Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Foss fra Bjelland i Vest-Agder


Elsa W. Adalberon
 Del

Recommended Posts

Da har jeg funnet endel opplysninger, og ligger det inn her.

 

Tore Rejersen Ågedal, g.1.g. med Susanna Pedersdatter Åmot,
g.2.g. med Gunvor Torkeldsdatter Løland i Vigmostad.
 
Barn: 1 ekt.
Jon Ågedal g.m. ei Guri.
Willum Foss g.m. Kari Toresdatter Foss (Bjelland)
Bjørn Vatne, druknet før 1691, g.m. Torborg Simonsdatter Ormestad.
Peder Ågedal g.1..g. med Ranni Skogdriftdatter Roland, Bjelland, g.2.g. med Torborg Ommundsdatter Røynedal.
Ånen Abelseth, g.m. Siri Knudsdatter.
Even Ågedalstrand, g.m. Andriane Jensdatter.
Ole Osestad, g.m Ingeborg Ånensdatter.
 
2. ekt.
 
Tore Ågedal g.m. Bente Gabrielsdatter Årnes.
Torkell Ågedal g.m. Torborg Toresdatter Foss.
Ole Solberg, g.m. Ranni Joensdatter.
Torgie, til Djupesland i Finsland, senere Solberg, g.m. 1 ekt. Guro Solberg, 2 g.m. Siri Pedersdatter.
Guri, g.m. Ole Kvåfjord.
Mari. g.m. Ole Torkildsen Abelseth.
Asgjerd. g.m. Tollak Pålsen Egeland.
 
 
Rejer Toreson Ågedal. g.m. Askjer Eivindsdatter Osestad.
En bror Jon Toreson Kvinesdal, gm. Kirsten Lauritsdatter Lind.
 
For å komme videre, måtte jeg ha bevis for at Reier var sønn av Tore Tollefsønn. Reier nevnes som Toresønn i 1606.
I 1598, i et brev fra Vigmostad kirkegård, sies det, dette ble bevitnet av Tore Tollefsønn og hans sønn Rejer Toresønn.
Denne delen er skrevet i noen artikkler i AH årskrift av Arne Stuestøl.
 
Da kan jeg ta for meg AH årshefte 1962, der Per Seland har tegnet dette opp.
 
Tore Tollefsøn nevnt i 1578, skiftet 29 okt. 1600, Lennsmann i Audnedalen.
Tolleff Toresønn, nevnt 1548-1557.
Tore Hugeson Skaak nevnt 1507, g.m. Sigrid Reiersdatter Foss nevnt 1507.
Barneflokken:
Leidulf Toresønn nevnt 1548-1557
Tolleff Toresønn nevnt 1548-1557
Åse Toresdatter nevnt 1544-1557,g.m. Salve Gundersen Spilling Vigmostad.
Peder Toresønn Ø Foss, nevnt 1545, død 1566. g.m Joran Eriksdatter, som levde i 1606.
Margrethe Toresdatter, g.m. Torger Nærbø Landvik.
 
Tore Hugeson nevnes som sønn av Huge Toreson.
 
Jeg ser litt på Sigrid Reiersdatter Foss som ble gift med Tore Hugeson Skaak.
 
Hun var datter til Gunlaug Amundsdatter g.m. Rejer Pedersen Foss.nevnt 1487-1507
Gunlaug var datter til Torborg Bjarmodsdatter Ytre Ågedal, som var gift med en Amund.
Hun var da datter til Bjermod Ytre Ågedal, fødd ca. 1380-1390.

En liten skrivefeil:fra Tore Reiersen Ågedal 2 ektskap.

 

Barn: Torgie: Der skal stå Guro Djupesland og ikke Guro Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget vil bli rettet, da det må inneholde en stygg feil et sted, men dette må jeg sjekke opp. Dette er før i penn av Stuestøl, i en artikkel i AH årskrift, men ved nærmere kontroll, så er det mye feil i dette. Men her er trolig også endel feil i Bygdeboken for Bjelland.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farligt å slenge ut noe en ikke har full oversikt over, det viser det jeg satte opp fra Ågedal, det som er notert av Per Seland om Audnedalen er en sikker kilde.

Men jeg bøyer mitt hode å retter det.

 

