Gå til innhold
Arkivverket

Emigrantprotokoller Kristiania (Oslo)


Hans Andersen
 Del

Recommended Posts

Når blir de komplett og samlet i en base?

Skrev av rullefilmer og spesiellt de fra Ringsaker fordi jeg ikke kunne finne dem i protokollene dere har.

OG, hvorfor kan en ikke søke på hvilken båt de reiste med?? 

Finner Karoline G. Helset  15.05.1891 men det står ikke hvilken båt. Da må en klikke på personen for å få frem det.

Hvorfor er det slik?

Jeg vet det var Angelo for det stod på filmen.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet med å transkribere emigranter til USA var en del av jubileumsprosjektet for norsk emigrasjon til USA i 2000. Arbeidet med Oslo-emigrantene ble ikke ferdige, men vi kunne ikke bruke mer ressurser på det for registreringsenhetene vi har i Digitalarkivet måtte videre på transkriberingen av 1910-tellingen så den skulle være klar til 2010. Etter det har vi gått videre med 1814-prosjektet. Så ferdigstillelsen av Oslo har regelrett blitt nedprioritert. Etter 1814-prosjektet er ferdig så foreligger ikke andre store prosjekter, så det er håp om at vi kan bruke noen ressurser på å få Oslo ferdigregistrert.

 

Det er mange felt i databasen over emigranter og ikke alle er utfylt for hver person. Når vi lager visningene så foretar vi en avveiing av hva som skal være med på trefflisten. For trefflisten pleier vi å satse på de meste vanlige personopplysningene, som navn, steder, dato. Resten av informasjonen, bl.a. hvilket skip de reiste med, blir vist sammen med all annen informasjon vi har om den personen i den bestemte kilden og da må du klikke på navnet i trefflisten for å se det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er håp i hangande snøre.... Men det blir jo ikke noen god DATABASE hvis en ikke kan søke på de enkelte feltene. Hvis en er interessert i de som reiste med Angelo så burde en kunne slå opp Angelo og få opp alle som reiste med denne båten.  Det kan jeg gjøre i min base.Jeg har skrevet av de som dro fra Ringsaker, Veldre. Brøttum og Nes.Noe Furnes også....fordi jeg ble lei av å finne folk i USA som jeg ikke fant i protokollen og ikke i 1865, 1875 og 1900...

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke i de fleste felt for emigrantdataene. Det er to måter å gjøre det på:

Den vanligste måten:

1. Klikk på Finn kilde i menylinjen til Digitalarkivet

2. I Kildekategori-menyen åpner du Emigrantmateriale ved å klikke på pluss-tegnet. Deretter setter du en hake i Emigrantprotokoll

3. Om du ønsker kan du velge Oslo i Geografi-menyen

4. Klikk på Søk-knappen

5. I trefflisten kan du velge hvilken kilde du ønsker å søke i, f.eks. emigranter for Oslo 1867-1930 - du klikker på Søk til høyre for tittelen for å gå til søkeskjemaet

6. I søkeskjemaet finner du en god del felt du kan søke i - dette er de som stort sett pleier å være utfylt i kilden - men du finner enda flere felt om du klikker på Vis flere felt. Da vil enda flere søkefelt legge seg til i listen, deriblant skip.

 

Den enkleste måten:

1. Klikk på Emigranter i Snarveier på framsiden til Digitalarkivet

2. Hak av for Oslo hvis du vil at søket kun skal gjelde for Oslo-emigrantene

3. Klikk på Vis flere felt og som i pkt 6 over så vil søkeskjemaet utvide seg slik at du kan søke etter de som reiste med skipet Angelo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.