeling følger, men siden tilgang ble åpnet umiddelbart etter ab.tegning og bekreftelse på dette også ble mottatt som mail, har jeg forutsatt at de også tok seg betalt innen rimelig tid - feks 24 timer.

 

Mitt umiddelbare problem løste jeg ved å tegne et nytt abonnement i går ettermiddag og pr nå har de fortsatt ikke belastet meg .  Framtida vil vise hvilken respons, hvis i det hele tatt noen, jeg får fra Ancestry på dette fenomenet.

 

Er det andre som har mistet eller fått begrenset sin adgang til Ancestry, selv med et gyldig abonnement, som har opplevd noe lignende - dvs sjekket kto og funnet ut ikke å være belastet med ab. kostnadene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde meg for en god del år siden, men da var det min feil og ikke Ancestry. Jeg snakket med dem på email tror jeg, og det løste seg umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å avrunde dette må jeg medgi at jeg kan ha kommet i skade for å gi Ancestry litt dårlig omtale, ref tittel på denne tråden.  Årsaken til mine problemer med å beholde et abonnement i hele løpetiden skyldes, slik jeg ser det, at Ancestry har problemer med sine egne rutiner for innkreving av ab.avgifter fra kundene.

 

Mitt andre forsøk, 18 okt, på å tegne et mnds ab på 'US Discovery' endte på samme måte som første forsøk, dvs at Ancestry kansellerte ab etter ei uke. Selv om jeg ikke har tatt noen action på dette regner jeg med at forklaringen evt vil bli identisk med forklaringen ifm stopp av første forsøk.

 

Dette ble som nevnt i tidligere innlegg tegnet 7 okt og kansellert av Ancestry noen dager etter. Etter en klage fra meg fikk jeg ganske kjapt en mail fra Ancestry Support:  " I do apologize about any confusion caused by this issue. I have looked into this for you, and it seems that we were never able to collect the funds from the first purchase, which is why the subscription was automatically cancelled."

 

Der det er mulig benytter jeg min PayPal konto, som er knyttet opp til min bankkto, for kjøp på nettet.  Jeg er ikke kjent med at denne betalingsform noen gang tidligere har skapt problemer for andre vare-/tjenesteleverandører jeg har benyttet.  I praksis har jeg i tilfellet Ancestry, i alle fall foreløpig,  derfor kunnet benytte abonnementet gratis i to perioder á ca 1 uke !

 

Jeg har ikke kompetanse til å løse deres interne rutiner for innkreving av betaling, men vil likevel hevde at det hadde vært greit ha mottatt en tilbakemelding fra Ancestry om deres problem med dette innen det løpende ab ble stoppet. Slik situasjonen er nå har jeg fått dekket mitt søkebehov for denne gangen. Så vil framtida vise om jeg innlater meg på flere forsøk på Anecestry ab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kanskje prøve Visa neste gong. Bruk av kredittkort fungerte slik det skulle dei 2-3 gongene eg var abonnent. Paypal har eg berre hatt bruk for ein gong, dermed har eg diverre også gløymt passordet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.