Har måtte gå igjennom alle mine papir fra Bjelland, siden jeg var så rask på knappen med denne artikkelen.
Og jeg antar at det Stuestøl har skrevet i 1968, er fullstendig tatt utav løse lukten, jeg har lest endel av han tidligere, som er skikkelig, men her har han vært på vidvanke. Han har blandet Reier og hans sønnesønn.
Slik skal det være:
Jon Ågedal må være sønn av Reyer d.y, d.sk i 1718, Reyer d.y fødd ca. 1633. Men gamle Reyer hadde en sønn med navnet Jon, fødd i 1606, som kom til Skofteland, han nevnes der både i 1638 og 1645
Willum Foss, er sønn av Reyer d.y.
Bjørn Vatne, må nødvendigvis også være sønn av d.y.
Peder Ågedal, må være sønn av Reyer d.y. hans første kone fra Roland, er umyndig ved faren Skodrif Gasseson død i 1701.
Ånen Abelseth er sønn av Reyer d.y.
Even Ågedalstrand, er sønn av Reyer d.y.
Ole Osestad, ser ut til å være sønn av Reyer d.e.
Tore er selvfølgelig av d.e.
Torkild var av d.y.
Torgie, kan være en sønn av Rejer d.e. han er 40 år i 1664 på Solberg.
Guri finner jeg ikke nevnt.
Mari som ble gift med Ole Torkildsen Abelseth er av d.y.
Askjerd finner jeg heller ikke.
Så var det forvirring om noen kvinner.
Tore Tollefsen var gift med Gunvor Torkildsdatter Løland, hvilket ekteskap vites ikke, Men den som er ført opp fra hans første ekteskap, Susanne Pedersdatter Åmot, var gift med Reier Olsen Ågedal.
Og Rejer Ågedal var heller ikke gift med Askjer Eivindsdatter Osestad, det var Rejer sin sønn Oluff Reiersen.
Her tror jeg det skal være bortimot rett.
Torleif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker Leif Erik Nilsen, for han har sydd sammen denne artikkelen etter Arne Stuestøl fra Agder Historielag Årskriv 1974, som viste å inneholde endel feil.

Denne skulle være riktig.

 

 

Skofteland-Ågedal i Bjelland

Artikkel av Arne Stuestøl i Agder Historielag Årskrift nr.52- 1974.

med rettelser og tilføyelser.

 

Det har vært visse vanskeligheter med slektsfølgen på Ågedal, og det har til nå ikke lykkes å klargjøre forholdet.

I middlertid  gjorde Per Seland meg oppmerksom på et skifte på Sådland i Lyngdal av 6-10-1699, etter Grim Sådland, 2 kone Kirsten Pedersdatter.

Arvinger, Søsken:

1. Jon Pedersen

2. Christen Pedersen.

3. Sal. Hans Pedersen etterlevne barn.

4. Karen Pedersdatter g.m. Ole Bårdsen Djupesland i Finsland.

5. Susanne Pedersdatter, for henne møtte sønnene Even og Ånen Reiersønner.

 

Nevnte Pedersønner og døtre er Peder Willumsen Åmot Kvinesdals barn, og de to Reiersønner gjennfinnes blant Reier Olsen Ågedals barn. En kan her følge slektslinjen Skofteland-Åmot.

 

Tore Tollefsen skifte 29. okt. 1600.

g.1.g. med Gunvor (Jonsdatter Båd?)

g.2.g Åsta Ormsdatter Hundingsland.

Deres Tore og Gunvors barn følger under:

 

Reier Toresen g.m. Asgjers Evensdatter Osestad

Herr Jon Toresen g.m. Kirsten Lauritsdatter Lind; 2. ekt. m. Åsul Nilsen Sunde, Nes.

Tollef Toresen

Stig Toresen

Berit Toresdatter

Anne Toresdatter g.m. Claus Pedersen Friis

 

Reier Toresen hadde tre sønner:

Ole Reiersen Ågedal, g.m. Asgjerd Evensdatter Osestad

Tore Reiersen Ågedal, ektemake ukjent.

Jon Reiersen, bosatt på Skofteland.

 

Ole Reiersen Ågedals sønn Reier Olsen Ågedal ble gift med Susanne Pedersdatter Åmot.

Tore Reiersen Ågedals sønn Reier Toresen Ågedal ble gift med Susanne Pedersdatter Åmot, g.2. med Gunvor Torkildsdatter Løland Vigmostad.

 

Jon Toreson  datter Gunvor Jonsdatter, g.m. Peder Willumsen Åmot.

 

Barn etter Reier Olsen Ågedal og Susanne Pedersdatter: og Gunvor Torkildsdatter

 

1. Jon Ågedal, gift med Guri.

2. Willum Foss, g.m. Kari Toresdatter Foss Bjelland.

3. Bjørn Vatne, druknet før 1691.

3. Peder Ågedal, gift med Randi Skogdriftsdatter [skodrifsdatter] Roland, og 2. gang med Torborg Omundsdatter Røynedal.

4. Ånen Abelseth g.m. Siri Knudsdatter

5. Even Ågedalstrand, g.m. Adriane Jensdatter.

6. Asgjer Reiersdatter, g.m. Børu Torkildsen Løland.

7. Gunvor Reiersdatter, g.m. Ole Osmundsen Trygsland.

(7. Ole Osestad g.m. Ingeborg Ånensdatter.) ?

