Gå til innhold
Arkivverket

Tingbøker


Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere via en permanent sidelenke kommet til denne tingboka: Skien lagting, Tingbok 1 , 1672-1675.

 

Dessverre har jeg ikke tatt vare på lenken. Istedet prøvde jeg å finne kilden via Digitalarkivet. Det viste seg å være umulig (dvs. for meg). Alle mulige søk under "Finn kilder" eller "Skannet ettergangsmateiale" ga 0 treff. Hvorfor skal det det være så vanskelig å finne fram? Og hvor finner jeg denne tingboka?

 

mvh

Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger sammen med de andre tingbøkene under "Skannet rettergangsmateriale", og Lagting hører til rettsinstansen "Overrett" som er ett av valgene du må gjøre. Her er ei liste hvor du vil finne tingboka du søker, funnet ved å bruke valgene "Alle" og "Overrett: http://arkivverket.no/URN:rg_read/search/?rettsinstans=or&fylke=&protokoll=&periode=&navn=

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste er faktisk å søke etter "Skien lagting" i feltet "Søk i navn på embete/område", slik jeg har gjort her.

 

Vær oppmerksom på at du ikke vil finne lagtingsprotokoller, dersom du velger fylke (for eksempel Telemark). Lagtingene dekket flere av dagens fylker, slik at lagtingsprotokollene er sortert under "Hele landet".

 

Når det gjelder Finn kilde, vil det fremdeles ta tid før alt skanna materiale er søkbart der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste er faktisk å søke etter "Skien lagting" i feltet "Søk i navn på embete/område", slik jeg har gjort her.

 

Vær oppmerksom på at du ikke vil finne lagtingsprotokoller, dersom du velger fylke (for eksempel Telemark). Lagtingene dekket flere av dagens fylker, slik at lagtingsprotokollene er sortert under "Hele landet".

 

Når det gjelder Finn kilde, vil det fremdeles ta tid før alt skanna materiale er søkbart der.

 

Takk for hjelpen. Man må kunne finessene.... Jeg valgte selvfølgelig fylke først. Vant som en er med å gå fra det generelle til det spesielle. Et søk i "Finn kilde" ga jo ikke noe svar..., nå vet jeg hvorfor.

 

mvh

Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.