Gå til innhold
Arkivverket

Dåpen til Claus Christophersen Sortbraaten i Norderhov ca. 1796


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8529&idx_id=8529&uid=ny&idx_side=-227
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313670481.jpg

 

Ungkar Claus Christophersen Sortbraaten var 29 år da han giftet seg med Berthe (også nevnt som Beate) Svendsdatter Knestang 16. april 1825 (nr. 28).  Han døde 4 år seinere, 27. juli 1829, Claus Christophersen, husmann fra Hesselberg-eie, 35 år.

Han ble konfirmert i 1811 og i kirkeboka sto det Lars Christopher Svartbraaten, men Lars var strøket over og rettet til Claus.

Jeg vet hvem som er foreldrene hans, men klarer ikke å finne dåpen!!!!

 

Christopher Clausen og Christina Pedersdatter Sortebraaten fikk 10 barn og såvidt jeg kan skjønne, var Claus nr. 2 i rekken.

Peder ble døpt 1. januar 1794 og Niels 12. mars 1797, så jeg regner med at Claus ble født i 1795/96.  I 1801-tellingen er Niels 4 år, Peder 7 og Claus 5.

 

De andre 9 barna er døpt i Norderhov, så jeg regner med at Claus er det også, men klarer ikke å finne dåpen (har også tatt en liten titt i Hole).  Er det noen skarpøyde "der ute" som kan finne dåpen????

 

Astrid

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder,døpt 1 jan 1794.Faren står som Christopher Clausen Hønefos.

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 6 (1789-1811), Fødte og døpte 1793-1794, side 74.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8526&idx_id=8526&uid=ny&idx_side=-76
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313660315.jpg


Kan Claus være Carl?



Carl,,døpt 11 okt 1895.Faren står som Christopher CARLSEN Hønefos,ikke
Christopher Clausen  Hønefos.Mora er Kierstine Pedersd.

Kildeinformasjon:
Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 6 (1789-1811), Fødte og døpte 1795, side 83.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8526&idx_id=8526&uid=ny&idx_side=-85
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313660324.jpg

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ta banen!

Du fant dåpen - det må være han, døpt 11.10.1795, for moren heter Kierstine Pedersdatter (Christine Pedersdatter), så Claus har blitt til Carl, gitt!!

Simpelthel strålende, Ann-Mary :D

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin tilbakemelding,Astrid!

 

Moro å hjelpe deg,vet du! :D


Da er  vel dette alle barna til Christopher Clausen og Christine Pedersdatter.

 

Peder Kristoffersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 1 January 1794 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christopher Clausen mother: Christine Pedersdr

 

Carl Kristoffersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 11 October 1795 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christopher Carlsen mother: Kjerstine Pedersdr

 

Niels Kristoffersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 12 March 1797 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christopher Clauvsen mother: Christine Pedersdr
 

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 18 November 1798 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christopher Clausen mother: Kjerstina Pedersdr

 

Hans Kristoffersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 8 March 1801 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christopher Clausen mother: Christina Pedersdr

 

Christian Kristoffersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 27 November 1803 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christopher Clausen mother: Christina Pedersdr

 

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 2 March 1806 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christopher Clausen mother: Christina Pedersdr

 

Anders Kristoffersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 11 June 1809 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christopher Clausen mother: Christine Pedersdr

 

Berte Kristoffersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 19 April 1812 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christoffer Clausen mother:

Christine Pedersdr

 

Maren Kristoffersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 2 May 1816   christening: 23 June 1816 NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY father: Christoffer Clausen mother: Christine Pedersdr

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - det er barneflokken (Hans er min ane), men Carl er selvsagt Claus.  Peder, den førstefødte,  døde nok som liten (etter 1801), for han nevnes ikke i forbindelse med skiftet etter Christine (i 1845).  Det står at Claus er død, og hans to sønner er blant arvingene, men Peder nevnes ikke, og jeg har heller ikke funnet konfirmasjonen hans.   

 

Astrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er trolovelsen, men den har du kanskje fra før.

 

Trolovet 1793 i Norderhov kirke

 

DATO TROLOVET: 22/07-1793

MANNEN: Christopher Clausen StadumEie fra Hole

YRKE: Soldat

KVINNEN: Christina Pedersdatter Hønefos

CAUTIONS MEND

NAVN: Michel Andersen SørumEie

NAVN: Anders Andersen Hønefos

MERKNADER: K: Copuleret d 7de Octobr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Tom, jeg kjente til trolovelsen og giftermålet, MEN hadde ikke notert forloverne, så takk, takk!

 

Klarer du å finne ut når deres førstefødte, Peder, døde?  Trolig i ung alder og etter folketellingen i 1801, men de kirkebøkene er så jæ.... at jeg får nesten fnatt,

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - jeg holder på med hele søskenflokken (10 barn totalt  - et laaaaangt lerret å bleke), så jeg finner vel ut av dødsfallet så smått,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.