 

Barn etter Reier Toresen Ågedal og Gunvor Torkildsdatter:

1. Børu Vatne, druknet før 1697. Kom til Austre Vatne i Holum. Skifte 7. jan. 1697.

2. Tore Ågedal g.m. Berte Gabrielsdatter Årnes.

3. Torkell Ågedal, g.m. Torborg Toresdatter Foss.

4. Ole Solberg, g.m. Randi Jonsdatter.

5. Torgie til Djupesland og Solberg, 1 g.m. Guro Djupesland, Finsland, 2.g.m. Siri Pedersdatter.

6. Guri g.m. Ola Olsen Kvåfjord

7. Maria g.m. Ole Torkildsen Abelseth.

8. Asgjerd g.m. Tollak Pålsen Egeland.

 

Vi merker oss at Reier Olsen Ågedal og Susanne Pedersdatter Åmot var tremenninger, men her er mer inngifting.

 

Her Jon Toreson Skofteland, g.m. Kirsten Lauritsdatter Lind.

Barn:

Karen Joensdatter g.m. Claus Didriksen Årnes.

Lauritz drept i 1609

Gunvor Joensdatter g.m. Peder Willumsen Åmot.

 

Gabriel Clausen sønn av Karen og Claus gift med Eldri Evertsdatter Tomstad Vanse.

Deres datter Bente Gabrielsdatter gift med Tore Reiersen Ågedal, nevnte barn: Reier-Børu-Gabriel og Ole.

Se skifte på Bjerland 28/8 1740 og Bjellandsboken s. 162-163.

 

Gunvor Jonsdatter og Peder Willumsens sin datter Susanne Pedersdatter Åmot, ble 1 kone til Reier Olsen Ågedal.

 

En annen gren fra Reier og Susanne er Peder Reiersen Ågedal og hans etterkommere. Han var nr. 6 i en lang rekke av lensmenn fra Tore Tollefsønn Skofteland, lensmann i Sør Audnedal. Hans sønn var lensmann i Bjelland, Reier Toreson. Lensmannsombudet gikk fra far til sønn i over 150 år. (Dette stemmer vel ikke helt, i og med at Peder Reiersen overtok etter sin onkel, Reier Toresen.)

Dessverre har det ikke lykkes meg å finne Tore Reiersen sin hustru. Hvem kan oppdage henne?

 

Avskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for en imponerende innholdsrik tråd, til alle sammen som er med!

Jeg har i denne tråden fått bekreftet også min teori om at Oluff Reiersen Aagedal er far av Reier Olufsen Aagedal som er gift med Susanna Pedersdatter Aamot, så takk for det. :)

 

Jeg var derimot ikke klar over den forbindelsen fra Jon Toreson Skofteland - Gunvor Jonsdatter Aamodt - Susanna Pedersdatter Aamot, altså tremenningsforbindelsen mellom Susanna Reiersdatter Aamodt og Reier Oluffsen Ågedal. Heller ikke at Thore Reiersen Aagedal (d 1731) og Berte Gabrieldsdatter Aarnes var firmenninger. I tillegg møtes linjene til Oluff Reiersen Aagedal og broren Lensmann Thore Reiersen Aagedal et stykke lengre nede i generasjonene i mitt tre, så her er det mye linjer på kryss og tvers.

 

Min søster pleier å si at når en ser hvor mye inngifte det er i de små bygdene er det et under at vi i det hele tatt kan gå. ;)

Endret av Mari Ågedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tok litt tid Mari, der ligger mye i skriftlig form om disse slektene, men send en takk til Leif Erik Nilsen, det er hans mesterverk, at en kunne få et system på disse forbindelsene til Audnedalen fra Ågedal. Der finnes forøvrig i Agder Historielag Årsbok fra 1962-63, en meget god artikkel av Per Seland, den forteller egentlig alt.

Men jeg har blitt mange hakk klokere i denne malstrømmen mellom Ågedal og Skofteland, etter Leif Erik gav meg skikkelige opplysninger.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 11 måneder senere...
On 10/19/2014 at 7:38 AM, Elsa W. Adalberon said:

Jeg leter etter opplysninger om min ane som het Willum Foss og var oppsitter på Foss i Bjelland i Vest-Agder ca 1700. En av hans sønner var Ole Willumsen (Willemsen) Foss, snekker i Kristiansand, gift  25.10. 1740 med Helvig Cathrine Madsdatter. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Willum ?

Hei Elsa

Jeg har fått treff på Willum Olsen Foss, Bodde i Arendal og jobber som seilmaker. Hadde tre svenner og to tjenestpiger. Hans sønn og sønnesønn ( begge Ole Olsen) bodde en periode på Foss, Bjelland. Jeg er Rune Byremo f 1966) - etterkommer etter Ole Olsen som flyttet fra Byremo til Flekkerøya ved Kristiansand.

 

Willum Olsen Foss ( f.1744)

Sønn:

Ole Olsen (f. 1766 – d.1838)

Sønn:

Ole Olsen fra Byremo, Grindheim (Vest Agder) . Født 9. april 1816. Døpt 16.4 1916.

Flyttet fra Grindheim 4.11.1844 til Oddernes, Kristiansand.

Døde 10. Februar 1906 på Flekkerøy utenfor Kristiansand.

Ønsker å besøke stedet han ble født og vokste opp på Byremo ( gården Foss?), kjenner du til dette ? ( jeg er helt nybegynner i dette..)

 

 

Endret av Rune Byremo ( -66)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Byremo ( -66) skrev:

Jeg har fått treff på Willum Olsen Foss, Bodde i Arendal og jobber som seilmaker. Hadde tre svenner og to tjenestpiger. Hans sønn og sønnesønn ( begge Ole Olsen) bodde en periode på Foss, Bjelland. Jeg er Rune Byremo f 1966) - etterkommer etter Ole Olsen som flyttet fra Byremo til Flekkerøya ved Kristiansand.

 

Willum Olsen Foss ( f.1744)

 

Sønn:

 

Ole Olsen (f. 1766 – d.1838)

 

Sønn:

 

Ole Olsen fra Byremo, Grindheim (Vest Agder) . Født 9. april 1816. Døpt 16.4 1916.

 

Flyttet fra Grindheim 4.11.1844 til Oddernes, Kristiansand.

 

Døde 10. Februar 1906 på Flekkerøy utenfor Kristiansand.

 

Rune; jeg stiller meg avvisende til at seilmaker Willum Olsen Foss (57) i Arendal i folketellinga 1801 var far til Ole Olsen (35) på Foss i Bjelland i samme telling. Willum Olsen Foss i Arendal var i sitt første ekteskap med Johanne Fordahl, og dette ekteskapet ble inngått i Arendal 2. oktober 1777.

 

Jeg tror du forveksler seilmaker Willum Olsen Foss i Arendal med den fletførte Willum Olsen (60) på Foss i Bjelland i folketellinga 1801. Som det framgår av folketellinga 1801, var denne far til gårdbrukeren Torsten Willumsen.

 

Han kan derimot ikke være far til Ole Olsen (35), da dennes far nødvendigvis må ha båret navnet Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 19.44, Rune Byremo ( -66) skrev:

Ole Olsen (f. 1766 – d.1838)

Sønn:

Ole Olsen fra Byremo, Grindheim (Vest Agder) . Født 9. april 1816. Døpt 16.4 1916.

Flyttet fra Grindheim 4.11.1844 til Oddernes, Kristiansand.

Døde 10. Februar 1906 på Flekkerøy utenfor Kristiansand.

 

Ønsker å besøke stedet han ble født og vokste opp på Byremo ( gården Foss?), kjenner du til dette ? ( jeg er helt nybegynner i dette..)

 

Ole Olsen Byremo, født på Byremo 1816: https://media.digitalarkivet.no/kb20070330630027
Byremo er sentrum i Grindheim sokn, med grunnskole og videregåande skole, butikk og omsorgsenter - kart

Foreldrene, Ole Olsen og Guri Olsdatter var i FT-1801 på Foss i Bjelland, med barna Anna (4) og Ole (1) og gamlefar Ole Nilsen (75):  https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058339001283

Dei flytta noen ganger:  i 1806 budde dei på Leland (karthttps://digitalarkivet.no/view/255/pd00000001944939
I 1809 budde dei på Skogen (kart)  https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000001945557

og i 1812 budde dei på Ågedal (kart)  https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000001946241

 

I 1801 budde dei på Foss i Bjelland (kart). Guri var datter av Ole Nilsen, og født på Foss i 1771 https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000002760627
Far hennar, Ole Nilsen, var 75 år i 1801. Om han var født på Foss, eller var tilflyttar, har eg ikkje funne. Navn på kona har eg heller ikkje.
Mannen til Guri, Ole Olsen, var frå Bjerland. Vielse i 1794: https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000001128836
Han var født 1767: https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000002759972
Faren døde på Bjerland i 1776: https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000166117

Endret av Harald Søren Storaker
Retting av feil. Nye opplysninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 9.2.2015 den 22.36, Torleif Odland skrev:

En annen gren fra Reier og Susanne er Peder Reiersen Ågedal og hans etterkommere.

 

Nå som Bjellandsboka er digitalisert og gjort søkbar på nb.no, er det lettere å etterspore samme person på ulike steder i teksten. Lensmann Peder Reiersen Ågedal, samt hans ektefeller og noen barn/barnebarn, finner vi omtalt bl.a. på følgende sider:

 

Side 26: 

«Peder Reierson var f. ikr. 1660 og levde til han blei ein gamal mann. Han var først g. m. Ranni, ei dotter til Schoudrif Gaseson og Inger Larsdtr., som sat med 2 huder i Roland. Med Ranni arva han 3 ½  eng. i Roland, som enka etter Schoudrif blei sitjande med i 21 år. Peder krov då vermora etter godset, og rente av pengane i alle desse åra. Det var dsk. e. Ranni i 1707. Peder gifta seg då att med Torbor, ei dotter til Omund og Targier Røynesdal i Konsmo. Omund var storbonde slik som Schoudrif Roland, og det blei stor arv også her, i alt 325 rd. Frå dette gjekk 72 rd. som Targier fekk fordi ho hadde sytt for oppsædinga av dottera til ho var 11 år gamal.»

 

Side 27: 

«Reyer Pederson, omtala som lensm. 1746 då oppsit­jarane på Ågedal hadde bøndene på Valand til retten for ulovleg bubeite. Han hadde ei søster, Susanna Pedersdtr., som var g. m. Ole Tostenson Foss. Reyer gifta seg med Asbør Willemsdtr. og fekk med henne barnet Susanna som blei g. m. Ole Biørnson, Ytre Homme. Då Asbør var død blei han 8/6 1768 vigd med Maren Torgiesdtr. Hårtveit, enka etter Børu Torgiuson Hårtveit, og arva med henne 15 eng. i nemde gard. På dsk. e. Reyer 17/5 1775 var netto eiga 678 rd., so Susanna, dottera, fekk ein stor arv.»

 

Side 33: 

«Ole Biørnson, Ytre Homme g. m. Susanne Reiersdtr., einaste dottera til Reier Pedersen og Maria Torjesdtr. Ågedal. Foreldri hennar hadde sete med 15 eng. odelsgods i gd., arva etter Peder Reierson og Gundløu Torkildsdtr., som skifta 1746.»

 

Side 55:

«I 1749 ville Ole Torgiuson Ågedal taka frå Børu godset (114 eng.) i Ågedalstrand. Eit vitne, Peder Reyerson Ågedal,som då var 88 år, fortalde at han all sin dag hadde butt på Ågedal og kunne vitna at avl. Thore Reyerson i si tid åtte både 1 hud i Ågedal og det omtvista godset, i Ågedalstrand.»

 

Slektskretsen rundt Ågedal er tett sammenvevet og ikke lett å finne ut av, men Bjellandsboka gir – tross enkelte feil – et godt grunnlag for å kunne knytte sammen enda flere slektstråder når man sammenholder den med tilgjengelig materiale på Digitalarkivet. Det kan muligens utledes noen slektsforhold som ikke er gjort eksplisitte så langt, verken i Bjellandsboka eller i diskusjonstråden ovenfor. Men først kan det være på sin plass å påpeke at opplysningene om Susanna Reiersdatter på s. 33 i Bjellandsboka er feil, og at det er det som står på s. 27 som er korrekt: Susanna Reiersdatter, gift med degn Ole Bjørnsen på Ytre Homme, er født i 1741 (døpes 30. april) og er, som sin bror Peder Reiersen (iflg. kirkeboken 34 år ved begravelsen mai 1772), barn av Reier Pedersen og hans første kone, Asbør Willumsdatter fra Foss (begraves 28. jan. 1766, angivelig 58 år gammel).

 

Hva angår lensmann Peder Reiersen Ågedal, altså farfar til Susanna på Ytre Homme og broren Peder, fremgår det av den siterte passasjen fra s. 33 at han etter ekteskapet med Ranni Schoudrifsdatter fra Roland og Torbor Omundsdatter fra Røynesdal ble gift med Gundløu Torkildsdatter, og videre at Peder og Gundløu gav opp til skifte i 1746. Av sitatet fra s. 55 kan vi dessuten utlede at Peder var ca. 85 år da oppgjørsskiftet ble gjennomført. Av kirkebøkene fremgår det i sin tur at Peder begraves 6. august 1750, og at Gundløu gravlegges 22. mai 1754. Det omtalte oppgjørsskiftet fra 1746 kan jeg imidlertid ikke finne. Er det noen som kjenner til dette skiftet?

 

Av dødsskiftet etter Ranni Schoudrifsdatter fra 19. sep. 1707, som Leif Egil Nilsen nevner i innlegg #12, fremgår det at Ranni og enkemannen Peder har to umyndige døtre i live. «Susana» er greit leselig, men den førstnevnte datterens navn er jeg usikker på (andre linje, folie 97b). Forslag?

 

Peders ekteskap med Torbor Omundsdatter ser ut til å ha vært barnløst. Torbor er nevnt som umyndig datter i dødsskiftet etter faren Omund fra 27. okt. 1687 og figurerer som søster i dødsskiftene etter Olle og Lars Omundssønner i hhv 1694 og 1699, men hun nevnes ikke i dødsskiftet etter moren Targier Larsdatter fra 8. aug. 1712. Dette skulle tilsi at Torbor ved skiftetidspunktet i 1712 var død uten gjenlevende arvinger. Dette betyr videre at Rejer Pedersen, som etterfulgte sin far i lensmannsembetet, må være sønn av Peder og hans siste hustru, Gundløu Torkildsdatter. Ved begravelsen av Rejer Pedersen Aagedal 2. april 1775 oppgis hans alder til 68 år i kirkeboken, hvilket betyr at han er født ca. 1713, som sønn av Peder og Gundløu.

 

Det er sannsynlig at Peder og Gundløu har hatt flere barn. En hypotese kunne være at den Torbor Pedersdatter (omtalt i dette emnet) som i henhold til FT1801 er født ca. 1714, og som er gift med eldste sønn til Peders bror Willum Reiersen Foss/Manflå – Reier Willumsen – er datter av Peder og Gundløu, oppkalt etter Peders avdøde hustru Torbor, slik skikken var. I så fall er Torbor Pedersdatter gift med sitt søskenbarn, noe som kanskje skulle tilsi at hypotesen ikke er korrekt, men det er et veldokumentert faktum at lensmann Peder og Gundløus sønn, Rejer Pedersen (også hans lensmann), er gift med sitt søskenbarn Asbør Willumsdatter fra Foss – som faktisk er søster til nevnte Reier Willumsen. Så her kunne man tenke seg ikke bare at to sett med søsken inngår ekteskapsallianser, men at det samtidig er snakk om to sett med søskenbarn. Det at Torbor Pedersdatter og Reier Willumsen har en datter som heter Gunlou, bidrar for øvrig til en viss sannsynliggjøring av hypotesen om at Torbor Pedersdatter er datter av Peder og Gundløu på Ågedal. 

 

Den hyppige forekomsten av ganske så nære slektsrelasjoner blant ektefeller i slektskretsen rundt Ågedal er nevnt tidligere i tråden, og man kan tenke seg at dette var en bevisst strategi for å bygge og konsolidere et integrert slekts- og eiendomsdynasti. En slik ekteskapspraksis på kanten av loven lot seg kanskje gjennomføre fordi den involverte bygdas mektige lensmannsslekt, som dessuten var inngiftet i Schive-slekten, som på sin side innehadde sogneprestembetet i Bjelland gjennom tre generasjoner i denne perioden. Schive-slekten var selv direkte involvert i søskenbarnekteskap, bl.a. ved at de to døtrene til sogneprest Søren Schive («den vise») som giftet seg inn i «bondearistokratiet» i Bjelland – Rachel og Karen – lot hhv sin datter og sønn (Anna Reiersdatter Ågedal og Jonas Larsen Sveindal) inngå ekteskap med hverandre.

 

Men for å få klarhet i hvorvidt hypotesen om at Torbor Pedersdatter skulle være datter av lensmann Peder Reiersen og Gundløu Torkildsdatter holder vann, ville det nevnte oppgjørsskiftet etter Peder og Gundløu fra 1746 kunne fungere som et avgjørende kildebevis. Så det hovedspørsmålet dette altfor lange innlegget munner ut i, er ganske enkelt om noen har tilgang til dette skiftet.

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 23.01, Otto Martin Christensen skrev:

 

Av dødsskiftet etter Ranni Schoudrifsdatter fra 19. sep. 1707, som Leif Egil Nilsen nevner i innlegg #12, fremgår det at Ranni og enkemannen Peder har to umyndige døtre i live. «Susana» er greit leselig, men den førstnevnte datterens navn er jeg usikker på (andre linje, folie 97b). Forslag?

 

Den første datterens navn er Asgier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leif Erik Nilsen skrev:

 

Den første datterens navn er Asgier.

 

Ja, det ser jeg nå. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sannsynlig at Asgier er identisk med den Aschier Pedersdtr som er gift med degnen Bjørn Andersen på Ytre Homme (se s. 246 i Bjellandsboka). Aschier er mor til neste degn i Bjelland, Ole Bjørnsen, gift med lensmann Rejer Pedersen Ågedals datter Susanna Rejersdatter. Rejer Pedersen var i sin tur sønn av lensmann Peder Rejersen Ågedal, og dermed bror til Aschier (dersom den Asgier som er nevnt i dødsskiftet etter Ranni Schoudrifsdatter faktisk er identisk med den Aschier Pedersdatter som er gift med Bjørn Andersen på Ytre Homme). Det ser altså ut til at vi her har å gjøre med enda et ekteskap mellom søskenbarn. Aschier og Bjørn på Ytre Homme hadde for øvrig en datter Susanna, oppkalt etter sin sannsynlige morfars mor, Susanna Pedersdatter fra Åmodt. Så det ser ut som om søskenbarnekteskap var en svært så nærliggende løsning når man i denne slektskretsen skulle inngå ekteskapsallianser.

 

Aschier Pedersdatter Homme gravlegges 17. des. 1771, 72 år og 9 mnd. gammel. Gitt at aldersangivelsen er korrekt (og det må vi vel regne med når den er så presist angitt), er hun født omkring mars 1699, noe som gjør at hun greit lar seg innpasse som Asgier i dødsskiftet etter Ranni Schoudrifsdatter, som etterlater seg to umyndige døtre ved sin død i 1707. Den sannsynlige søsteren til Asgier, Susanna Pedersdatter, begraves 19. des. 1792, 92 1/3 år gammel, hvilket tilsier at hun er født rundt august 1700. Dette gir en rimelig avstand mellom barna etter den tidens standard. Det stemmer dessuten overens med at den som nevnes først i dødsskiftet er Asgier, som dermed må forutsettes å være eldst av de to søstrene.

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ser at det blir stilt spørsmål om sønn til Willum Foss, seilmaker,  født i Kristiansand, som flyttet til Arendal og var gift med Johanne Sørensdatter Fordahl. Han hadde riktig nok en sønn ved navn Ole, men han het Ole Henrik og bodde i Arendal. Han ble født i 1782. De andre barna til Willum og Johanne var Hans Christian, Mads Christian og Johannes. Ole Henrik var min tipp-tippoldefar.

Beklager sent svar, jeg har ikke vært inne på slektsforumet på en god stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å se litt på Foss slekt og andre gamle slekter i Audnedal. Jeg har lest “Per Seland: Gamle Audnedal-slekter i Agder Historielags Årsskrift nr. 41, 1962–1963” (takk til Agder Historielag!). 

 

Siden denne publikasjonen er over 50 år gammel, lurer jeg på om det er opplysninger her som bør korrigeres? Eller om ny informasjon er funnet, som må legges til? 

 

Foss slekta starter med Huge Toresson, nevnt 1488.

Han har tre barn:

1) Anon Hugesson Syrdal 

2) Hårek Hugesson Skofteland gm Gunlaug Bjørnsdotter

3) Tore Hugesson gm Sigrid Reidarsdotter

 

Stemmer dette ovenfor, og vi kjenner ikke flere barn eller Huges opphav? 

 

Takk for hjelp!  

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Elsa W. Adalberon skrev:

Hei Jørn,

Se tavlen jeg har laget.

Håper teksten blir leselig.

 

Bare en liten kommentar til tavlen: På slutten skriver du at Reidar Toreson har sønnen Peder Reierson, men som tidligere er påvist, hadde ikke Reidar Toreson noen sønn ved navn Peder. Peder er derimot sønn av Reidar Olson og Susanne Pedersdotter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, Elsa og Leif Erik! 

 

Etter som jeg forstår så er denne oversikten i samsvar med Selands artikkel, så vi trenger ingen korrigeringer av den. 

 

La meg bare spørre om et par ting, så jeg får det bekreftet av dere. 

 

1) Huge Toresson Foss er den første vi kjenner fra denne grenen. Vi kjenner ikke hans foreldre? 

 

2) Tollef Toresson Foss var bare gift en gang, med Aase Salvesdatter? 

 

3) Thore Tollefsson Skofteland hadde ingen barn med Aasta Ormsdatter? 

 

4) Hvem er foreldrene til Gunvor Jonsdatter Baad? 

 

Takk for hjelp 🙂 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørn,

Jeg kan dessverre ikke så mye om Huge Toresson Foss, men jeg fant dette på følgende link: https://www.geni.com/people/Huje-Undeland-II/6000000004369063471

 

Sønn av Tore Williamsen Foss og NN Foss, (Not Skak!)
Ektemann til Åsa Jonsdotter Skaak og NN Foss, (Not Skak!)
Far til Tore Haujeson, Skak Foss; Hårek Hugesen Undeland og Ånen Hugesson Undeland
Halvbror av Svein Toresen Foss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2019 den 6.01, Jørn Middelborg skrev:

Etter som jeg forstår så er denne oversikten i samsvar med Selands artikkel, så vi trenger ingen korrigeringer av den. 

 

La meg bare spørre om et par ting, så jeg får det bekreftet av dere. 

 

1) Huge Toresson Foss er den første vi kjenner fra denne grenen. Vi kjenner ikke hans foreldre? 

 

2) Tollef Toresson Foss var bare gift en gang, med Aase Salvesdatter? 

 

3) Thore Tollefsson Skofteland hadde ingen barn med Aasta Ormsdatter? 

 

4) Hvem er foreldrene til Gunvor Jonsdatter Baad? 

 

Takk for hjelp 🙂 

 

Alt er nok ikke i samsvar med Selands artikkel. Jeg tror for eksempel ikke han nevner noen Åse Salvesdotter som er gift med Tolleiv Toresson Foss. Og Tore Tolleiv Toresson Skoftelands kone het riktignok Gunvor, men at hun var en Jonsdotter, og at hun til og med er datter av Jon Bod, er vel helst bare spekulasjon av Petrus Valand. Han skriver: "Det kan tenkes at hun var en Jonsdatter," og: "Det kan kanskje være mulig at denne Jon Bod kan ha vært far til Gunvor Skofteland." Og det er, for å si det forsiktig, litt for tynt grunnlag til å fastslå at Gunvor var en Jonsdatter med tilnavn Baad!

 

Som i så mange andre tilfeller, skal man ta opplysninger på Geni med mange klyper salt. Huge Toressons far er, så langt jeg vet, ukjent. Og Huge var nok ikke gift med Åsa Jonsdatter Skaak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Elsa og Leif Erik. 

 

Det er nettopp slik jeg vil vite, hvilke resultater som er basert på forskning. 

 

Jeg har ett øye på geni, men samtidig må vi være kritiske. Mye er riktig der, og noe er galt. Mye kan også rettes opp - og det vil jeg gjerne være med på. Vi vet jo at Seland var en meget grundig forsker, jeg bare spør siden artikkelen hans er mer en 50 år gammel - om det er kommet til nye momenter. 

Det er vel best å holde spekulasjonene til Valand utenfor ser det ut til, ihvertfall foreløpig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 3.2.2015 den 18.01, Torleif Odland skrev:

Da har jeg funnet endel opplysninger, og ligger det inn her.

 

Tore Rejersen Ågedal, g.1.g. med Susanna Pedersdatter Åmot,
g.2.g. med Gunvor Torkeldsdatter Løland i Vigmostad.
 
Barn: 1 ekt.
Jon Ågedal g.m. ei Guri.
Willum Foss g.m. Kari Toresdatter Foss (Bjelland)
Bjørn Vatne, druknet før 1691, g.m. Torborg Simonsdatter Ormestad.
Peder Ågedal g.1..g. med Ranni Skogdriftdatter Roland, Bjelland, g.2.g. med Torborg Ommundsdatter Røynedal.
Ånen Abelseth, g.m. Siri Knudsdatter.
Even Ågedalstrand, g.m. Andriane Jensdatter.
Ole Osestad, g.m Ingeborg Ånensdatter.
 
2. ekt.
 
Tore Ågedal g.m. Bente Gabrielsdatter Årnes.
Torkell Ågedal g.m. Torborg Toresdatter Foss.
Ole Solberg, g.m. Ranni Joensdatter.
Torgie, til Djupesland i Finsland, senere Solberg, g.m. 1 ekt. Guro Solberg, 2 g.m. Siri Pedersdatter.
Guri, g.m. Ole Kvåfjord.
Mari. g.m. Ole Torkildsen Abelseth.
Asgjerd. g.m. Tollak Pålsen Egeland.
 
 
Rejer Toreson Ågedal. g.m. Askjer Eivindsdatter Osestad.
En bror Jon Toreson Kvinesdal, gm. Kirsten Lauritsdatter Lind.
 
For å komme videre, måtte jeg ha bevis for at Reier var sønn av Tore Tollefsønn. Reier nevnes som Toresønn i 1606.
I 1598, i et brev fra Vigmostad kirkegård, sies det, dette ble bevitnet av Tore Tollefsønn og hans sønn Rejer Toresønn.
Denne delen er skrevet i noen artikkler i AH årskrift av Arne Stuestøl.
 
Da kan jeg ta for meg AH årshefte 1962, der Per Seland har tegnet dette opp.
 
Tore Tollefsøn nevnt i 1578, skiftet 29 okt. 1600, Lennsmann i Audnedalen.
Tolleff Toresønn, nevnt 1548-1557.
Tore Hugeson Skaak nevnt 1507, g.m. Sigrid Reiersdatter Foss nevnt 1507.
Barneflokken:
Leidulf Toresønn nevnt 1548-1557
Tolleff Toresønn nevnt 1548-1557
Åse Toresdatter nevnt 1544-1557,g.m. Salve Gundersen Spilling Vigmostad.
Peder Toresønn Ø Foss, nevnt 1545, død 1566. g.m Joran Eriksdatter, som levde i 1606.
Margrethe Toresdatter, g.m. Torger Nærbø Landvik.
 
Tore Hugeson nevnes som sønn av Huge Toreson.
 
Jeg ser litt på Sigrid Reiersdatter Foss som ble gift med Tore Hugeson Skaak.
 
Hun var datter til Gunlaug Amundsdatter g.m. Rejer Pedersen Foss.nevnt 1487-1507
Gunlaug var datter til Torborg Bjarmodsdatter Ytre Ågedal, som var gift med en Amund.
Hun var da datter til Bjermod Ytre Ågedal, fødd ca. 1380-1390.

 

En liten skrivefeil:fra Tore Reiersen Ågedal 2 ektskap.

 

 

Barn: Torgie: Der skal stå Guro Djupesland og ikke Guro Solberg.

Jeg registrerer at det kommer fram opplysninger om Torborg Bjermodsdatter. Er det slik at denne Amund hun var gift med er Amund på gjusnes f. 1490-1562?

 

I kildene jeg finner er det nevnt at det var Amund Einrideson som Torborg var gift med. 

Deres barn Gunlaug skal da ha vært søsken med Jon, Guttorm og torborg (Holm Ve).. Dette rimer ikke. 

Etter skiftet til Amund i 1562 var det bare nevnt tre barn. 

 

Veldig mange mennesker på geni, MyHeritage osv bruker denne informasjonen om Amund på gjusnes. For meg ser det ut til å være feilaktig informasjon. Er dette noe som kan bekreftes eller avkreftes? 

 

Mener selv at Amund Einrideson og Amund på gjusnes er to forskjellige. Men ønsker gjerne at det kommer noen kilder på informasjon om Amund, Gunlaug, Torborg osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye i en artikkel av Per Seland om slektene på Ågedal, Foss og Skofteland. 

Agder Historielags Arsskrift no.41 (1962/63): Per Seland - Gamle Audnedals-slekter

 

Jeg har bare skannet igjennom og finner navnet Amund, men ikke noe etternavn. Det er også nevnt kun to barn etter Torborg; Gunlaug og Kollung. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.